معرفی برخی از سینت ها و سمپل های تاثیرگذار در پیدایش تکنو

معرفی برخی از سینت ها و سمپل های تاثیرگذار در پیدایش تکنو

در دسته بندی : آهنگسازی

اینکه شما طرفدار موزیک تکنو باشید یا نه زیاد اهمیت چندانی ندارد زیرا این نوشتار سینتی سایزرها و سمپل هایی را به شما معرفی خواهد کرد که از زمان پیدایش موزیک الکترونیک و سبک ها و زیر شاخه های گوناگون آنها همواره در ساخت این موزیک ها به کار رفته اند و به گونه ای تاریخ موزیک الکترونیک را شکل داده اند.

موزیک تکنو از اواخر دهه ۷۰ به شکلی نمایان بین دیگر سبک های الکترونیک پدیدار شده است. هنرمندانی از جمله David Bowie و Kraftwerk از تاثیرگذارترین کسانی بودند که به پیشروی و گسترش تکنو در قاره های آمریکا، اروپا و حتی ژاپن کمک بسیاری کردند. رفته رفته صداهای خشک و سنتی این سبک جای خودشان را به صداهای فانکی و گرووی دیترویت تکنو دادند و پس از آن صداهای الکترونیکی آینده نگر و بیس و ملودی های پر توان و فرازمینی با ریشه در اصل تکنو در این سبک رشد کردند.

ARP Odyssey

ARP 2600 و ARP Odyssey

با گوش دادن به نخستین تکنو های ساخته شده میتوانید بفهمید که چرا این دو سینت در نخستین روزهای پیدایش این سبک بسیار دوست داشتنی بودند. این دو سینت FM و دو صدائه (Duophonic) سازنده ی صداهای نویزی و استب و بیس هایی بودند که چهارچوب اولیه ی تکنو را تشکیل میداد.

MS-20

Korg MS-10  و  MS-20

سینت MS-10 برای تن صدای پرخاشگر و طنین انداز خودش محبوب بوده و آن یک سینت مونوفونیک است که برای ساخت صداهای عجیب و تخیلی و استب های تلنگری و بیس های معمولی به کار میرود. صدای این سینت در بسیاری از ترک های الکترونیک شنیده میشود. هر دوی این سینت ها توانایی تولید صداهای پرکاشن و درام مانند را دارند و این کار را به نویز ژنراتور با کیفیت خودشان به خوبی انجام میدهند.

Boss DR-55

Boss DR-55

پیش از آنکه درام ماشین های افسانه ای TR-808 و TR-909 به صحنه وارد شوند، درام ماشین DR-55 از کمپانی Boss ‌که اکنون یک زیر مجموعه از کمپانی Roland میباشد حرف اول را میزد. این درام ماشین نسبتا ارزان قیمت دارای ویژگی های کمی بود و تنها دارای چهار صدا بود ولی از یک استب سکوئنسر ۱۶ تایی و چندین مود نوشتن و حتی گزینه های Accent، Tone، Variation و ... نیز بهره مند بود که باعث میشد بتوانید ریتم های تکنوی پیچیده و خوبی را با آن بسازید.

Roland TR-808

Roland TR-808

درام ماشین TR-808 که یک سال پس از Boss DR-55 به بازار آمد، یکی از تاثیرگذار ترین درام ماشین های همه ی دوران ها و  همه ی سبک های الکترونیک به ویژه هیپ هاپ بود که در نخستین روزها جذابیت بسیار زیادی برای سبک هیپ هاپ داشت اما با شتاب زیادی به دیگر سبک های نوپای موزیک الکترونیک مانند تکنو نیز نفوذ کرد و صدای درام آنها را تحت تاثیر خودش قرار داد. هدف رولند از انتشار این سینت آسان شدن اجراهای استودیویی و جایگزینی برای درام استودیویی بود اما به سرعت در میان سبک های الکترونیک ریشه دواند و حتی در کلاب های بسیاری دیده میشد که دی جی ها در نخستین ساعات بازگشایی کلاب ها، با درام ماشین TR-808 مخاطبان را گرم و آماده میکردند.

Roland TB-303

Roland TB-303

تاثیر صدای سینت اسید بیس TB-303 بر روی موزیک تکنو چیزی نیست که بتوان نادیده گرفت. همانند درام ماشین TR-808 این سینت هم در ابتدا به دست رولند برای جایگزینی صدای گیتار بیس ساخته شده بود اما برخی نوجوانان کنجکاو هنگامی که از این سینت برای سرگرمی استفاده میکردند با چیدن پترن های بیس لاین و زیاد کردن رزونانس و ساختن صداهای اسیدی به تن صدایی بسیار خوب برخوردند که به سرعت آن صدا در سبک تکنو پذیرفته شد و امروزه در بسیاری از موزیک های تکنو میتوان شنید.

Sequential Circuits Pro-One

Sequential Circuits Pro-One

با وجود قیمت نسبتا پایین این سینت در برابر دیگر سینت های شگفت انگیز این کمپانی حرفه ای مانند Prophet-5،  آن دارای صدایی بزرگ و برجسته ای بود که فیلتر Curtis بر روی آن به خوبی از عهده ساختن صداهای Lead، پدهای مونو و صداهای تیز رزونانس ده و بیس ها برمیآمد. Pro-One دارای آرپژگیتور و سکوئنسر درونی بود که این دو ویژگی های بسیار خوبی برای موزیک نوپای تکنو به شمار میرفت و باعث میشد تا شما بتوانید ملودی ها و بیس های ریتمیک خوبی را بنویسید.

Yamaha DX7 و Roland RS9

Yamaha DX7 و Roland RS9

DX7 یک سینت دیجیتالی است که به علت ارزان قیمت بودن و دیجیتالی بودن و حس آینده نگرانه ی آن با طراحی دیجیتالی در آن روزها بسیار جذاب بود و آن یکی از نخستین سینت های دیجیتالی به شمار میرفت که دارای MIDI‌هم بود. با DX7 صداهایی درخور تکنو را میتوان برنامه ریزی کرد که نمیتوان در هیچ جای دیگری آنها را پیدا کرد.

سینتی سایزر RS9 از رولند نیز یک سینت ساده اما پرمایه مانند DX7 بود که توانایی ساخت پد های بسیار جذاب را دارد و در نخستین روزهای پیدایش تکنو بسیار به کار میرفت. این سینت پلی فونیک به صداهای Organ و String مجهز بود که میتوانست بازه گسترده ای از صداهای آکوردی پد مانند را ارائه دهد که این صداها به سادگی در هر سینت دیگری به دست نمیآمد. Juan Aktin یکی از پیشگامان موزیک تکنو یکی از کاربران حرفه ای و قدیمی این سینت است که تاثیر گذاری RS9 بر روی سبک تکنو را تایید کرده است.

منبع DJCMAG: هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *