۶ ایده موسیقیایی نادرست که شگفتی شدند

۶ ایده موسیقیایی نادرست که شگفتی شدند

در دسته بندی : آموزشی , روانشناسی دی‌جی
هنگامی که در مستی شوق راه آهنگسازی گیر افتادید خیلی آسان است که ابزارهای خودتان را گناه کار بدانید و سرانجام بخواهید برای به روز رسانی آنها زیر بار هزینه ی زیادی بروید. به هر شکل میتواند بهتر باشد اگر که در شیوه ی به کار گیری ابزارهایتان بازنگری کنید. زیرا این ایده هایی با نمای دیوانه واربودند که بخش بزرگی از صداهای بسیار خوب و تازه ی قرن گذشته را ساختند. ما نمیتوانیم به شما بگوییم که چگونه روش کاریتان را جایگزین کنید، اما میتوانیم برخی از آزمایش های برگزیده و دوست داشتنی که برخواسته از دیوانگی و الهاماتی بوده که سرانجامشان به ساخت موزیک کلاسیک و زاده شدن تکنیک های شناخته شده رسیده است را برای شما بازگو کنیم.
TB-303
TB-303

۱.اسیـــــــــــد

سینتی سایزر بیس TB-303 در سال ۱۹۸۴ در جایگاه یک شبیه ساز گیتار بیس برای نوازندگان گیتار به بازار آمد و این برای کمپانی رولند یک شکست بود که پس از گذشت ۱۸ ماه از ساخت آن دست کشیدند. ارزش کار این سینتی سایزر ناکام آنچنان پایین آمد که ناگهان در سال ۱۹۸۶ با پخش شدن آلبوم Acid Trax از سوی Phuture دوست داران این سینتی سایزر افزایش یافتند، زیرا Phuture یک ترک Acid House ساخته بود که با کاربرد نادرست از ناب های Cut-Off و Resonance یک سینتی سایزر گیتار بیس توانسته بود صداها و گستره های شکفت انگیز و روانگردان سایکدلیکی را بسازد و این سینتی سایزر بود که توانست یک دگرگونی گسترده در پیشگاه Chicago House پدید آورد. اکنون ارزش هر کدام از این سینتی سایزرهای اصلی بیش از ۱۰۰۰ پوند است.
 AMS RMX16
AMS RMX16

۲.بیـــس را دراپ کنید

در آهنگهای For When Doves Cry در سال ۱۹۸۴ و Kiss در سال ۱۹۸۶ از Prince، او استپ ناهنجار بیس لاین را پاک کرد و به جایش با صداهای درام Kick سنگین و ریورب شده به صورت وارونه Low End میکس را پر کرد که از ابزارهای موسیقی دیجیتالی اولیه در آن روزها گرفته شده بودند. که هردو ترک به فهرست شماره یکهای Hit در سرتاسر جهان رسیدند. این صداها از آمیزش صدای درام ماشین Linn 9000 و افکت ریورب AMS RMX16 ساخته شدند که اگر بتوانید آنها را امروز پیدا کنید ارزان نخواهند بود، اما بنیاد فراگیر به کار گیری ابزار ‘نادرست’ برای کار هیچ هزینه ای ندارد و کافی است خلاقیت به خرج دهید.
Léon Theremin
Léon Theremin

۳.امــواج هوایی ناپــیدا

یکی از پیشگامان و سازندگان ابزار موسیقی الد اسکول، دانشمند و نوآور روسی، یعنی Léon Theremin، ابزار الکترونیکی همنام خودش را در سال ۱۹۱۹   ساخت و روانه‌ ی بازار کرد. گمانه زنی درباره ی اینکه شنوندگان او به چی میاندیشیدند بسیار سخت است. به ویژه آن زمان دوره ای بود که رادیوها هنوز گونه ای از نوآوری بودند که تنها در دست چند دانشمند نوآور و برخی  از ارگانهای جنگی بودند. پس تماشای مردی که دستهایش را روی یک گنجه ی بزرگ فلزی تکان میداد و گونه ای صدای ارکستر خیال انگیز میساخت که گمان میرفت خیلی ترفند جادویی در ساخت آن به کار رفته باشد. پیدایش این ساز یک رخداد پیشامدی بودو لئون ترمین سرگرم پیشروی و بررسی گیرنده های مجاورتی برای کشور روسیه بود که کارایی این ابزار الکترونیکی به گونه ای موزیکال برایش آشکار شد و اولین ابزار الکترونیکی موسیقی جهان را ساخت.
Phil Collins
Phil Collins

۴. TalkBack را به کار نبرید

یکی از برجسته ترین صداهای درامی که تاکنون رکورد شده است، از استدیوی Townhouse برون آمده است و زمانی است که Phil Collins در دهه ی ۸۰ میلادی اولین آلبوم خودش با نام Face Value را رکورد میکند. در آن استدیو یک میز SSL یا همان میکسر استدیویی بود که به تازگی کارگذاری شده بود و دارای یک کانال برای گفت گو (Talkback) بین اتاق فرمان و اتاق آکوستیک بود، که به همراه یک میکروفون آویزان در مرکز اتاق و فشرده سازی سنگین بود که به موزیسین ها اجازه میداد در هر بخشی از اتاق هنگامی که با آهنگساز گفتگو میکنند صدا را به طور یکسان بشنوند. در برخی از زمان های رکورد، Collins و مهندس صدا Hugh Padgham یافتند که اگر فیل کولینز در هنگام نواختن، فیدر کانال Listen Mic را باز بگذارد میتواند به یک صدای افکت گیتد ریورب (Gated Reverb) دست پیدا کنند. Padgham هم صدای میکروفون  را رکورد کرد و صداها را باهم میکس کرد تا یک صدای ویژه و با امضای Collins  را پدید آوردند که نمونه ی گویای آن را میتوانید در آهنگ The Air Tonight از آن آلبوم بشنوید.
Dave Davies
Dave Davies

۵.دیستروشن را به دستور کار خود بیافزایید

افکت دیستروشن پیش تر در سبک راک اند رول بوده، اما در درازای رکورد آهنگ برتر آنها یعنی You Really Got Me در سال ۱۹۶۴ دیو دیویس با یک روش تازه و به ویژه ویرانگر از ساختن لهن های آلوده آنگونه که میخواست و آرزویش را داشت دست یافت. از داستانها گفته شده است که برادران نوجوان دیویس با یک تیغ اسپیکر آمپ Vox AC30 خودشان را پاره کرده بودند و توانسته بودند به یک صدای یکپارچه ی دیستروشن دست پیدا کنند. در آغاز دهه ی ۶۰ مهندسان BBC هرگونه دیستروشن سرچشمه گرفته از آمپ های گروه های هووی را از بین میبردند و این کار رادران دیویس یک جنبش بسیار بی پروا بود.
Grandmaster Flash

۶.جلوی شکوفایی را نگیرید

فقط ابزار موسیقی نیستند که میتوانند به نوآوری شما کمک کنند، گاهی پیشگاهی که شما در آنجا هستید نیز بسیار ارزشمند است. در پایان دهه ی ۷۰ میلادی رویدادهایی در نیویورک برگزار شد که دی جی های بزرگی مانند Kool Herc، Grandmaster Flash و Afrika Bambaataa دیسک های فانک، سوول و الکترو را پلی میکردند هنگامی که رپرها نیز ادامه ی این ایونت را دنبال میکردند و روی بیت آنها سوار بودند. تکنیک ها و ابزارهای دی جی هیپ هاپ بسیار با ارزش هستند مانند اسکرچ کردن، بیت جاگلینگ، میکسرهای دی جی و ریشه و مایه ی رپ کردن نیز به خودی خودش در این گستره ی چالش زا بسیار با ارزش بود و همه ی این دی جی ها در اینگونه بستر ها رشد و نمو پیدا کردند و به رستگاری رسیدند.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *