شما نمی توانید یک دی جی/آهنگساز باشید! (هفت افسانه دروغین)

شما نمی توانید یک دی جی/آهنگساز باشید! (هفت افسانه دروغین)

در دسته بندی : آهنگسازی , دی‌جی

1-شما به تحصیلات آکادمیک احتیاج دارید تا بتوانید آهنگ سازی را شروع کنید!

تحصیلات آکادمیک در هر رشته‌ای بسیار مهم است ولی حقیقت این است که چیزی را که برای دی جی/‌ آهنگساز شدن به آن نیاز دارید در اولین دوره آموزشی‌تان یاد خواهید گرفت. داشتن یک مدرک از یک دانشگاه معتبر بین المللی در رشته آهنگ سازی شاید افتخار آفرین باشد ولی در نهایت آن تنها برگه‌ای قاب شده بر روی دیوار اتاقتان خواهد بود. امروزه با آمدن شبکه‌های مجازی و سایت های اینترنتی می‌توانید تمام آن چه را که برای این امر نیاز دارید در ویدئوهای یوتوب، کتاب های آموزشی (البته بیشتر به زبان انگلیسی)، و تجزیه تحلیل کردن موزیک‌های مورد علاقه تان به دست آورید.

2-شما باید نواختن یک ساز را بیاموزید!

البته که داشتن مهارت نوازندگی یک ساز در فهم بیشتر موسیقی کمک بسیار زیادی می‌کند، ولی در مورد دی جی/ آهنگ ساز شدن این هم بیشتر یک افسانه است. امروزه با وجود نرم‌افزارهای میزبان DAW و به لطف تکنولوژی و تمام ابزارهای با ارزش ولی ارزان قیمتی که در اختیارتان قرار گرفته است، واقعا نیاز به داشتن مهارت و تسلط در نوازندگی یک ساز آنقدر‌ها هم مهم نمی‌باشد. همانقدر که با ابتدایی‌ترین مفاهیم موسیقی اندکی آشنا باشید برای دی جی / آهنگ ساز شدن کافی است. برای آهنگ ساز یا دی جی شدن کافی است علم خود در استفاده از این نرم افزار‌های میزبان را بالا ببرید.

3-باید همه صداهایتان را خودتان بسازید و از استفاده از لوپ و سمپل دوری کنید! 

این افسانه باعث می‌شود مجبور شوید وقت بسیار زیادی را صرف ساختن صداها و لوپ‌ها کنید و حتی شاید شما را چنان گمراه کند که مجبور شوید نه تنها از صدای درامز آکوستیک استفاده کنید، بلکه حتی به فراگرفتن درامز بپردازید تا صدای درام ترک‌هایتان را خودتان تولید کنید و تمام صداهای سینتی سایزر هایتان را هم خودتان طراحی کنید. من دوستی داشتم زمانی که در سال 2000 با نرم افزار FL Studio کار می کردم کار با این نرم افزار را به او هم یاد دادم. او از لوپ و سمپل استفاده کرد و من وقتم را صرف یادگیری حرفه ای نوازندگی گیتار کردم، به تولید لوپ های مخصوص به خودم، طراحی صداهای سینت هایم و ... پرداختم و او تنها پس از چند ماه یک آلبوم آماده کرده بود و یک آهنگ ساز بود و من هنوز در حال کار کردن روی اولین آهنگم بودم! استفاده از صداهای اوریجینال و داشتن امضای خودتان بسیار با ارزش است ولی هرگز از استفاده کردن از سمپل‌ها و لوپ ها و پیش تنظیم‌ها نترسید! این ها تنها ابزارهایی هستند که به کار شما سرعت می بخشند و البته حتما سعی کنید آنها را دستکاری کنید تا امضای خودتان را داشته باشید.

4-شما باید حتما چیزی بسازید که کاملا اوریجینال باشد، وگرنه یک آهنگ ساز نیستید!

این هم یکی دیگر از افسانه های رایج است که تنها شما را گمراه می کند. پابلو پیکاسو، نقاش معروف هیچ واهمه ای از کپی کردن برخی عناصر در کارهایش نداشت. برای من بسیار پیش آمده است که یک موزیک کامل را ساخته ام و فقط چون احساس کرده ام به موزیک دیگری شباهت اندکی دارد آن را دور انداخته‌ام. تا زمانی که موزیک شما متفاوت است اشکالی ندارد اگر مثلا آکوردهایش به موزیک دیگری شباهت داشته باشد. با اعمال برخی پردازش‌ها و صدا‌های مخصوص به خودتان دیگر از شباهت موسیقی خود به کار های دیگران گله نکنید.

5-شما استعداد موسیقی ندارید پس هرگز موفق نمی شوید!

این یکی از گمراه کننده ترین و نا امید کننده ترین افسانه هاست. باب دیلن، خواننده معروف فولک راک و بلوز آمریکایی کسی است که بارها و بارها از اطرافیان و دوستانش شنیده بود که تو هیچ استعدادی در خوانندگی نداری و اکنون او نه تنها یک خواننده‌ی ستاره‌ی محبوب و یکی از تاثیرگذارترین چهره ها در موسیقی معاصر است، بلکه به تازگی جایزه نوبل ادبیات را هم دریافت کرده است و همه این ها را مدیون صدایی است که گفته می‌شد ارزش شنیده شدن ندارد! همچنین او تمام موسیقی‌هایش را خودش نوشته و تولید می کند، او فردی بود که در آغاز فعالیت موسیقیایی خودش در اجرا‌های زنده سه ساز گیتار، طبل و ساز دهنی را خودش می‌نواخت و با این حال حتی آواز ترک‌هایش را هم خودش می‌خواند.

6-اگر موسیقی به شما الهام نشود، نمی توانید موسیقی بسازید!

اصلا چنین چیزی درست نیست. البته مسلما آهنگسازان و دی جی ها در زمان‌هایی که آن حالت روحانی را احساس می کنند و موسیقی به آنها الهام می‌شود شاهکارهای بی نظیری می سازند یا رمیکس می کنند، ولی اگر به شما چیزی الهام نمی‌شود، خودتان دست به کار شوید و تلاش کنید! با یک پروژه ساده، یک خط درامز یا بیس لاین شروع کنید و شاید شاهکاری خلق کردید که اگر آن را نمی ساختید نه تنها خودتان بلکه عده زیادی را هم از لذت بردن از آن محروم می کردید! پس به جای انتظار برای آمدن الهامات، خودتان با ایده ای ساده شروع کنید و در ادامه به آن پرو بال بدهید. مطمئن باشید در این مسیر همیشه الهاماتی به سمت شما می آیند.

7-شما حتما باید یک هیت بسازید تا مردم شما را یک آهنگ ساز بدانند!

این هم یک افسانه است. تا زمانی که شما آهنگ سازی می کنید و کسانی هستند که ترک‌های شما را با لذت گوش دهند، شما یک آهنگ‌ساز هستید. یک آهنگ ساز الزاما یک هیت برای سلبریتی ها نمی سازد، یک آهنگ ساز می‌تواند بهترین آهنگ‌هایش را در اتاق خواب یا استودیوی خانگی‌اش تهیه کند و تا زمانی که شما یک کامپیوتر یا لپ تاپ و یک جفت اسپیکر و هدفون و احتمالا کارت صدا و کیبورد MIDI دارید، و کار کردن با یک نرم افزار DAW را هم بلد هستید، می‌توانید خودتان را یک آهنگ ساز معرفی کنید و البته فراموش نکنید که این راه انتها ندارد و باید هر روز به تکمیل مهارت‌ها و بالا بردن دانش‌تان در این زمینه بیافزایید و ترک‌های جدید گوش کنید.

منبع دی جی سنتر : هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *