همه چیز در مورد سینتی‌سایزر‌ ها و انواع آنها

همه چیز در مورد سینتی‌سایزر‌ ها و انواع آنها

در دسته بندی : آهنگسازی , راهنمای خرید

شما از سینتی سایزر خود چه می خواهید؟ چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ و از همه مهم تر، در تلاش برای رسیدن به چه صدایی هستید؟ در این مقاله، ما نگاهی به انواع مختلف سینت ها خواهیم انداخت تا کمک کنیم شما از سوالات همیشگی و قدیمی تان نتیجه گیری کنید: چه سینتی سایزری برای من مناسب است؟

سخت افزاری یا نرم افزاری

سخت افزاری یا نرم افزاری

آیا ساده ترین تصمیم برای آهنگسازی این است که معمولا از سخت افزار یا نرم افزار استفاده کنید؟ آیا تنها تفاوت در این است که آن یکی از تجهیزات فیزیکی است که شما می توانید در دستان خود لمس کنید و دیگری بر پایه ی نرم افزار های کامپیوتری است؟ در اینجا برخی از تفاوت ها و چیز هایی که باید در هنگام خرید سینتی‌سایزر ها در نظر بگیریم را با هم مرور می کنیم.

هزینه: هزینه ی یک سینت فیزیکی Minimoog از کمپانی Moog می تواند از 1400 تا 9000 دلار متغییر باشد. اما سینت نرم افزاری Serum به صورت اورجینال ۱۸۹ دلار می باشد.

قابلیت حمل: یک کیبورد 88 کلیده می تواند سنگین باشد. اما نرم افزار ها را می توان به تعداد خیلی زیاد بر روی لپ تاپی با وزنی کمتر از یک گربه خانگی با خود حمل کنید و به هر کجا ببرید.

عیب یابی: اگر کیبوردِ سینتی‌سایزر فیزیکی مشکلی داشته باشد، احتمال زیاد از همان صفحه کلید است. اما اگر سینت نرم افزاری شما کار نکند، آن می تواند مربوط به درایور، DAW، سیستم عامل، یا اسپیکر ها یا تنظیمات کارت صدای شما باشد.

قابلیت نواختن: سخت افزار ها هیچ کارکرد دیگری جز این کار ندارند و مخصوص این کار طراحی شده اند، از سوی دیگر، ممکن است سیستم شما تمایل به آپدیت یا اجرای چیز هایی در پس زمینه داشته باشد.

کنترل: سخت افزار‌ها بیشتر برای اجرا ساخته می شوند و شما باید با آنها از طریق افکت های سخت افزاری اجرا کنید به همین خاطر در سخت افزار برای آنچه که شما می توانید انجام دهید حد و مرز هایی وجود دارد، ولی سینت های نرم افزاری بدون نیاز به پردازش گر های افکت سخت افزاری و سیم کشی، تنها با استفاده از CPU و کارت صدای شما اجرا می شوند و از افکت های موجود در DAW شما استفاده می کنند.

نکته: تقریبا برای همه ی سخت افزار ها نسخه ی شبیه سازی شده ی نرم افزاری نیز وجود دارد، اما مشکل اینجاست که همه ی آنها 100%  مشابه همان سخت افزار نیستند .

MONOPHONIC  یا POLYPHONIC

MONOPHONIC  یا  POLYPHONIC

 سینت ها قابلیت پخش چند نت در یک زمان را دارند؟

سینت های مونو تنها قابلیت پخش یک نت در هر زمان را دارند، در حالی که سینت های پلی (Poly) توانایی پخش دو نت یا بیشتر را دارند. اگر شما تلاش کنید تا 2 یا چند نت در یک سینت مونو را در یک زمان بنوازید بعضی از آنها پایین ترین نت تکی را پخش می کنند، که اولویت نت پایین نامیده می شود و برخی بالا ترین نت را پخش می کنند که اولویت نت بالا نامیده می شود، اما در هر دو صورت سینت مونو یک نت را پخش می کند.
سینت های پلی فونیک به شما اجازه می دهند تا صدا های چندگانه ای را از یک خروجی در یک زمان داشته باشید و این تعداد نت ها در تعداد انگشتان شما خلاصه نمی شوند و برخی از سینت ها قابلیت پخش تا بیش از 128 نت پلی فونیک در یک زمان را دارند. سینت های مونوفونیک برای بیس لاین و لید ها  و پلی فونیک ها برای آکورد ها مناسب هستند.

SUBTRACTIVE یا ADDITIVE

SUBTRACTIVE  یا  ADDITIVE

 سینت های Subtractive با یک نوسان ساز تولید شکل موج را شروع می کنند. شما می توانید با استفاده از یک فیلتر فرکانس های ناخواسته را حذف کنید. در اینجا چندین فیلتر وجود دارد که به شما اجازه می دهد تا به صدا شکل دهید. پر اثر ترین و شاید پر استفاده ترین آنها فیلتر cut off می باشد. این فیلتر تعیین کننده ی نقطه ای است که فرکانس ها بریده می شوند. سایر عملکرد های این فیلتر شامل پایین گذر، بالا گذر، و میان گذر است.
سینت های Additive توسط ترکیبی از انواع مختلف موج های چند گانه تولید می شوند که در فرکانس های مختلف عمل می کنند. با اضافه کردن این امواج به همدیگر نتایج هارمونیک غنی تری را دریافت می کنید.کارکرد سینت Additive مانند گرفتن رنگ های مختلف قرمز و آبی و ترکیب کردن آنها باهم و دریافت یک سایه ی سبز رنگی است که زنده تر و پر طراوت تر از یک سبز استاندارد است.

FM یا PM (  مدولاسوین فرکانس یا مدولاسیون فاز )

سینت های FM شامل حداقل دو ژنراتور برای ایجاد و اصلاح یک صدا می باشند. این سینت ها معمولا صدا های فرعی ناموزونی را حمل می کنند، سینت های FM عمل مدولاسیون را بر روی فرکانس انجام می دهند. سینت های FM دارای یک روش منحصر به فرد برای ساختن یک صدا هستند و انجام آن کار به راحتی دیگر سینت ها نیست. یک سینت PM به شما اجازه می دهد تا زاویه ی فاز مدولاتور را به جای فرکانس تغییر دهید.

Wavetable

Wavetable

این سینت ها شامل صدا های سمپل شده هستند. پس شما دقیقا می توانید صدا هایی که می خواهید را با آن شکل دهید. به طور کلی این نوع از سینت ها برای مبتدیان عالی هستند. زیرا صداهایی از سینت های قوی جهان در آنها آماده و برای استفاده وجود دارند و آنها فقط به صداها شکل می دهند و دارای اسیلاتور نمی باشند.

منبع دی جی سنتر هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *