Kick در موسیقی Electronic Dance

Kick در موسیقی Electronic Dance

در دسته بندی : آهنگسازی

الگوی نوشتن Kick در موسیقی Electronic Dance

الگوی نوشتن Kick

در بسیاری از سبک‌های معروف موسیقی Electronic Dance، مانند  House، Trance، و  Techno، به صورت قراردادی و همیشگی استفاده از یک ضربه درام  بر روی تمام چهار ضرب از بیت مرسوم بوده است. این نوع چیدمان الگوی چهار ضربه‌ی عنصر درام Kick به اصطلاح (four-on-the-floor) نامیده می شود که در بیشتر موارد بر روی برجسته‌ترین نوع صدا در موسیقی الکترونیک یعنی Kick اعمال می‌شود، و در تنظیم صدای آن باید دقت بسیار زیادی کرد و باید مطمئن شوید که صدای المان‌های دیگر پروژه بیشتر از سطح Kick نباشد.

به همین دلیل است که وقتی از نزدیکی مکانی عبور می‌کنید، که موسیقی Electronic Dance  در حال پخش است، اولین چیزی که می‌شنوید صدای بووم بووم پشت سر هم ضربه ی Kick می‌باشد. در استفاده از الگوی‌های ضربه‌ی Kick در زیر سبک‌های موسیقی  Dance استثنا‌هایی هم وجود دارند که معمولا در سبک‌هایی مانند breakbeat ، jungle  و drum and bass  دیده می‌شوند.

 در این موارد سه عنصر عملکردی الگوی درام، ارتباط قوی‌تری با اصول سنتی درام زدن به وجود می‌آورند. تفاوت در این موارد در درجه اول در طبیعت الکترونیکی صداهای به کار رفته (مانند ضربه ی درام TR-808 که در آهنگ‌های سبک drum and bass استفاده می‌شود) و استفاده‌ی عمده از سمپل‌های درام می‌باشد. حال جدا از این استثنائات در کنار هم، صرف نظر از تفاوت در نوع و کیفیت ضربه  Kick، به همراه استفاده از مشخصه سرعت‌های مختلف، این گرایش الگوی Kick چهار ضرب است که در سراسر موسیقی استفاده می‌شود. پس در نتیجه این صدای الگوی Kick چهار ضرب می‌باشد که در سرتاسر موسیقی شنیده می‌شود و به آن تسلط دارد.

انواع دیگر این الگوها شامل ضرب‌های ثانویه‌ای می‌باشد که همان ضرب‌های Kick هستند اما با تفاوت این که velocity (شدت ضربه) کمتری نسبت به ضرب‌های اصلی الگو دارند. این‌ها می‌توانند بین هر چهار ضربه اصلی قرار گیرند و با توجه به اینکه چه تعداد از آنها وجود دارد، آنها هستند که تعیین می‌کنند ریتم از نوع نسبتا ساده باشد یا پیچیده، رایج‌ترین مکان برای این گونه ضرب‌های ثانویه  در انتهای عبارات چهار و هشت بار است که میزان "تعداد عبارتی که یک ضرب ثانویه را تکرار می‌کند" آن نیز به نوعی به وجود آورنده‌ی یک جریان تند، آرام یا پیچیده و ... می‌باشد.

پلاگین Kick 2 و محصولات کمپانی  Native Instruments

انتخاب صدا

به همین دلیل می‌باشد که در پردازش و انتخاب صدای Kick در سبک‌های مختلف دقت بسیاری باید کرد. یعنی شما هنگام انتخاب سمپل‌ها باید با دقت عمل کنید و سعی نکنید که با انتخاب کردن یک درام Kick اشتباه ساعت‌ها را صرف پردازش برای بهتر شدنش بکنید. احتمال این وجود دارد که شما با تلاش بسیار زیاد بتوانید صدای آن Kick را خوب یا بد کنید، اما در اکثر موارد یک انتخاب اشتباه انگیزه‌ی شما را قبل از رسیدن به نقطه ی مطلوب مورد نظر از بین می‌برد. و در عوض به جای این تلاش‌های بیهوده، بروید و در منبع‌های خوب به دنبال سمپل های Kick مناسب بگردید،  یا از یک سینتی‌سایزر درام Kick خوب استفاده کنید و تنظیمات خود را در آنجا انجام دهید بسیار مفید تر بوده و سریع تر به نتیجه ی دلخواه خود می‌رسید.

یکی از منابع تولید کننده‌ی صدای کیک خوب درام ماشین‌ها می‌باشند اما برای آهنگ سازانی که فقط با نرم افزار DAW کار می کنند درام ماشین‌های Kick اختصاصی زیادی تولید شده و یکی از برترین‌های آن پلاگین Kick 2 و محصولات کمپانی  Native Instruments می‌باشند. همچنین کمپانی Korg نیز درام ماشین آنالوگ پر قدرت و ارزان قیمتی را نیز در سری مدل‌های Volca ارائه داده است که می‌تواند تجربه ی ارزشمندی را در تولید درام Kick به شما بدهد.

پردازش صدای Kick

پردازش صدای Kick یکی دیگر از فاز‌های تولید اصلی موسیقی Dance می‌باشد. که بخش اول آن ویرایش اولیه‌ی سمپل Kick می‌باشد، بخش دوم لایه بندی صدای سمپل است که در آن بخش برای دسترسی به یک صدای منحصر به فرد چند سمپل Kick را با هم لایه بندی می‌کنیم و حتی اضافه کردن یک لایه ساب  Kick برای قدرتمند شدن صدا از نکات مهم لایه بندی درام Kick می‌باشد، در بخش سوم شما Kick خود را لایه بندی و فیلتر کرده‌اید و زمان پردازش و چسباندن آنها به یکدیگر است تا آنها صدایی شبیه به هم داشته باشند و ابزارهای پردازش‌گر این بخش  اکولایزر، کمپرسور و سچوریتور می‌باشند. بخش آخر پردازش صدای Kick کوک کردن صدای کیک می‌باشد تا آن از لحاظ موسیقیایی و هارمونیک فرکانس‌های متناسب با کلید موسیقی شما را تولید کند برای این کار باید فرکانس‌های ساختاری Kick خود را با استفاده از اکولایزر شکل بدهید و همچنین گام Kick را نیز با کلید موسیقی خود تطبیق دهید.

یکی از نکات خوب برای پردازش صدای Kick این است که قسمتی از یک بخش مورد نیاز برای ویرایش را لوپ بگیرید و آن را به صورت کانال انفرادی یا همراه با کانال بیس پخش کنید و به پردازش بپردازید تا در هنگام ایجاد تغییرات آنی در تنظیمات و کوک درام Kick اثرات متقابل آن را به سرعت حس کنید و زودتر به نتیجه‌ی دلخواه خود نزدیک شوید.

Kick در دی‌جی کردن

خیلی کم پیش می آید که متوجه شوید یک دی جی در هنگام میکس دو ترک از هر دو Kick (یعنی ناب های Low هر دو کانال در حال پخش) آن دو آهنگ به صورت همزمان استفاده کند. عناصر صوتی که صدایی در فرکانس‌های پایین تر از 120 هرتز را تولید می کنند از بقیه ی فرکانس‌ها قوی‌تر هستند و در هنگام میکس کردن دو آهنگ با یکدیگر اگر هر دو ناب Low ترک ها باز باشند، ممکن است در هنگام بالا آمدن Kick ترک جدید صدا دیستورت شود یا کلیپینگ رخ دهد و با صدایی بد شنوندگان را برنجانید.

 

منبع دی جی سنتر : هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *