۳ دلیل برای استفاده از حالت واینیل بر روی کنترلر شما

۳ دلیل برای استفاده از حالت واینیل بر روی کنترلر شما

در دسته بندی : دی‌جی

اکثر کنترلرهای دارای جاگویل در بازار امروزی دارای دو حالت CDJ و Vinyl می‌باشند. حالت CDJ به شما اجازه می‌دهد تا به طور کامل برای Pitch Bend از جاگویل استفاده کنید (به طور موقت ترک را آرام یا تند کنید).

حالت Vinyl بیشتر مانند یک ترن تیبل اُلد اِسکول کار می‌کند و به شما اجازه می‌دهد تا با استفاده از کناره‌های جاگویل Pitch Bend کنید، در حالی که به شما این امکان را می‌دهد تا با استفاده از روی جاگویل ترک را متوقف و پخش کنید.

دی جی‌ ها قبلا در سیستم‌های اولیه‌ی Digital/CD گاهی اوقات جاگویل‌ها را در حالت CDJ قرار می‌دادند تا از قطع ترک با لمس اتفاقی بالای جاگویل‌ها جلوگیری شود. اگر شما از حالت واینیل استفاده نمی‌کنید در این مقاله مزایایی برای استفاده از این حالت ارائه شده است.

این ۳ تکنیک‌ در حالت واینیل از جاگویل‌ها استفاده می‌کنند تا به شما در بیت میکس دستی و اضافه کردن عناصر خلاقانه به ست شما کمک می‌کنند و قطعا ارزش استفاده شدن را دارند.

بیت میکس کردن دستی سریعتر

یکی از ترفندهای من در این سالهایی که با واینیل در حالت DVS و از طریق کنترلر پلی می‌کردم، تکنیک TAP بود که در مواقع بیت مچ کردن دستی کاربرد داشت. من فهمیدم که برای Pitch Bend کردن این تکنیک سریعتر از آن است که بخواهید از کناره های Jog Wheel استفاده کنید.

اگر زمان بندی شما در هنگام ضربه زدن به Play یا Hot Cue خوب نباشد، این تکنیک مفید است و شما ترک را در ابتدای میکس کردن شروع می‌کنید. به جای استفاده از کناره‌های Pitch bend جاگویل برای بیت مچ کردن ترک‌ها، شما به عنوان روشی سریع تر برای آرام کردن ترک ورودی جدید می‌توانید به سرعت به بالای جاگویل ضربه بزنید تا آن را به سر ضرب ترک قدیمی تر در حال پخش برسانید.

پس از ضربه زدن به جاگویل و نزدیک شدن سر ضرب ترک‌ها به همدیگر برای بیت‌ میکس شدن، می‌توانید برای بیت میکس دقیق تر از کناره‌های جاگویل استفاده کنید.

استفاده از حالت واینیل برای ترفند‌های افکت

شما می‌توانید توانایی استفاده از جاگویل برای توقف پلیر را با افکت‌هایی مانند Reverb یا Delay ترکیب کرده تا نتایج جالب تری دریافت کنید.

من استفاده از Delay و  توقف ترک با استفاده از بالای جاگویل را نسبت به ضربه زدن ساده به Stop را بیشتر دوست دارم. به این ترتیب شما می‌توانید به داخل میکس خود یک اسکرچ ریز را اضافه کنید تا صدای افکت Delay جذاب تر شود. در حالی که با افکت Delay تجربه کسب می‌کنید، زمان بندی های مختلفی را بر روی اسکرچ امتحان کنید، یک ضرب کامل، ۲/۱ ضرب یا ۴/۱ ضرب. برای درک بهتر اینکه چه چیزی برای شما بهتر می‌باشد ترکیب‌های مختلفی را در سرعت‌های مختلف تمرین کنید.

استفاده از توقف جاگویل به همراه Reverb می‌تواند تاثیرات جالبی به شما ارائه بدهد. به جای یک اسکرچ، اضافه کردن یک عقبگرد (Rewind) دستی در هنگام فید شدن به خارج ترک را امتحان کنید. فضای اضافه شده‌ای که‌ Reverb در اختیار شما قرار می‌دهد، صدای عقب کشیدن دستی جاگویل در میکس را کمتر به صورت سرزده جلوه می‌دهد. من دوست دارم که ناب Dry/Wet ریورب را بین ۳۰ تا ۴۰ درصد قرار بدهم، در غیر این صورت دنباله‌ی ریورب می‌تواند خیلی طولانی شود.

اسکرچ کردن همیشه سر وقت راحت

این تکنیک ترکیب کننده‌ی استفاده از جاگویل در حالت واینیل به همراه حالت Slip می‌باشد. با حالت Slip فعال شده، شما می‌توانید از جاگویل برای اجرای اسکرچ‌های ساده‌ای مانند بچه اسکرچ استفاده کنید و در مورد زمان بندی کلی میکس یا ترک هیچ نگرانی نداشته باشید. با حالت Slip فعال شده، هر زمانی که شما جاگویل را رها کنید، صدای آهنگ ادامه پیدا می‌کند و مانند این است که شما هرگز ترک را متوقف نکرده‌اید.

ترکیب کردن یک روش عالی برای انجام برخی اسکرچ‌های خیلی ساده “با چرخ‌های حالت مربی فعال” می‌باشد. بنابراین اگر شما قبل از آن هرگز تا به حال اسکرچ نکرده‌اید این یک روش برای شروع‌های مطمئن در داخل ست می‌باشد.

در نهایت

اگرچه حالت واینیل ممکن است نیازمند کمی دقت بیشتری برای دست نزدن به بالای جاگویل‌ها باشد، اما شما به زودی متوجه برخی از مزایایی که در این روش وجود دارد می‌شوید. در عین حال، شما هیچ عملکردی را از دست نخواهید داد.

بنابراین اگر شما آماده‌ی استفاده از حالت واینیل با جاگویل‌هایتان نیستید، حتما این روش‌ها را امتحان کنید، این روش‌ها می‌توانند عملکرد شما را خوب کنند. آیا شما از حالت واینیل استفاده می‌کنید یا از آن پرهیز می‌کنید؟ در هنگام حالت واینیل فعال شده چه ترفندهایی را استفاده می‌کنید؟ نقطه نظرات خودتان را با ما در بخش نظرات در وبسایت و یا در اینستاگرام DJCMAG در میان بگذارید.

منبع دی‌جی سنتر هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *