معرفی سبک: Deep House

معرفی سبک: Deep House

در دسته بندی : معرفی سبک ها

موسیقی هاوس در دهه 1980 در شیکاگوی آمریکا ظهور کرد. سبک هاوس بسیار محبوب شده است و خود زیرشاخه های مختلفی دارد. یکی از زیرشاخه های معروف و محبوب سبک هاوس، سبک دیپ هاوس (Deep House) است که در این مقاله قصد داریم درمورد اینکه سبک دیپ هاوس چیست و با چه ویژگی هایی شناخته می شود توضیح دهیم.

سبک دیپ هاوس چیست؟

سبک دیپ هاوس

درمورد اینکه سبک دیپ هاوس چیست باید گفت که دیپ هاوس یک سبک موسیقی الکترونیک است که از موسیقی هاوس شیکاگو الهام گرفته شده است. دیپ هاوس ضرب آهنگ چهار چهارم مشخصه موسیقی هاوس را با هارمونی ها و خط های بیس الهام گرفته از جاز و فانک ترکیب می کند. نسبت به موسیقی هاوس استاندارد، دیپ هاوس همچنین بیشتر احتمال دارد که صدای خواننده را داشته باشد.

در پاسخ به اینکه معنی دیپ هاوس چیست و این سبک موسیقی از کجا الهام گرفته شده است، باید گفت که منشا موسیقی دیپ هاوس به آهنگ معروف (معمای عشق) بر می گردد که توسط لری هرد در سال 1985 با نام هنری مستر فینگرز منتشر شد.

سبک موسیقی دیپ هاوس معمولا شاد و فانکی است و با دیگر آهنگ های الکترونیکی تفاوت دارد. اولین هنرمندان سبک دیپ هاوس آهنگ های خود را روی رکورد ضبط می کردند؛ اما تولید کنندگان فعلی آهنگ های دیپ هاوس به لطف پیشرفت تکنولوژی آهنگ های خود را روی پلی لیست های آنلاین استریم می کنند. سبک دیپ هاوس هر روز پیشرفت می کند و الان این سبک چهارمین دهه از عمر خود را طی می کند.

همانطور که اشاره شد، سبک دیپ هاوس زیر شاخه ای از موسیقی هاوس است که سرچشمه اش به دهه 1980 میلادی برمی گردد. آن در ابتدا از تلفیق برخی از عناصر سبک های Chicago House  و Jazz-Funk  دهه 1980 به همراه الهاماتی از موسیقی  Soul، در دهه 1980 به وجود آمد. منشا این سبک به آهنگ Larry Heard به نام "Mystery of Love" که در سال 1984 منتشر شد بر می گردد.

صدای این موسیقی، یک حس آکوستیک را به شما منتقل می کند و استفاده و تلفیق ساز های زنده با ساز های الکترونیک در آن رایج است. فروشگاه آنلاین موسیقی BeatPort نیز با تبلیغ محبوبیت دیپ هاوس به آن تا حد زیادی اعتبار داده است؛ اما با گمراه کردن تعدادی از هنرمندان در این روند باعث طلوع سبک Future House نیز شده است.

تمپو (سرعت) آهنگ های سبک دیپ هاوس معمولا بین (110 تا 125) Bpm (ضرب در دقیقه) است. استفاده گسترده از عناصر پرکاشن (ساز های ضربی) معمولا با استفاده از یک سینتی سایزر Juno رولند، استفاده مفصل از عناصر کوبه ای یا پرکاشن معمولا با استفاده از درام ماشین 909TR- رولند، صدا‌ های کیبرد ملایم (پد)، به کار بردن ترکیب آکورد های پیشرفته، میکس های Ambient و در بعضی مواقع تک خوانی آواز‌ ها از ویژگی های برجسته‌ این موسیقی هستند. متن ترانه ها و اشعاری که در این سبک به کار می روند بر روی بلند پروازی و مثبت گرایی یا اشعار مدرن تمرکز دارند. در آهنگ‌ های اولیه این سبک استفاده از صدای خواننده موجب شکل گیری این سبک شد و استفاده از آکورد های پیچیده سبک Jazz نقش تاثیر گذاری در آن داشت.

در آهنگ های اولیه این سبک یعنی از سال 1986 تا 89، تاثیر موسیقی جاز در این موسیقی حس می شد که برای بسیاری از کافه ها و بار ها در نظر گرفته شده بود و غالبا با استفاده از آکورد های پیچیده تر از سه گانه های ساده بودند که به آهنگ ها کمی احساس نا موزون می دادند. استفاده از وکال ها در موسیقی Deep House نسبت به بسیاری از شکل های موسیقی House  بیشتر رواج پیدا کرد که یک ویژگی مشترک در آهنگ های Deep House به وجود آورده و آن ها را از دیگر زیر سبک های House متمایز می سازد.

ویژگی های اصلی سبک دیپ هاوس

ویژگی های اصلی

در پاسخ به اینکه دیپ هاوس چیست و چه ویژگی های دارد، باید گفت که این سبک موسیقی به دلیل داشتن چهار ویژگی اصلی با دیگر سبک ها متفاوت است. این چهار ویژگی عبارتند از :

  • چهار چهارم: موسیقی دیپ هاوس همیشه با ضرب آهنگ 4/4 اجرا می شود و از یک الگوی ثابت چهار چهارم برای درام کیک استفاده می کند. این الگو در زیرشاخه های دیگر موسیقی هاوس - از اسید هاوس تا پروگرسیو هاوس و تک هاوس - رایج است.
  • سرعت رقصنده: موسیقی دیپ هاوس معمولا بین 110 تا 125 ضرب در دقیقه (BPM) پخش می شود که یک سرعت مناسب برای رقص است.
  • تاثیر فانک، سول و جاز: برای اینکه بگوییم دیپ هاوس چیست باید گفت که با شروع آهنگ های دیپ هاوس اولیه توسط لری هرد، این سبک از موسیقی فانک و سول دهه 1970 الهام گرفته است. در برخی موارد، حتی از پد های سینت شامل کورد های هفتم، نهم و سیزدهم که جاز خاص هستند، استفاده می کند.
  • سینت سایزر رولند: بسیاری از بهترین آهنگ های دیپ هاوس نشان دهنده المان های مشخص سینت سایزر رولند دهه 1980 است.

تفاوت بین موسیقی هاوس و دیپ هاوس چیست؟

تفاوت هاوس و دیپ هاوس

برای اینکه بهتر بدانید دیپ هاوس چیست بهتر است که تفاوت دیپ هاوس با سبک هاوس را نیز بدانید. همانطور که اشاره شد، موسیقی هاوس یک سبک موسیقی الکترونیک است که در اوایل دهه 1980 در شهر شیکاگو به وجود آمد. در آنجا، دی جی فرانکی ناکلز که گاهی «پدرخوانده هاوس» نامیده می شود از درام ماشین های رولند 808TR- و 909TR- استفاده کرد تا ضرب آهنگ چهارم چهارم ثابت را برای ساخت آهنگ ها ایجاد کند. عبارت موسیقی هاوس از این نکته نشأت می گیرد که این تجهیزات به دی جی ها امکان می داد تا بدون نیاز به استفاده از استودیوی گران قیمت، آهنگ های خود را در خانه بسازند.

دی جی لری هرد سبک دیپ هاوس را با نام Mr. Fingers خلق کرد. در آهنگ هایی مانند “Can You Feel It?”  و  “Mystery of Love” او روح موسیقی سول و فانک دهه 1970 را به ضرب آهنگ پرشور و پایدار موسیقی هاوس شیکاگو اضافه کرد. مارشال جفرسون هم با منتشر کردن آهنگ “Move Your Body” در سال 1986، در شکل گیری زیرشاخه دیپ هاوس نقش داشت. مانند سایر هنرمندان هاوس، مارشال جفرسون و Mr. Fingers آهنگ های خود را روی لیبل رکورد Trax منتشر کردند.

جمع بندی 

یکی از سبک های معروف در سراسر دنیا، سبک هاوس است. این سبک زیرشاخه های بسیار زیادی دارد و یکی از این زیر شاخه ها موسیقی دیپ هاوس است. موسیقی دیپ هاوس به دلیل تنظیم چهار چهارم و ضرب کوبنده آن می شناسند که در این مقاله برای آشنایی بیشتر درمورد سبک هاوس و دیپ هاوس توضیح دادیم.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *