کابوس پلاستیکی: تاثیر بد بازیافت صفحه‌های واینیل بر روی طبیعت

کابوس پلاستیکی: تاثیر بد بازیافت صفحه‌های واینیل بر روی طبیعت

در دسته بندی : دی‌جی

از فاضلاب سمی گرفته تا انتشار گازهای گلخانه‌ای و همچنین رونق گرفتن عظیم صنعت واینیل سازی دارای پیامدهای خطرناکی است. اما  سیستم پخش آنلاین و فلش های ذخیره سازی جایگزین مناسبی به نظر نمی‌رسند.

کابوس پلاستیکی: تاثیر بد بازیافت صفحه‌های واینیل بر روی طبیعت

در داخل یک کارخانه‌ی پرس واینیل در آمریکا – صاحبان آن خواسته‌اند که محل آن کارخانه لو نرود – ده‌ها ماشین هیدرولیک شبانه روز بی وقفه کار می‌کنند. این کارخانه تا جایی با این دستگاه‌ها پر شده است که مثل یک بلوک شهری به نظر می‌رسد که به همراه صداهای هیس هیس و چاک چاک و همچنین نُت‌های دلنشین و اسیدی از گریس داغ و پلاستیک آب شده است. به نظر می‌رسد آن ماشین‌ها واقعا عتیقه باشند و واقعا هم همینطور است. سوابق اصول و فناوری پرس واینیل یک قرن است که تغییری نکرده است و خود این ماشین ها هم چندین دهه قدمت دارند.

کابوس پلاستیکی: تاثیر بد بازیافت صفحه‌های واینیل بر روی طبیعت

این در حالی است که درآمد حاصل از سرویس‌های پخش آنلاین بسیار زیاد است، اما بازار واینیل همچنان در حال رشد و گسترش است. آمریکایی‌ها اکنون به همان اندازه که برای CD خرج می‌کنند برای واینیل هم هزینه می‌کنند، و این در حالی است که در سال گذشته در انگلستان ۴.۳ میلیون واینیل وجود داشته است و این دوازدهمین سال متوالی رشد این صنعت است. بنابراین ، اگر شما یکی از میلیون ها نفری هستید که دوباره سوابق وینیل را در آغوش می گیرید ، ارزش این را دارد که بدانید از کجا آمده اند و چگونه ساخته شده اند. اینها ظرف‌هایی به نام هوپر هستند که در هر ایستگاه پرس واینیل وجود دارند که با پالت‌های پلاستیکی مانند پلیمری، شبیه به عدس که درون آن ماشین‌آلات به شکل قیف در می‌آیند، گرم و ذوب می‌شوند تا به تکه‌های بزرگتری مانند توپ هاکی تبدیل شوند و برای درست کردن صفحات واینیل بر روی هم له و پرس می‌شوند.

کارمندان این کارخانه نسبت به انبار جداگانه‌ا‌ی که این شرکت پلاستیک خود را در آن ذخیره می‌کند محتاط هستند. اما جعبه‌های مقوایی بزرگ اندازه یخچال که در کف سالن پرس کارخانه وجود دارند از این انبار می‌آیند و آنها با کلمات بزرگ و قرمز رنگ Vinyl compound و Product of Thailand مشخص می‌باشند. این گلوله‌های پلاستیکی با جعبه های بسیار بزرگ حمل می‌شوند و این مقدار پلاستیک ذخیره شده در انبار در مقایسه با اینکه برای ساختن یک صفحه فقط تعداد انگشت شماری از این گلوله‌ها لازم است، خیلی زیاد به نظر می‌رسد.

کابوس پلاستیکی: تاثیر بد بازیافت صفحه‌های واینیل بر روی طبیعت

قبلا شرکت‌های پتروشیمی آمریکایی بخش اعظم مواد اولیه ی این کارخانه را تامین می‌کردند تا اینکه بازار LP پس از سال ۱۹۹۰  بی رونق شد. اما امروزه با برگشت رونق به صنعت واینیل سازی مواد مورد نیاز این کارخانه از تولید کنندگان آسیایی تامین می‌شود. در گفت و گویی با یکی از مهندسان پتروشیمی وقتی گفتیم که از سال ۲۰۰۵ به این سمت فروش صفحات واینیل همچنان در حال افزایش است، تعجب کرد. زیرا صنعت ضبط صدا همچنان با وجود رشد سرسام آور تکنولوژی همچنان در حال استفاده از مواد سنگین و بسیار مضر برای طبیعت است.

در این میان یک چیز برای من خیلی روشن شد و آن این بود که کمپانی‌های پلاستیک سازی در تاسیسات خودشان امنیت زیادی را از لحاظ عبور و مرور افراد و گزارشگران برقرار می‌کنند و من را به داخل کارخانه‌ی پلاستیک سازی و تهیه‌ی مواد اولیه‌ی ساخت واینیل TPC راه ندادند و حتی به برخی سوالات من در مورد تولید این پلاستیک‌ها پاسخی داده نشد و نتوانستم با مدیران آن کارخانه دیداری داشته باشم. مراحل تولید ترکیب PVC پیچیده است، اما اصول کار آنها به راحتی قابل تصور است و چیزی که مهم است این است که آنها از با خبر شدن فعالان محیط زیست و افراد مخالف تخریب طبیعت از روند کاری آنها ترس داشتند و تنها همین نشان دهنده‌ی عمق این آسیب و ضرر کمپانی‌های تولید واینیل به طبیعت می‌باشد زیرا این مواد با کیسه‌های پلاستیکی و زباله‌های معمولی خیلی متفاوت هستند و به دلیل فشردگی بالا تجزیه‌ی آنها در طبیعت بیش از ۱۰۰۰ سال زمان می‌برد، پس بیایید با طبیعت دوست باشید و این بار با سنت شکنی خود دست از پلی کردن و خریدن صفحات واینیل دست بکشید و با تکنولوژی رابطه‌ی بهتری برقرار کنید تا مادر ما کره‌ی زمین بیشتر رو به پاکی برود.

منبع دی‌جی سنتر هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *