چطور به درستی میکس کنیم؟

چطور به درستی میکس کنیم؟

در دسته بندی : دی‌جی

این سوالی است که بسیاری از دی‌جی‌های مبتدی برایشان پیش می‌آید. در واقع چیزی که این افراد می‌خواهند بدانند، درباره میکس کردن نیست، بلکه بیشتر درباره "مچ کردنِ بیت" است.

مچ کردنِ بیت (beat matching) یعنی دو ترک به طور همزمان هر دو با یک سرعت در حال پلی شدن باشند، و شما بتوانید به نرمی و به طور یکنواخت از یکی به دیگری منتقل شوید، طوری که این تغییر به آسانی قابل تشخیص نباشد. اما این پایان داستان دی‌جی کردن نیست. مهارت‌های دیگری مثل انتخاب درست ترک‌ها، توجه به مخاطبان، ولوم و اکولایز، زمان بندی و ... هم بسیار مهم هستند.

با این که این مطلب به شما beat matching را آموزش نمی‌دهد، (چرا که این کار به یک دوره آموزشی احتیاج دارد)، اما می‌تواند شما را در مسیری قرار دهد که حساب شده تر عمل کنید.

اطمینان حاصل کنید که هر دو ترک قابل میکس هستند: برای میکس کردن بیت شما به ترک‌هایی احتیاج دارید که یک ریتم یکدست و شروع و پایان طولانی داشته باشند تا زمان کافی برای اجرای بیت مچ را داشته باشید. در یک بیت میکس خوب، هر دو ترک برای مدتی به طور همزمان شنیده می‌شوند.

اطمینان حاصل کنید که هر دو ترک با یک سرعت در حال پلی شدن هستند: اگر سرعت پخش ترک‌ها با هم اختلاف کمی هم داشته باشد، بعد از یک یا دو ثانیه از هم جدا می‌شوند و درست روی هم قرار نمی‌گیرند. امروزه این کار با استفاده از کلید sync به خوبی انجام می‌شود.

اطمینان حاصل کنید که صدای کیک درام ترک‌ها به درستی روی هم قرار بگیرد: حتی اگر ترک‌ها با یک سرعت در حال پلی شدن باشند ولی کیک درام آن‌ها درست روی هم قرار نگیرد، میکس به خوبی انجام نمی‌شود. این کار هم به وسیله کلید sync انجام می‌شود. قابلیت nudge در جاگ ویل‌ها هم برای انجام این کار ایجاد شده است و می‌توانید با استفاده از آن کیک‌ها را روی هم قرار دهید.

میکس

اطمینان حاصل کنید که صدای هر دو ترک به یک اندازه بلند است: بیشتر نرم‌افزارهای دی‌جی دارای امکانی به نام auto gain هستند که این کار را انجام می‌دهد. اطمینان حاصل کنید که auto gain روشن است. زمانی را صرف یاد گرفتن کار با کنترل‌های ولوم در روی میکسرتان کنید. مطمئن شوید که کنترل‌های EQ یعنی low، mid و high هر سه در وسط باشند و فقط اگر لازم بود آن‌ها را تغییر دهید و کار با کراس فیدر را یاد بگیرید.

کیک درام‌ها را با هم عوض کنید: از آنجا که کیک درام بیشترین ولوم را دارد، یک ترفند خوب برای میکس کردن می‌تواند این باشد که در هر زمان صدای یکی از کیک درام‌ها به گوش برسد. این کار را می‌توانید با پایین آوردن low بر روی EQ ترکی که در حال شروع شدن است و قرار دادن low ترک دیگر در وسط انجام دهید و در یک زمان مناسب می‌توانید جای این دو را عوض کنید تا توجه مخاطب به ترک بعدی جلب شود.

روش‌های درست میکس کردن

از هدفون برای آماده کردن ترک بعدی استفاده کنید: استفاده هدفون این است که بتوانید ترک بعدی را قبل از دیگران بشنوید. روی هر کانال کنترلر شما کلیدی (Cue) وجود دارد که باعث می‌شود آن کانال تنها در هدفون پخش شود و نه در خروجی اصلی. به همین خاطر است که دی‌جی‌ها یک گوشی هدفون را روی گوش خود قرار می‌دهند و گوش دیگرشان آزاد است. با این کار صدای یکی از ترک‌ها را با یک گوش و صدای خروجی اصلی را با گوش دیگر می‌شنوند.

از یک تا چهار و سپس تا هشت بشمارید: یک میزان از چهار ضرب تشکیل شده است و معمولا یک قسمت کامل موزیک هشت میزان طول دارد. یک نکته مهم این است که باید ترک جدید را در شروع یک قسمت که هشت میزان طول دارد شروع کنید و این کار را بر روی یک قسمت کامل از ترک قبلی که آن هم هشت میزان طول دارد انجام دهید. این کار باعث می شود بتوانید بیت میکس‌های طولانی و یکدست داشته باشید. برای این کار کلیدهای هات کیو بسیار مفید هستند. با استفاده از آن ها می‌توانید نقطه‌هایی به نام cue point تعریف کنید که قسمت‌های خاصی از ترک را مشخص می‌کنند و به شما امکان پریدن به آن قسمت‌ها را می‌دهند.

چگونه آهنگ خود را میکس کنیم؟

در نهایت، از کارتان لذت ببرید و زیاد به خودتان سخت نگیرید. برای حرفه‌ای شدن در هر کاری تمرین لازم است و دی‌جی کردن از این قاعده مستثنی نیست!

منبع دی جی سنتر : هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *