۵ روش برای بزرگ‌تر جلوه دادن صدای Kick

۵ روش برای بزرگ‌تر جلوه دادن صدای Kick

در دسته بندی : آهنگسازی

زمانی که شما در حال میکس کردن یک آهنگ پاپ یا Dance یا حتی یک راک هستید، احتمالا زمان زیادی را بر روی صدای Kick می‌پردازید و این کار برای همه درست است زیرا تنظیم صدای Kick برای این سبک‌ها بسیار مهم و سخت است. زیرا آن صدا در کنار صدای بیس و اسنیر، مسئول  به وجود آوردن گروو موسیقی هستند و همچنین صدای Kick دارای یک محدوده فرکانسی واقعا گسترده است و آن دارای اطلاعات مهمی از فرکانس‌های واقعا کم (تقریبا ۳۰ هرتز) تا فرکانس‌های بالا (۱۰ کیلو هرتز) می‌باشد.

بنابراین بیایید باهم نگاهی به ۵ تکنیکی بیاندازیم که به بزرگ‌تر جلوه دادن صدای Kick در میکس شما کمک می‌کنند:

۱.کمپرس کردن

کمپرسورها یک ابزار واقعا کاربردی می‌باشند، زیرا می‌توانند به بلندی صدا کمک کنند و این همان کاری است که شما می‌خواهید با صدای Kick خود انجام دهید. بیایید فرض کنیم شما یک کیت درام دارید که توسط یک نوازنده‌ی درام به صورت زنده نواخته می‌شود، پس احتمالا همه‌ی Kickها دارای سطح لول صدای مختلفی هستند، بعضی‌ها قوی‌تر و بعضی‌ها نرم‌تر، بنابراین یک کمپرسور را بر روی آن صدا بیاندازید و پارامتر Threshold آن را بر روی لِوِلِ Kickهای نرم‌تر تنظیم کنید تا کمپرسور آنها را به ضربات قوی‌تر تبدیل کند.

در مرحله‌ی بعدی، پارامتر Attack را در جایی بین ۱۰ تا ۳۰ میلی ثانیه قرار دهید تا Attackهای زودگذر حفظ شوند و سپس پارامتر Release را به صورت موسیقیایی تنظیم کنید، می‌توانید این کار را با گوش خود انجام دهید، زمان Release را تنظیم کنید تا زمانی که یک Kick جدید پخش می‌شود، Kick قبلی از بین رفته باشد و با همدیگر مداخله‌ای نداشته باشند یا می‌توانید از فرمول جادویی  تمپو/۶۰.۰۰۰  استفاده کنید تا مدت زمان نُت یک چهارم را در میلی ثانیه پیدا کنید و این روش برای ساخت ترک‌هایی با گروو four-on-the-floor یا Kickهای قرار گرفته شده در ضرب اول و سوم جواب می‌دهد، اگر گروو شما نیازمند مقادیر کوچک‌تری مانند یک هشتم می‌باشد، شما می‌توانید از فرمول 2/تمپو/60.000 استفاده کنید تا مقدارنت یک هشتم را در میلی ثانیه پیدا کنید. در ادامه، پارمتر Ratio را با توجه به تجربه‌ای که داشتم بسته به جنس صدا، روی حد میانه قرار دهید چیزی بین 3:1 و 6:1 تا به خوبی جواب کار شما را بدهد، اما این ایده‌ برای استفاده از Ratioهای بالا مانند Limit کردن نمی‌باشد.

۲.اکولایزر(EQ)

به یاد داشته باشید که یک درام Kick دارای یک محدوده فرکانسی بسیار گسترده است و احتمالا شما می‌خواهید برای بزرگ‌تر کردن صدای آن برخی فرکانس‌ها را از بین ببرید. یک ایده‌ی خوب این است که هر فرکانس زیر ۳۰ هرتز را با استفاده از یک فیلتر بالا گذر حذف کنید. یک روش رایج دیگر، حذف برخی صداهای کوبنده‌ی اضافی و بد صدا است که معمولا در فرکانس‌های حدود 200 و ۴۰۰ هرتز پیدا می‌شوند. به عنوان یک قانون کلی اکولایز کردن، زمانی که فرکانس‌ها را حذف می‌کنید، بهتر است به جای اینکه از منحنی‌های عمیق و تنگ استفاده کنید و دسیبل خیلی زیادی را حذف کنید ،‌ از یک منحنی عریض استفاده کنید و فقط دسیبل‌های کمی را برش دهید.

بعد از حذف کردن آن فرکانس‌های ناخواسته، ممکن است شما بخواهید کمی فرکانس‌های پایین Kick را Boost کنید. ایده‌ی خوب برای این کار این است که فرکانس‌ها را متناسب با تُن آهنگ بوست کنید، برای کمک گرفتن در این زمینه کافی است عبارت Note to Hz chart را در گوگل جست و جو کنید و از آن نمودار استفاده کنید و برخی از منحنی های عریض کوچک را بر روی نُت ریشه یا نُت پنجم Boost کنید، برای مثال اگر آهنگ شما رو کلید دو ماژور/مینور است شما باید فرکانس ۳۲.7 هرتز (C1) یا ۴۹ هرتز (G1) را کمی Boost کنید و این کار باعث می‌شود تا انتهای فرکانس‌های پایین سنگین‌تر شود و به صورت موسیقیایی‌تر به گوش برسد.

۳.کمپرس کردن موازی (Parallel Compression)

این یک تکنیک ساده برای پانچ کردن Kickهای سبک NY است. در این روش شما باید در یک ترک Send/Return Aux یک کمپرسور را قرار دهید و این مرتبه شما واقعا می‌خواهید که صدای آن را کوبنده کنید، پس پارامتر Threshold کمپرسور را با ضربه‌‌های Kick تنظیم کنید، از Ratioهای بالایی مانند 10:1 یا حتی 20:1 استفاده کنید، پارامتر Attack را در حد متوسط تنظیم کنید و برای داشتن یک Release موسیقیایی  دوباره می‌توانید از فرمولی که عقب‌تر به آن اشاره کردیم استفاده کنید تا به Kick فرصت نفس کشیدن بدهید، سپس ترک Return را به تدریج با آن مخلوط کنید، تا زمانی که شما به پانچ مورد نظر خود برسید، به خاطر داشته باشید که، ترک اصلی باید صدای بلندتری نسبت به ترک کمپرس شده داشته باشد و به سلیقه‌ی من آن باید حداقل ۶ دسیبل بلندتر باشد تا این ترفند به درستی کار کند.

۴.دیستورت (Distortion)

دیستورشن‌های Tube یا Tape بر روی Kickها به خوبی جواب می‌دهند! یک پلاگین دیستورشن را اضافه کنید و آن را امتحان کنید و بین دیستورشن Tape یا Tube نیز یک مقایسه انجام دهید. توجه کنید که در این کار سو استفاده نکنید مگر اینکه واقعا لازم باشد. از ناب Wet/Dry استفاده کنید و مقدار کمی دیستورشن را در میکس ترکیب کنید و احتمالا استفاده از شبیه سازهای پدال‌ گیتار یا آمپ‌های گیتار بهترین ایده‌ نیست، تعداد زیادی از شبیه‌ساز‌های Culture Vulture Thermionic برای صدای Tube وجود دارد و تعداد زیادی هم شبیه‌سازهای ماشین Tape نیز وجود دارند که مناسب این کار هستند. همچنین برخی از پلاگین‌های Saturation مانند iZotope Trash یا FabFilter Saturn یا حتی پلاگین ساده‌تر دیستروشن WARM از کمپانی Antares وجود دارد که می‌توانید بر روی صدای Kick استفاده کنید.

۵.یک SubKick تنظیم شده را طراحی کنید

خوب، این مورد تقریبا وقت گیر ترین گزینه است اما به احتمال زیاد رضایت شما را جلب خواهد کرد. با استفاده از یک پلاگین آنالوگ مجازی یا سینت ، تنها نیاز به یک نوسان‌ساز دارید که موج سینوسی یا مثلثی تولید کند، فیلتر آن را به طور کامل باز کنید، تمام اِنولوپ‌ها را بر روی Gate تنظیم کنید و هیچ مدولاسیون LFO را بر روی آن قرار ندهید. همه‌ی نت‌های ریشه را به عنوان نت‌های کامل در اُکتاو پایین (A0 تا G#1) ضبط کنید، حالا Gate مورد علاقه‌ی خود را به همراه گزینه‌ی Side-Chain در داخل این ترک مثلثی/سینوسی که ضبط کرده‌اید اضافه کنید.

Side-Chain‌ باید الگوی ترک Kick را داشته باشد، سطح پارامتر Threshold را طوری تنظیم کنید تا با هر ضربه‌ی Kick، Gate را باز کند. برای جلوگیری از کلیک‌های ناخواسته، از یک Attack آهسته‌تر در حد ۳۰ میلی ثانیه استفاده کنید و Release پلاگین Gate را همانطور که قبلا گفتیم، به صورت موسیقیایی تنظیم کنید که Kick فرصت نفس گرفتن داشته باشد. حالا، هر ضربه‌ی Kick باید ساب Kick تنظیم شده را نیز رها کند که تنها با استفاده از موج سینوسی یا مثلثی ساخته شده است.

همچنین شما می‌توانید بعد از Gate از یک فیلتر بالاگذر به همراه کمی رزونانس بر روی آن استفاده کنید تا کمی فرکانس‌های پایین Boost شوند. ترک ساب Kick را با Kick ترکیب کنید و دوباره به یاد داشته باشید که صدای ترک اصلی باید از ترک ساب Kick بلندتر باشد. این ترفند برای ایجاد برخی Kickهای سنگین سبک 808 با گذر طبیعی بسیار کاربردی است. این کار را با احتیاط و میانه روی انجام دهید.

شما می‌توانید همه‌ی این تکنیک‌ها را برای بزرگ‌تر کردن درام Kick با هم مخلوط کنید و به خاطر داشته باشید که همه‌ی این‌ها به جنس صدا، گروو، نوازنده‌ی درام و خود درام بستگی دارد. در هر صورت، شما نباید فرکانس‌های یکسانی را در Kick و بیس، Boost کنید، به یاد داشته باشید که این دو صدا معمولا باهمدیگر برای توسعه‌ی گروو شما کار می‌کنند.

منبع دی‌جی سنتر هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *