آیا کارکردن با CDJ برای کسانی که به کنترلر عادت دارند سخت است؟

آیا کارکردن با CDJ برای کسانی که به کنترلر عادت دارند سخت است؟

در دسته بندی : دی‌جی

این سوالی است که برای بسیاری از دی‌جی‌ها پیش می‌آید و اولین پاسخ این است: "نترسید! خیلی هم سخت نیست. هرچند بسیاری از امکاناتی که یک کنترلر به شما می‌دهد را از دست خواهید داد." اما کار کردن با CDJ‌ها اعتماد به نفس و مهارت بیشتری را برای شما به ارمغان می‌آورد.

CDJ

پیامد های استفاده از Sync در هنگام ساختن یک میکس و یا یک اجرای زنده

نکته اصلی این است که باید ابتدا بیت مچ کردن را روی کنترلرتان به صورت دستی و بدون استفاده از سینک تمرین کنید چرا که در CDJ امکان سینک کردن اتوماتیک را ندارید. باید به تنظیم کردن سرعت آهنگ‌ها با استفاده از اسلایدر Pitch بر روی CDJ عادت کنید. می توانید به مقدار BPM نگاه کنید چرا که CDJ ها آن را نمایش می دهند ولی نه بیشتر و از هیچگونه کمک تصویری دیگری در زمان میکس کردن نمی‌توانید استفاده کنید. در مورد استفاده نکردن از Sync نگران نباشید، یک دی جی بد هنوز هم یک میکس بد تولید می کند، بنابراین برای ارائه ی یک کار خوب، شما باید یک دی جی خوب باشید حتی اگر که Sync  روشن باشد. جالب اینجاست که Sync تنها ابزار موجود برای ایجاد یک میکس تمام عیار نیست. دی‌جی‌ها فوت و فن‌های پردازشی زیادی را در ایستگاه‌های کار صوتی دیجیتال برای تنظیم دقیق به کار می‌برند و به طور کلی یک میکس تیپ را اصلاح می‌کنند.

برای مثال پلاگین‌هایی مانند اکولایزر و کمپرسورها می‌توانند برای هموار کردن بی نظمی‌ها در یک مرحله در کنار هم قرار بگیرند. برای نمونه، افکت‌های صدایی مانند riserها، کرش‌ها و حتی دراپ‌های دی‌جی می‌توانند به عنوان نقابی برای تمپو‌ها و یا تغییر آهنگ‌های ناگهانی استفاده شوند. بنابراین راحت باشید، استفاده از Sync ها در هنگام ساختن یک میکس تیپ کاملا قابل قبول است. شما می‌دانید که می‌توانید در اجرای زنده به درستی بیت‌ها را میکس کنید. اما وقتی که تا آخرین لاین از 60 دقیقه میکس به طور مکرر سعی کرده اید که آن را بدون اشتباه بسازید، برای دست یابی به یک میکس در تمیز ترین حد ممکن از فشار دادن Sync نترسید. اما در دی‌جی کردن زنده برای ایونت و مراسم ها سعی کنید که از CDJ ها استفاده کنید.

CDJ

دومین نکته تمرین است. اگر از CDJ استفاده می‌کنید، بهتر است از یک حافظه فلش USB برای موزیک هایتان استفاده کنید. امتحان کنید که چه مقدار موزیک را می‌توانید روی آن ذخیره کنید و پلی لیست‌هایی بسازید که همان مقدار موزیک را شامل شوند. انتخاب کردن از یک لیستی که قبلا آماده کرده‌اید بسیار مهم است، چرا که بر خلاف استفاده از لپ تاپ، وقتی از CDJ استفاده می کنید، امکان جست و جو کردن تمام مجموعه تان را ندارید. حتی اگر می خواهید از سی دی استفاده کنید، روی کنترلرتان تنها با موزیک‌هایی که می‌خواهید روی یک سی دی داشته باشید تمرین کنید تا به محدودیت ها عادت کنید.

در آخر با اینکه CDJ‌ها با کنترل‌ها خیلی تفاوت دارند ولی عادت کردن به آن‌ها کار زیاد سختی نیست. اگر بتوانید با یک CDJ تمرین کنید، عادت کردن به یونیت‌های سخت افزاری و میکسر، برایتان ساده تر می‌شود. نگران نباشید. به سرعت از پسش بر خواهید آمد. چیزی که باید به آن توجه کنید، بیت مچینگ و مدیریت مجموعه موزیک در CDJهاست و با اینکه کار با نرم افزارها بسیار راحت تر از CDJ‌ها می‌باشد، یک دی جی خوب و حرفه ای تقریبا با هر چیزی می‌تواند دی جی کند..

یک دی جی به نام سام در وبلاگ خود نوشته بود: "وقتی من دی جی هستم. به این مغرور هستم که می توانم به صورت دستی بیت مچ (تنظیم ضرب دو آهنگ) کنم. هرچند وقتی به کار یک حرفه ای گوش می‌کنم، میکس‌های آنلاین از قبل ضبط شده به صورت دقیق نقطه‌ای میکس شده اند. من احساس می‌کنم که در طول یک اجرای زنده اشتباهات کوچک به حس زنده بودن کار اضافه می‌شوند، اما هنگامی که یک میکس را ضبط می‌کنید، صدایی که می‌سازید باید از هر نظر بی عیب و نقص باشد.

CDJ

من قبلا زمان زیادی را صرف ضبط یک میکس 60 دقیقه‌ای کردم اما همه چیز رو دور ریختم چون یک اشتباه کوچک در آن میکس داشتم. من معتقد هستم که توانایی بیت مچ کردن دستی از نیازهای پایه‌ی دی‌جی کردن می‌باشد اما با این وجود از خیلی مزایای استفاده کردن از Sync آگاه هستم." حالا سوال من این است که دی‌جی‌ها وقتی که در حال رکورد کردن میکس‌هایی هستند که آنلاین پست می‌شوند از Sync استفاده می‌کنند؟ و این‌که آیا من باید به این فکر کنم که اگر این کار را می‌کنم شبیه یک فریب کار شده‌ام؟

 قبل از اینکه ما جواب شما را بدهیم بیایید یک قدم به عقب برگردیم. اگر ما به اشتباهات کوچکی که در طول اجرای زنده مرتکب می‌شویم اهمیت ندهیم همان‌طور که گفتید به احساس زنده اضافه می‌شود. پس چرا ما روی صدای میکس‌های رکورد شده‌ی کامل دقیق ترهستیم؟ برای مقایسه‌ی دقیق‌تر بیاید از ارتباطات استفاده کنیم، بین گفتن و نوشتن تفاوت‌هایی وجود دارد.

 اگر با یک دوست حرف بزنید اشتباهات روزمره‌ی گفتاری و لکنت‌ها مشکلی ندارد اما اگر ما در حال نوشتن نامه یا ساختن یک رزومه باشیم، مطمعنا عصبانی می‌شویم و همه چیز را جدی می‌گیریم چون آن نوشته باید نشان دهنده‌ی بهترین شخصیت ما باشد. به عبارت دیگر، اگر آن یک مکالمه‌ی عادی باشد، ما دیگر اشتباهات شخصی را متوجه نمیشویم چون منظور را فهمیده‌ایم.اما اگر قرار باشد ما چیزی را روی کاغذ بنویسیم سعی می کنیم تا جایی که امکان دارد اشتباهات را به صفر برسانیم، از این رو به اصلاح کنندگان و ویرایشات املایی نیاز می‌باشد چون واژه های گفتاری از بین می روند اما واژه‌های نوشته شده برای همیشه باقی می‌مانند. به همین ترتیب یک ست دی‌جی زنده با یک میکس تیپ متفاوت می‌باشد. چون یک میکس تیپ به طرز قوی امکان این را دارد که به صورت نامحدود در فضای اینترنت شناور باشد ولی یک اجرای زنده فقط در همان لحظه پخش می‌شود و دیگر شنیده نمی‌شود. البته یک دی جی حرفه ای در اجرای زنده باید به صورت کاملا مسلط دست به کار شود تا بتواند با اجرایی با کم ترین نقص به شنوندگان احترام ويژه ای بگذارد.

منبع دی جی سنتر : هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *