معرفی سبک: Downtempo / Trip Hop / Electronica

معرفی سبک: Downtempo / Trip Hop / Electronica

در دسته بندی : معرفی سبک ها

Downtempo سبکی از موسیقی الکترونیک می باشد و با نام Tip Hop نیز شناخته می‌شود که ضرب آرامی داشته و ملودی آرامش بخش و ریلکس کننده ای دارد که به موسیقی اَمبینت شباهت زیادی دارد. ولی بر خلاف موسیقی اَمبینت که ضربی ندارد، دارای ضرب و گروو می باشد. Trip hop که به عنوان یک مترادف از Downtempo می‌باشد با تغییرات بسیار کمی نسبت به آن در دهه‌ی ۹۰ در انگلستان مخصوصا در شهر Bristol سرچشمه گرفته است. در یک توضیح مختصر trip hop تلفیقی از سبک هیپ هاپ و الکترونیکا می‌باشد اما این تا زمانی قابل استناد است که هیچ یک از آن سبک‌ها قابل تشخیص نباشند. همچنین ممکن است شامل انواع سبک‌های مختلف دیگری از جمله Funk ،Dub ،Soul ،Psychedelia ،R&B و House و همچنین دیگر شکل‌های موسیقی الکترونیک را نیز در خود بگنجاند. همچنین Trip Hop می‌تواند به صورت اکسپریمنتال نیز اجرا شود.
این سبک نیز برای اولین بار توسط رسانه‌های انگلیسی با اصطلاحات نشأت گرفته از واژه‌ی اسید هاوس معرفی شد و برای توصیفش آن را نوعی موسیقی اکسپریمنتال از ترکیب breakbeat از صحنه‌های بریستول معرفی کردند که در اوایل دهه‌ی ۹۰ تشکیل شد و الهام گرفته شده از Jazz، Funk و Soul بود. این سبک مترادف توسط شخصیت‌های پیشگام برتری نظیر Massive Attack، Tricky و Portishead پیشرفت کرد. Trip hop در دهه 1990 نیز به موفقیت‌های تجاری بسیاری دست یافت و به عنوان "انتخاب جایگزین موسیقیایی اروپا در نیمه دوم دهه 90" در آن زمان توصیف شد.

در دهه ی 1990 موجی از موسیقی‌های با فضا سازی آرام به وجود آمد که در تمام رویداد های موسیقی Chillout الکترونیک پخش شد و به بخش استراحتگاه کلاب‌ها یا بخش‌های اختصاصی رویداد‌های موسیقی الکترونیک تبدیل شد. موسیقی Downtempo به سرعت در ایبیزا گسترش پیدا کرد و دی جی‌ها و پروموت کنندگان در هنگام طلوع آفتاب برای آرام کردن موج موسیقی از ریتم‌های آرام‌تر و موسیقی الکترونیک ملایم‌تر این سبک استفاده می‌کردند.
این موسیقی با ترکیب عناصر تجزیه شده ی سبک های "هیپ هاپ" و "درام و بیس" و جو و اتمسفر "اَمبینت" به وجود آمده است. و در اواخر دهه 90 بود که این صدا‌های آکوستیک با ساز‌های ملودیک الکترونیکا ترکیب شدند و با اسم Downtempo به عنوان زیر شاخه‌ای از موسیقی سبک الکترونیک ظاهر شد.
در این موسیقی صدای ضرب ها در بعضی از بخش‌های آهنگ نقش بیشتری را بازی کرده و پیچیده تر می باشند و بجای اینکه درام صدایش در پس زمینه باشد الگوهای پیچیده تری برایش نوشته می شود ولی با این وجود مانند موسیقی ترنس ضرب ها شدت کوبش بالایی ندارند. در اکثر اوقات این موسیقی به دلیل شباهتش با موسیقی اَمبینت به اشتباه به آن اشاره می شود. اما موسیقی اَمبینت زیر مجموعه های بیشتری دارد.

در اواخر دهه ۹۰ یک گروه دو نفره‌ی اتریشی متشکل از Kruder و Dorfmeister این سبک را با ریمیکس‌های Downtempo خودشان از ترک‌های سبک‌ پاپ، هیپ هاپ و درام و بیس با الهاماتی از Soul Jazz دهه ۷۰ عمومی و محبوب کردند. Britons Steve Cobby و Dave McSherry که تحت نام Fila Brazillia به صورت گروهی آهنگ‌سازی می‌کنند تعداد انگشت شماری آلبوم در سبک‌های Downtempo، Electronica و Ambient Techno را منتشر کردند که این سبک را به سمت پیشرفت‌های فراتر سوق داد. این دو نفر از پیشگامان این سبک بوده‌اند. در همین حال موسیقیدانان محلی واشنگتن Eric Hilton و Rob Garza که با عنوان Thievery Corporation بهتر شناخته می‌شوند، پس از مطرح شدن موسیقی Antonio Carlos Jobim صدا‌های برزیلی را نیز به این سبک نیز اضافه کردند، و آن را با ترکیب عناصر داب جامائیکایی و رگه، غنی‌تر کردند.

در سال ۲۰۱۰ زیر شاخه‌ی Downtempo Pop توسط The Atlantic تعریف شد که به عنوان نوعی از موسیقی الکترونیک از دهه‌ی ۲۰۰۰ با ضرب‌های آرام، سینتی سایزر‌های Vintage و ملودی‌های Lo-Fi مشخص شده است. به عبارت دیگر‌ Downtempo یک واژه‌ی کلی و در بردارنده‌ی موج چیل، Glo-fi و hypnagogic pop می‌باشد. بعدها در همان دهه شکل دیگری از موسیقی Downtempo با برچسب Lo-fi Hip Hop یا Chillhop به وجود آمد که در میان شنوندگان YouTube محبوبیت بسیاری پیدا کرد.
ساختمان این موسیقی به سبک Triphop  بسیار نزدیک می باشد اما نسبت به آن از سرعت و ضرب کمتری استفاده می کند. این سبک به به عنوان موسیقی پس زمینه در بسیاری از مکان ها نظیر کافه ها فروشگاه ها گالری ها به دلیل ریتم و ملودی آرامش بخش و ایجاد حالت احساسی و ریلکس کردن اعصاب پخش می شود.

 

منبع دی جی سنتر هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *