۵ پارامتر اساسی LFO که شما باید آنها را بشناسید

۵ پارامتر اساسی LFO که شما باید آنها را بشناسید

در دسته بندی : آهنگسازی

بخش LFO یا نوسان ساز فرکانس پایین در سینتی سایزرها (low frequency oscillator)  یک المانی است که در حال حاضر در همه ی سینتی سایزر ها چه از نوع مجازی نرم افزاری و چه سخت افزاری وجود دارد و به شما امکانات خلاقانه ی عمل مدولاسیون را ارائه می دهد. در ادامه این نوشتار ما ۵ مورد از پر کاربرد ترین و متداول ترین پارامتر های موجود در بخش LFO را به شما معرفی خواهیم کرد.

-Rate

-Rate

فرکانس پایین به عنوان جایی تعریف شده است که زیر نرخ شنیداری صدا یعنی 20 هرتز می باشد. در عمل  rate های LFO معمولا در حدود 10 هرتز یا پایین تر تنظیم می شوند و یک تنظیم متداول برای ارتعاش، اساسا یک LFO است که گام را تا حدود 6 هرتز مدوله می کند. تنظیمات بالا تر برای افکت های ویژه و خیره کننده کاربرد دارد و به آن چیزی که مدوله شده است بستگی دارد. Rate ها اغلب می توانند با تقسیمات ضرب همگام شوند و از این رو بر اساس سرعت پروژه می باشند. این تقسیمات می توانند کوچک به اندازه ی 64/1 نت و یا بزرگ به اندازه ی32 بار باشند که برای انتقال های ساختاری بلند می باشد.

Waveform

-Waveform

LFO  شکل امواج متناوبی است که بر اساس نرخ Rate شان تکرار می شوند. شکل امواج معمولی عبارتند از: سینوسی (Sine)، مثلثی (Triangle)، دندان اره ای (Sawtooth)  و مربع یا مستطیلی (Rectangle / Square / Pulse) است. بخش های LFO اغلب شامل مولد (Generator) های تصادفی هستند که تناوبی نیستند. در برخی از سینت ها، شکل امواج تناوبی می توانند معکوس شوند، تغییر کنند یا در روش های جالب برای ایجاد اشکال پیوندی "Hybird" ترکیب شوند.

Intensity

- Intensity

تاثیر شدت یک LFO معمولا توسط یک پارامتر به نام Intensity یا Amount کنترل می شود. این به LFO اجازه می دهد تا بتواند بر اساس نیاز شما نفوذ بیشتری بر روی امواج داشته و اغراق آمیز باشد یا برعکس ظرافت بیشتر و نفوذ کمتری داشته باشد. برخی از بخش های LFO همچنین دارای یک ویژگی انولوپ درونی است که به شما اجازه می دهد تا تاخیر یا زمان decay افکت بر روی LFO را به سادگی کنترل کنید. برای نمونه، با یک زمان تاخیر طولانی، LFO  هیج تاثیری در صدای آغاز نت ندارد، اما به تدریج به عنوان نتی که پایدار است fade in می شود.

LFO های پلی فونیک و مونو فونیک

- LFO های پلی فونیک و مونو فونیک

گاهی اوقات گزینه ای برای انتخاب و استفاده از LFO ی Polyphonic یا Monophonic وجود دارد که با تنظیمات پلی فونیک، هر نت جدید پخش شده به زودی از یک LFO اختصاصی استفاده می کند، بنابراین ممکن است چندین مرتبه در یک بار استفاده شود، اما در تنظیمات مونوفونیک همه ی نت های پخش شده از یک LFO یکسان استفاده می کنند.

-Target

در نهایت تنظیمات Target مسیر سیگنال های LFO را به پارامترها جهت مدولاسیون هدایت می کند. اغلب ممکن است از یک LFO مشابه برای مدوله کردن چندین پارامتر استفاده شود. برای نمونه در بخش مسیر یابی مدولاسیون پلاگین ES 2 در نرم افزارLogic Pro ، شما می توانید تا ۱۰ منبع و target های مجزا را به پارامترها اختصاص دهید، که هرکدام میتوانند با کنترل های جداگانه ای برای تاثیر شدت به کار گرفته شوند.

منبع DJCMAG: هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *