راهنمای خرید اسپیکر PA

راهنمای خرید اسپیکر PA

در دسته بندی : راهنمای خرید

دستیابی به صدای لایو و کیفیت بالا، ثابت و مداوم خودش می تواند یک چالش باشد. انتخاب اسپیکر های PA می توانند تعیین کننده ی این باشد که میکس کردن شما با یک صدای فوق العاده پخش شود در غیر این صورت باید در حال تقلا برای رفع مشکلات تقویت صدا باشید. DJCMAG این راهنمای خرید را برای شما تهیه کرده است، تا در هنگام خرید اسپیکر های PA اطلاعات مورد نیازتان را کامل تر کنید.
از آنجایی که خرید و نصب اسپیکر PA یک کار تجربی و نیازمند اطلاعات تخصصی می باشد، چنانچه بعد از مطالعه ی این مقاله قصد خرید اسپیکر برای فضای خاصی داشته باشید می توانید با فروشگاه ما در تماس باشید تا به شما در این روند کمک کنیم. لازم به ذکر است PA مخفف عبارت public address system  به معنای "سیستم صدای عمومی" می باشد.

Powered (اَکتیو) در مقابل Unpowered (پَسیو)

Powered (اَکتیو) در مقابل Unpowered (پسیو)

اگر شما با اسپیکر های PA اَکتیو آشنا نمی باشید، نکته ی مهمی که از آنها باید بدانید این است که مدار های کراس اُور و آمپلی‌فایر قدرت در داخل همان محفظه ی اسپیکر گنجانده شده اند و نیازمند برق مستقیم می باشند. مزیت این کار آن است که شما تمام چیزی که برای شنیدن صدا نیاز دارید ، داشتن یکی از این اسپیکر ها و یک منبع صدا می باشد، حال این منبع صدا می تواند میکسر دی جی یا  یک Mp3 پلیر و حتی در شرایط خاص ، ساز یا میکروفون باشد. اسپیکر های اَکتیو سیستم PA شما را از پیچیدگی خارج می کنند و برپایی سیستم را سریع تر و ساده تر می کنند، اما آنها همیشه برای طراحی سیستم های پیچیده برای نصب های دائمی در سالن ها و تالار های بزرگ بهترین گزینه نمی باشند !

اسپیکر های پَسیو Unpowered

خرید اسپیکر های پسیو Unpowered

همانطور که مشاهده می کنید، انتخاب کردن از بین اسپیکر های اَکتیو و پَسیو بیشتر به نحوه ی استفاده ی شما از سیستم های صوتی ارتباط دارد تا اینکه بگوییم یک نوع بر دیگری برتری داشته باشد. دارندگان برنامه و مکان های کوچک ممکن است سادگی و صدای قابل اعتماد اسپیکر های اَکتیو را ترجیح بدهند، در حالی که متخصصان صدای تور‌های موسیقی و یا نصاب های بزرگ ممکن است تطبیق پذیری و ساختار ماژولار یک سیستم پَسیو را ترجیح دهند.

شرح تقویت دوگانه Bi-amplification

شرح تقویت دوگانه Bi-amplification

تقویت دوگانه پردازشی به تقسیم یک سیگنال صوتی به دو محدوده ی فرکانسی می گویند، که بعد از آن به دو آمپلی‌فایر جداگانه ارسال می شوند، که به نوبه‌ی خود بلندگوهای جداگانه را راه اندازی می کنند. یک شبکه‌ی کراس اُور اَکتیو نیز فرکانس های پایین را به درایور بزرگتر و فرکانس های بالا را به درایور کوچک تر هدایت می کند. تقویت دوگانه همچنین اجازه می دهد تا آمپلی‌فایر ها به طور خاصی انتخاب یا طراحی شوند که با بلندگو ها (درایور) و محفظه ی آن مطابقت داشته باشند. تقویت دوگانه، تقویت سه گانه و ما‌فوق آن سال ها است که در سیستم های تقویت صدا استفاده می شوند و همچنین در اسپیکر های مانیتور اَکتیو استودیویی نیز بسیار رایج شده اند.

درک کراس اُور

کراس اُور مداری است که یک سیگنال صوتی را به دو محدوده فرکانسی مجزا تقسیم می کند و در نهایت در سیستم صوتی به دو درایور مختلف (توییتر، ووفر) منتقل می شود. به عنوان مثال، یک کراس اُور دو طرفه "2-Way" ممکن است از یک فیلتر پایین گذر که به سیگنال های فرکانس پایین اجازه ی گذر به یک ووفر را می دهند و یک فیلتر بالا گذر برای ارسال سیگنال های مناسب توییتر تشکیل شده باشد. کراس اُور می تواند هم طراحی پَسیو داشته باشد و هم اَکتیو. برای راه اندازی یک سیستم مناسب لازم نیست شما همه چیز را در مورد کراس اُور بدانید، اما دانستن اینکه نقاط کراس اُور در طیف صوتی در کجا واقع شده اند به شما در میکس کردن بهتر کمک خواهد کرد.

راه حل های همه کاره All-in-one

راه حل های همه کاره All-in-one

اگر شما یک اجرا کننده ی تک نفره هستید، احتمالا شما بدون هیچ اشتیاقی دنبال اسپیکر ها و تجهیزات اکتیو هستید. شما هر وقتی که به اجرا می روید به یک صدای عالی نیاز دارید و نمی خواهید بیشتر از وقتی که برای موسیقی خود می گذارید وقت، انرژی و پول خود را بر روی سیستم صوتی بگذارید. در اینجا راه حل های همه کاره ی All-in-one برای شما وجود دارد که اسپیکر های اَکتیو، پردازش سیگنال و حتی افکت ها را در یک طراحی جمع و جور و ساده ادغام کرده است. این نوع سیستم PA برای انواع خواننده ها، برنامه در کافه ها و گروه های آکوستیک کوچک می تواند یک صرف جویی در هزینه، زمان و فضا به حساب بیاید.

سیستم های اسپیکر هوشمند

سیستم های اسپیکر هوشمند

با پیشرفت علم در قرن 21، اکنون سیستم های اسپیکری وجود دارند که می توانند به طور خودکار آنچه که می خواهید را تشخیص دهند و از طریق بلوتوث یا پنل های هوشمند خود برای تنظیم دقیق و بهینه سازی صدا اقدام کنند. برخی از آنها قابلیت تشخیص نصب عمودی و افقی را دارند که به تشخیص موقعیت عمودی و افقی مانیتور جهت پرتاب صدا و برخی تنظیمات دیگر را به طور خودکار برای بهینه کردن صدا اعمال می کنند. از دیگر ویژگی های این اسپیکر های هوشمند می توان به جلوگیری از بازخورد "Feedback" صدا، قابلیت شبکه شدن با دیگر اسپیکر ها بدون سیم، کنترل از راه دور و اخطار دهنده های کلیپینگ صدا اشاره کرد.  این نحوه ی نقشه چینی شما به طور منظم بر روی این اسپیکر‌ها است که  تعیین کننده‌ی نحوه‌ی تنظیم شدن ویژگی‌های پیشرفته خواهد بود.

ساب ووفر

احتمالا می‌دانید که ساب ووفر‌ها اسپیکر‌هایی هستند که برای بازتولید فرکانس‌های Bass (پایین) بهینه سازی شده اند. آن چیزی که به طور معمول تشخیص داده نمی شود این است که اضافه کردن ساب ووفر ها لزوما باعث بلند تر شدن صدای سیستم شما نمی شود، آنها در واقع می توانند به شما این امکان را بدهند تا سیستم خود را در حالی که همچنان پانچی بودن و شدت ضربه ی محدوده ی کامل را حفظ می کند، با ولوم کلی کمتری راه اندازی کنید.
ساب ها معمولا بر روی طیف فرکانسی 20 هرتز تا 100 هرتز تمرکز می کنند، که بازتولید دقیق آن فرکانس ها توسط اسپیکرهای PA استاندارد دشوار است. اگر یک ساب ووفر در یک اسپیکر با محدوده ی فرکانسی کامل گنجانده شود، ممکن است عملکرد درایور های با فرکانس متوسط و بالا به دلیل ارتعاشات زیاد و شدید فرکانس های بیس قدرتمند ساب به خطر بیافتد. به عبارتی دیگر، اسپیکر های PA بزرگ می توانند فرکانس های پایین را با کیفیت بهتری پخش کنند، اما شما برای یک صدای محدوده کامل نیاز به یک ساب ووفر اختصاصی خواهید داشت.

در چه فضایی و چه تعداد؟

اینکه بدون وارد شدن به بحث ریاضیات و آکوستیک یا حجم صدا یا فضای یک سالن، قادر باشید تا به طور کلی فضای خود را با صدای مناسب پر کنید بهترین نقطه برای شروع می باشد. هم اندازه و شکل سالن و هم تعداد نفرات حاضر در آن تعیین کننده ی این است که چه نوع تنظیمات اسپیکری بهتر جواب می دهد. کافه ها و برنامه هایی در فضای کوچک به طور مشخص به ابزار و تجهیزات یک کلاب نیاز ندارد. برای فضا های بزرگ تر نیز باید در نظر بگیرید که چه تعداد صندلی در محل اجرا می باشد. برای اجرا در فضای باز دیگر موضوع آکوستیک فضا مورد توجه نیست، بنابراین باید انتخاب خود را بر اساس تعداد نفرات انجام دهید. به یاد داشته باشید که هرچه تعداد افراد بیشتری حضور داشته باشند، در عوض قدرت صدای بیشتری برای آن فضا نیاز خواهید داشت.

اَکتیو "Powered" یا پسیو "Unpowered"

اگر شما یک نوازنده ی استیج هستید و سیستم صوتی را خودتان مدیریت می کنید، تقریبا می توانیم به شما اطمینان دهیم که استفاده از اسپیکر های اکتیو برای شما خوشحال تر کننده خواهد بود. اگر یک کمپانی برگزاری برنامه های موسیقی هستید، ممکن است شما انعطاف پذیری و ماهیت ماژولار سیستم های اسپیکر پَسیو را ترجیح دهید. همانطور که ما در بخش "Powered (اَکتیو) در مقابل Unpowered (پَسیو)" پوشش دادیم، شما باید به اهداف کاری خود رجوع کنید تا تشخیص دهید که کدام مورد برای شما بهتر است. 

به چه مقدار قدرت (وات) نیاز دارید؟

اگر شما از اسپیکر های Power استفاده می کنید، دیگر لازم نیست نگران تطبیق دادن یک آمپلی‌فایر باشید. اما اگر شما از اسپیکر های پَسیو استفاده می کنید، تامین انرژی مناسب برایِ آنها بسیار مهم است. خوشبختانه شما می توانید این کار را بدون نیاز به محاسبات زیاد انجام دهید. کمپانی JBL توصیه کرده است که در موقعیت های تقویت صدای کلی، شما می توانید از آمپلی‌فایرهایی استفاده کنید که ارائه دهنده ی تقویت صدای چند برابر یا حداکثر باشد تا میزان قدرت IEC بلندگو را بیشتر کند. برای مثال یک اسپیکر با نرخ 300 وات به یک آمپ با ظرفیت 300 تا 600 وات نیاز دارد. بر خلاف تصورات رایج، به احتمال زیاد شما با یک آمپ کم قدرت نسبت به یک آمپ که دارای قدرت زیادی می باشد، خسارت بیشتری به اسپیکر هایتان می رسانید.

آیا به یک ساب ووفر نیاز دارید؟

همانطور که بالا در بخش ساب ووفر گفتیم، در موقعیت اجرای زنده با اضافه کردن یک ساب ووفر یک محدوده کامل (طیف کامل فرکانس ها) پربار تر و پر جنب و جوش تر خواهید داشت. اما آیا واقعا به آن احتیاج دارید؟
اگر سیستم شما به طور کلی برای سخنرانی و آواز خوانی می باشد، شما احتمالا می توانید بدون ساب ووفر هم آن را برپا کنید.  این امر برای مکان هایی با سالن های کوچک نیز همینطور می باشد. اغلب اوقات اگر به درستی برای تنظیم یک ساب ووفر خوب وقت نگذارید می تواند صدای یک فضا را به راحتی خراب کند. اما به غیر از موقعیت های خیلی خاص، اکثر اجرا ها با اضافه کردن صدای بیس اضافه با استفاده از ساب ووفر به راحتی صدای بهتری خواهد داد. اگر اکنون بودجه خرید ساب ووفر را ندارید، برای امتحان کردن و تلافی بیس کم اقدام به خرید اسپیکر های بزرگ تر نکنید. برنامه و بودجه ی خود را با هدف اضافه کردن یک ساب ووفر در آینده ای نزدیک تنظیم کنید، چون آن در دراز مدت عملکرد بهتری برای شما خواهد داشت و شما راضی می کند.

منبع دی جی سنتر هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *