تاریخچه ی کوتاه از افکت Vocoder

تاریخچه ی کوتاه از افکت Vocoder

در دسته بندی : آهنگسازی

امروزه شما میتوانید صدای Vocoder ها را در بیشتر آهنگ های محبوب بشنوید. این افکت با داشتن پیشینه ی بیش از ۴۰ سال همچنان یکی از پر تاثیر ترین افکت ها در موزیک ها است و به دست هنرمندان بزرگ سبک الکترونیک از جمله Kraftwerk، آهنگساز و خواننده، بازیگر و نوازنده ی درام افسانه ای یعنی Phil Collins و پیشگامان جدید موزیک پاپ مورد استفاده قرار میگیرد.

اگرچه افکت Vocoder در نهایت راه خود را به درون جعبه ابزار نرم افزار های تولید موزیک یا همان DAW ها پیدا کرده است، اما در اصل برای اهداف بسیار متفاوت بوده است.  Homer Dudley  یکی از مهندسان آزمایشگاه های بل، Vocoder را به عنوان روشی برای کاهش پهنای باند یک سیگنال وکال و راهی برای کم کردن هزینه های کابل های مسی transatlantic گران قیمت بیان کرده است.

Vocoder  افکت جالبی است و این روزها برای صدای آن با بحث برانگیز ترین اما گسترده ترین فرمت مورد استفاده یعنی Mp3 به اشتراک گذاشته میشود. هر دوی آنها (Vocoder و Mp3)‌ اساسا گونه های مختلفی از فشرده سازی داده های صوتی هستند. در طول زمان و انجام آزمایشات ثابت شد که فرمت Mp3 بر خلاف انتطار مقرون به صرفه نیست، اما vocoder به عنوان یک روش برای محفوظ نگه داشتن مکالمات بین قدرت های سیاسی در طول جنگ جهانی دوم اهداف آنها را پیش برد.

یک vocoder با استفاده از گرفتن یک سیگنال کنترل یا مدولاتور (مانند صدای انسانی که درون یک میکروفون خوانده یا صحبت کرده است) کار میکند و سیگنال را به باند های (فرکانسی) متعددی تقسیم میکند. سپس ما با استفاده از دامنه یا نوسان این سیگنال ها برای تحریک ادوات استفاده میکنیم، که به عنوان (سیگنال) حامل شناخته می شود.

از آنجایی که این سیگنال چندین مرتبه تقسیم شده است، تنایج اثر آن افکت در صدا های ملاحظه شده حفظ میشود که به عنوان صدای یک انسان همچنان قابل تشخیص میماند، و این صدا ها را با ادواتی که به عنوان موج حامل (Carrier Wave) استفاده میشود ترکیب میکند. نتیجه ی خروجی این افکت در هنگام استفاده، مانند استفاده از یک سینتی سایزر یک ساز موزیکال چند صدائه است که همچنان کیفیت و ویژگی های گفتاری انسان را حفظ میکند. اگر به استفاده از صدای Vocoder تمایل دارید DAW ها معمولا درون خود ابزار های گوناگونی دارند و میتوانید Vocoder را از میان آنها پیدا کنید، اما ما اخیرا وکودر کمپانی ایزوتوپ iZotope Vocal Synth را پیدا کرده ام که نتایج موزیکال حیرت انگیزی را به شما ارائه میدهد و همچنین میتوانید از برخی سینت های سخت افزاری مانند سینت بیس  microKORG، Akai MINIAK، یا رولند مدل VP-03 Boutique و ... استفاده کنید.

منبع DJCMAG: هرگونه برداری پیگرد قانونی دارد.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *