یک مشکل واقعی برای هر دی جی

یک مشکل واقعی برای هر دی جی

در دسته بندی : دی‌جی

حدود پنج سال پیش من متوجه حد و مرزی شدم که هیچ فرد خلاقی نباید از آن عبور کند. تصور کنید که شما در نقطه‌ی اوج حرفه‌ی دی جی خود قرار دارید و با شهرتی روز افزون در حال رزرو برنامه‌ها هستید و اینجا شما در چالش فیزیکی قرار می‌گیرید که افت شنوایی و خطر از دست دادن شنوایی شما را تهدید می‌کند و این خطر احتمالا پایان کار حرفه‌ای شما می‌باشد. هر دی جی ممکن است این خطر را تجربه کند و من در این مقاله به شما می‌گویم که چطور از رخ دادن این خطرات مشابه پیشگیری کنید.

وز وز گوش (TINNITUS)

این کلمه در انگلیسی "Tin-nit-tus" و به آمریکایی "Tin-nye-tus" تلفظ می شود و متاسفانه هرکسی که وز وز گوش داشته باشد احتمالا تا آخر زندگی آن را به همراه خواهد داشت. احتمالا بسیاری از شما‌ها تجربه‌ی سوت کشیدن گوش بعد از یک کنسرت با صدای بلند را داشته اید. دی جی های تمام وقت این را می‌دانند که بعد از یک مراسم ممکن است گوش آنها 1 تا 3 ساعت سوت بکشد. متاسفانه برای بعضی افراد این وز وز گوش هرگز از بین نمی‌رود و آنها همیشه با این صدای ثابت تا آخر زندگی می‌کنند. این وضعیت همان "Tinnitus" است و می‌تواند محدوده شنوایی شما را به طرز قابل توجهی تضعیف کند به طوری که تن های پایین و بالا را نتوانید از هم تشخیص دهید و اینجا پایان حرفه‌ی کاری شما می‌باشد.

چه مقدار صدایی خیلی بلند می باشد؟

آسیب شنوایی ناشی از سر و صدا مربوط به حجم و مدت زمانی است که در معرض صدا قرار می‌گیرید. تحقیقات نشان داده است که 85 دسیبل برای 8 ساعت در روز حد قرار گرفتن در معرض خطر افت شنوایی می‌باشد. برخی از لول‌های دسیبل متداول به شرح زیر می باشد:
قطرات باران: 40 دسیبل
مکالمه ی معمولی: 60 دسیبل
ترافیک یک شهر شلوغ: 85 دسیبل
سشوار: 90 دسیبل
کنسرت راک: 105 دسیبل
اره برقی: 110 دسیبل
ولوم آخر یک آیپد: 115 دسیبل
هیلتی: 120 دسیبل
صدای تیر: 140 دسیبل
میانگین صدای یک کلاب شبانه می تواند در محدوده ی 100 دسیبل تا 115 دسیبل باشد.
دستورالعمل اداره ی OSHA (اداره ی ایمنی و سلامتی حرفه ای) این موضوع را خاطر نشان کرده است که سطح صدای بالاتر از 105 دسیبل در محیط کار برای بیشتر از یک ساعت "نا امن" است و می‌تواند منجر به آسیب شنوایی شود. همچنین 115 دسیبل در مدت زمان 25 دقیقه نیز نا امن می‌باشد. مشکل دی جی ها این است که میدان مانیتور نزدیک آنها معمولا تحت تاثیر صدای محیط و بیش از حد می‌باشد و در مجاورت سر آنها قرار دارد و این عوامل به معنی زیاد بودن SPL ها (سطح فشار صدا) و DB ها در محدوده فرکانس‌های میانی تا بالایی است که می تواند علت بسیاری از مشکلات شنوایی باشد اگر که به درستی مدیریت نشود.
کنترل نکردن این خطرات شنوایی ممکن است شما را در اوج حرفه ی کاریتان از بازی دور کند و مجبور شوید که اکثر برنامه‌ها را لغو کنید و مدت زمان ست هایتان را کم کنید تا آسیب جدی تر نشود و وز وز گوشتان در عرض چند هفته درست شود. اما در بعضی موارد این وز وز در گوش شما ثابت می‌ماند و درست مانند یک سینت سایزر در بالای سر شما همیشه همراهتان باشد که اینجا خط پایان حرفه‌ی شماست. برای پیشگیری از این اتفاق نکات پایه تا پیشرفته ای وجود دارند که احتمال این خطرات را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

1-مانیتور ها را بین هر میکس کم کنید

ثابت بودن سطح صدای مانیتور‌های شما در طول ست به طور طبیعی گوش شما را خسته می‌کند و شما برای دریافت صدای یکسان خواستار صدای بلند تر می‌‌شوید. این روند تنها باعث آسیب رساندن به شنوایی شما می‌شود و برای پایان دادن به این روند تنها کافی است در مواقع ممکن مانیتور‌های نزدیک به خود را خاموش کنید. همچنین این تمرین یک فرصت منحصر به فرد را برای شما فراهم می کند تا به عنوان یک دی جی به یک آگاهی کلی از صدا‌های سیستم مستر دست یابید و در صورت نیاز آن را تنظیم کنید.

2-در صورت امکان برنامه های پشت سر هم را محدود کنید

بعد از یک برنامه ی طولانی پرده‌های گوش شما بسیار خسته و آسیب پذیر تر هستند. در واقع، آنها برای بهبودی نیازمند زمان هستند. چیدن برنامه‌های پشت سر هم موجب خسارت زدن به خودتان می‌شود چون هرگز به گوش هایتان فرصت ریکاوری نمی‌دهید.

3-محدود کردن طول ست ها

بیشترین صدمه در این مورد برای زمانی است که شما ست های 3 الی 6 ساعت را پشت سر هم داشته باشید. تجربه‌ی دی جی ها نشان داده که ست‌های 1 ساعته یا تنظیم سطح صدای محافظ کارانه‌ی مانیتور‌ها هرگز باعث ایجاد مشکلات شنوایی نمی‌شود اما بعد از دو ساعت پلی کردن این افت شنوایی را می‌توانید احساس کنید. بیشتر دی جی ها تمایلی به کوتاه کردن ست هایشان ندارند اما اگر شما از مشکل شنوایی رنج می‌برید این کار به حفظ شنوایی شما کمک خواهد کرد.

4-استفاده از گوش گیر های کاهنده ی دسیبل

اگر شما موسیقی را به خوبی بشنوید و فقط بخواهید که صدای بلند را کمتر بشنوید، این گوشگیر‌ها مناسب شما می‌باشند. کمپانی‌هایی هستند که به تکنولوژی‌هایی در این زمینه دست یافتند. آنها گوشگیر‌هایی در مدل های خاص و کاهنده‌ی دسیبل صدا تولید کرده‌اند که دارای فیلتر‌های قابل تعویض هستند که ولوم صدا را تا 5، 10، 15 و 20 دسیبل کاهش می‌دهند.

5-از مانیتور های تو گوشی استفاده کنید

این کار یکی از روش های شخصی من بود و این کار به طور موثری برای بسیاری از موسیقیدانان مدرن جوابگو می‌باشد. مانیتور‌های تو گوشی صدای دنیای خارج را بلوکه می‌کنند و یک محیط شنیداری با نویز و سر و صدای کم را ایجاد می‌کنند که در آن تمام جزئیات میکس به خوبی نمایش داده می‌شود.

منبع دی جی سنتر هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *