راهنمای خرید: اسپیکر مانیتور استودیو

راهنمای خرید: اسپیکر مانیتور استودیو

در دسته بندی : راهنمای خرید

شما برای اینکه دقیق ترین نمایش از موسیقی در حال تولید خود در استودیو را تا حد ممکن داشته باشید، به اسپیکر های مانیتور استودیویی نیاز دارید و این از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا تضمین می کند که پروژه های ضبط شده ی شما در طیف گسترده ای از سیستم های مانیتورینگ مانند: سیستم استریو ماشین، تلویزیون و ... به خوبی صدا بدهد.
واضح است که وضوح بالای صدا در آهنگ سازی بسیار مهم است، اما موارد دیگری هم وجود دارند که باید در نظر گرفته شوند. بیایید به چند عامل مهم برای انتخاب مانیتورهای استودیویی درست برای  نگاهی بیاندازیم.

مانیتور های پسیو یا اکتیو؟

مانیتور های اکتیو

مانیتور های استودیویی Power (که به عنوان مانیتورهای اکتیو نیز شناخته می شوند) محبوب ترین گزینه ها برای استودیو‌ها می باشند. آنها در محفظه ی خودشان دارای آمپلی‌فایر های مخصوص خود هستند، که نیاز به یک آمپلی‌فایر خارجی برای راه اندازی آنها را از بین می برند. بسیاری از آنها تقویت شده هستند که به معنی آن می باشد که هر یک از اسپیکر‌ها دارای آمپ‌ پاور اختصاصی خودش برای مدیریت محدوده فرکانس ها است که به اسپیکر اجازه می دهد بهترین عملکرد خود را ارائه دهد.

مانیتور های پسیو

مانیتور های استودیویی بدون پاور که به عنوان مانیتور های پسیو نیز شناخته می شوند ممکن است راحتی مانیتور های اکتیو را نداشته باشند اما آنها مزایای خاص خود را دارند. از آنجایی که آنها نیازمند یک آمپ‌پاور خارجی و جداگانه می باشند، آنها انعطاف پذیری بیشتری را در انتخاب دیگر اجزا و تنظیم آرایش چندین اسپیکر ارائه می دهند. همچنین آنها معمولا دارای مدار کراس اور برای تقسیم فرکانس های بالا و پایین می باشند.

طراحی میدان صدا توسط مانیتوریگ

میدان نزدیک، میدان میدرنج و میدان دور به تنظیمات شنوایی یک مانیتور اشاره دارد که برای آن طراحی شده است. مانیتور های میدان نزدیک برای فاصله ی شنوایی نزدیک بهینه سازی شده اند و مانیتور های میدان دور برای انتقال دقیق صدا در فواصل بیشتر طراحی شده اند.
مانیتور‌های میدان نزدیک برای بیشتر کاربرد‌های استودیویی فوق العاده هستند، زیرا به شما این امکان را می دهند تا صدای شفاف و دقیق را مستقیما از اسپیکر ها بشنوید، به جای اینکه صدا‌های منعکس شده از سقف و دیوار‌ها را بشنوید. آنها درایور‌های نسبتا کوچکی را در محفظه‌ی جمع و جور خود جای می دهند و به صورت مستقیم به سمت گوش های شما و با زاویه ای رو به داخل به سمت سر شما قرار می گیرند. بنابراین یک شکل هندسی مثلثی متقارن بین سر شما و آنها ایجاد خواهد شد. ما این وضعیت مورد قبول شنوایی را "نقطه ی مطلوب" نام گذاری کرده ایم.
وقتی که صحبت از استودیو های بزرگ تر می شود که اسپیکر ها باید در فواصل دور تری قرار بگیرند، مانیتور های میدان دور یا میدرنج (میانی) مناسب تر خواهند بود، زیرا آنها برای توزیع صدا در فضا های بزرگ تر به روش دیگری پیکربندی شده اند. آنها دارای درایورهای بزرگ تر بوده و بهتر می توانند فرکانس‌های پایین را توزیع کنند. به همین دلیل مانیتور های میدان دور و میانی به طور گسترده ای در استودیوهای فیلم سازی به منظور ایجاد یک محیط صوتی مجازی با استفاده از افکت های صوتی و صدای واقعی محیط زندگی و همچنین موسیقی استفاده می شوند.
مطمئن شدن از رفتار آکوستیک اتاق زمانی که از مانیتور های میدان دور یا میانی استفاده می کنید به دلیل شدت بالای صدایی که از آنها بیرون می آید به یک عامل اصلی تبدیل شده است. اگر پیکر بندی اتاق اشتباه باشد، میکس های شما نیز به نظر صدایی اشتباه خواهند داد.

درایور ها

درایورها الِمان های گرد شکلی هستند که در محفظه ی مانیتور های استودیویی قرار دارند و صدا از آنها پخش می شود. سطوح دایره ای شکل قابل مشاهده که شبیه به گنبد یا قیف مخروطی یا حتی نواری می باشند cone یا دیافراگم نامیده می شوند.
در مانیتور های معمولی دو نوع از درایور ها وجود دارند: توییتر ها و ووفر ها. این نوع از پیکربندی ها به عنوان مانیتور های دو طرفه "2-Way" شناخته می شوند. توییتر فرکانس های بالا / بالا-میانی را کنترل می کند و ووفر فرکانس های پایین / پایین-میانی را کنترل می کند. مانیتور های 3 طرفه ی غیر معمولی نیز دارای یک درایور میدرنج (میانی) هستند. این سه درایور همگی در محفظه ی اسپیکر یا چیزی که به عنوان کابینت شناخته می شود قرار گرفته اند. طراحی کابینت نیز اغلب شامل پورت ها یا الِمان های خنک کننده ی پسیو می باشند که به مانیتور در بازتولید و کم مصرف بودن و بهبود وضوح صدا و اداره ی فرکانس های بیس کمک می کنند.
لبه های شعاعی شکل در دهانه ی درایور و گوشه های مانیتور با برش دادن و تقلیل پراکندگی امواج صدا وضوح صدا و تجسم صدا را بهبود می بخشند. همچنین برخی از کابینت ها نیز برای جلوگیری از تداخل سایر دستگاه های الکتریکی دارای پوشش مغناطیسی هستند.
اندازه ی مورد نیاز درایور ( که توسط اندازه ی بزرگ ترین دیافراگم اسپیکر آنها شناخته شده است) به محیطی که در آن کار می کنید و گوش می دهید بستگی دارد. درایور های بزرگ تر به طور کلی پاسخ فرکانسی بیس بهتری ارائه می دهند، اما همه ی اینها به اندازه‌ی اتاق شما بستگی دارد.

ساب ووفر

همچنین شما می توانید یک ساب ووفر را به آرایش مانیتور‌های خود اضافه کنید. این یک کابینت جداگانه است که وظیفه اش پخش برخی از فرکانس‌های پایین و همه ی فرکانس‌های بسیار کم (low) به صورت اختصاصی است. لازم به ذکر است که عدد "1" در نامگذاری فرمول های مانیتور فراگیر (Surround) مانند 7.1، 5.1 یا 2.1 مخفف ساب ووفر است. بسیاری از تولید کنندگان ساب ووفر هایی را ارائه می دهند که به طور خاصی طراحی شده اند تا بتوانند با دامنه ی مانیتور های مربوط در مشارکت باشند.

مقدار نیرو بر حسب وات و هدروم

این مورد هم باز به محیط شنوایی شما بستگی دارد، قدرت (یا پاور که در واحد وات محاسبه می شود) ممکن است خصوصیتی باشد که مخصوصا برای اتاق ها یا استودیو های بزرگ تر باید در نظر گرفته شود. به طور کلی قدرت حدود 60 وات باید برای یک اتاق خواب یا استودیویی با اندازه کوچک کافی باشد. اتاق های بزرگ تر و استودیو های اندازه ی متوسط ممکن است نیازمند وات بیشتری باشد. به وسیله ی مانیتور های استودیویی، پاورها که شامل آمپلی‌فایرهای آنبورد خودشان هستند، تولید کنندگان مقدار نیرو بر حسب وات را برای هر درایور تطابق می دهند تا عملکردی بهینه را میان محدوده فرکانسی درایورها ارائه دهند.
برای دریافت یک افزایش بلندی صدای قابل توجه وات بیشتری لازم می باشد. به عنوان مثال، هنگامی که شما از یک اسپیکر 50 وات به یک اسپیکر 100 وات سوئیچ می کنید، به احتمال زیاد فقط به یک افزایش ولوم کوچک خواهید رسید. 
در بخش وات رسانی این فقط ولوم نیست که می تواند بر روی آن تاثیر گذار باشد. قدرت وات رسانی برای هدروم شما مهم تر می باشد. شما به مانیتورهایی با قدرت کافی نیاز دارید که اگر ولوم با یک ضربه ی درام Snare قدرتمند به مرز سوراخ کردن آن رسید منفجر نشود. وات تعیین کننده محدوده ی داینامیک مقدار هدرومی (فضای خالی ولوم صدا قبل از رسیدن به حداکثر خود) است که شما قبل از به اوج رسیدن سیگنال ها دارید. وات بالاتر به معنی جزئیات زودگذر صوتی بهتر است، یعنی زمانی که بر روی یک میکس تنظیمات انجام می دهید قضاوت بهتری می توانید داشته باشید.

محدوده فرکانسی

از آنجایی که دقت پخش احتمالا مهم ترین عامل در هنگام انتخاب مانیتور است، محدوده ی فرکانس‌هایی که مانیتور ها می توانند اداره و مدیریت کنند، چیزی است که باید در نظر گرفته شود. بیشتر مانیتور‌ها مشخصات پایین ترین فرکانسی که در هرتز Hz می توانند اداره کنند و بالاترین فرکانسی که در کیلوهرتز می توانند اداره کنند را در لیست مشخصات ثبت می کنند.

منبع دی جی سنتر هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *