نگاهی به سینتی سایزر Prophet-10 غول مرحله آخر سینت های پلیفونیک

نگاهی به سینتی سایزر Prophet-10 غول مرحله آخر سینت های پلیفونیک

در دسته بندی : راهنمای خرید

سینت های Prophet 5 و Prophet 10 نمایانگر چهارمین تجسم از یک سینت هیولای بسیار مشهور هستند که به اندازه ای بسیار زیاد مدرن شده اند. سینتی سایزر پلیفونیک Prophet 10 که به تازگی روانه بازار شده است دارای صدایی شگفت انگیز با ترفندهای مدرن است و میتوان آن را خوش صدا ترین Prophet که تاکنون ساخته شده است دانست.

پورت USB MIDI در کنار CV/Gate به این معنی است که بدون هیچ زحمتی در جریانهای کاری مدرن و سبک کار قدیمی/مدولار میتواند به خوبی کار کند. گزینه های ساختار فیلترها و شماره گیرهای وینتیج در بهترین نوع خودشان در Prophet 10 پدیدار شده اند. برای اینکه از یک سینتی سایزر با نام های افسانه ای یا کلاسیک یاد شود، داشتن معیارهایی که الهام بخش موزیک حال حاضر جهان باشد و داشتن ویژگی های پیشگامانه در آن سینتی سایزر بسیار مهم است که باید در عمل از خودشان نشان دهند. همچنین باید بتوانند برای بیشتر سبک های موزیک الکترونیک ایده آل باشند.

Prophet-10

نسخه اصلی Prophet در سال ۱۹۷۸ به دست دیو اسمیت و جان بوئن ساخته شده که Prophet-5 نام داشت. این نخستین سینتی سایزری بود که در ساخت آن از میکروپروسسورها استفاده شده بود و توانایی برنامه ریزی کاملی را فراهم میکرد. پس از آن Rev 2 دومین نسخه ای بود که به تولید انبوه رسید و در نسخه سوم تراشه  ی اورجینال Solid State Music (SSM) با تراشه ی Curtis Electromusic Specialties (CEM) جایگزین شده که باعث تغییر شخصیت Prophet-5 شد.

Prophet-10 اصلی در سال ۱۹۸۱ وارد بازار شد و دارای ۲۰ اوسیلاتور و دارای دو کیبورد ۵ اکتاو بود. اما طراحی Prophet-5 اصلی در نمای ظاهری این دو سینت تازه ساخت به چشم میخورد. در هر Voice دو اوسیلاتور وجود دارد که اوسیلاتورهای A و B هر دو امواج دندان اره ای و امواج پالس به پهنای متغییر را ارائه میدهند و اوسیلاتور B همچنین یک موج سه گوش را نیز فراهم کرده است.

شما میتوانید اوسیلاتور A را بر روی اوسیلاتور B سینک کنید و در عین حال اوسیلاتور B را در صورت دلخواه به یک منبع مدولاسیون فرکانس پایین تبدیل کنید همچنین گزینه ای دارید که میتوانید آن را از تغییرات گام ورودی کیبورد جدا میکند که میتوانید آن را در جایگاه مدولاتور فیکس فرکانس به کار ببرید.

بخش میکسر آن ولوم اوسیلاتورها و یک ژنراتور جداگانه ی White Noise را پیش از اینکه سیگنال جمع شده به بخش فیلتر برسد، ترکیب میکند. آخرین نسخه Prophet-10 یعنی Rev 4 یک تریک تازه ارائه میدهد که میتوانید با یک سوئیچ بین رفتار فیلتر نسخه های Rev 1، Rev 2 و Rev 3 جابجا شوید. این یک تنظیم و شماره گیری دقیق است نه فقط یک سوئیچ !

Prophet-10

عملکردهای Filter و Amp Envelope برای کار آشنا هستند ولی کلیدهای Velocity و Aftertouch بین Filter/Amp (Velocity) و Filter/LFO (Aftertouch) راهنمایی میشوند. این کلیدهای میتوانند همزمان هر دو گزینه را تحت تاثیر قرار دهند که توانایی خلاقیت در نوازندگی شما را بالا میبرند.

Prophet جدید دارای اتصال USB و ورودی خروجی MIDI، ورودی خروجی CV و ورودی خروجی Gate میباشد که آن را به عنوان یک سینت با صدای بسیار شگفت انگیز آماده ترکیب با یک سیستم مدولار میکند. گزینه های مدولاسیون  Prophet-5 در سال ۱۹۸۷ بسیار نیرومند بود و اکنون نیز چنین است. برای نمونه ، می توانید LFO و نویز ژنراتور را به عنوان منابع مدولاسیون ترکیب کرده و آنها را بر روی صدا به کار ببرید.

انگیزه نهایی مدولاسیون دربرگیرنده ی تاثیر گذاری روی پهنای فرکانس و پالس اوسیلاتورهای A و B و فیلتر برش فرکانس میباشد که نتیجه اش میتواند از لرزش های کم تا صداهای بسیار بالا و تیز متغیر باشد. همچنین هنگامی که شما مدولاسیون پلیفونیک (Poly Mod) انجام دهید همه چیز جذاب تر هم خواهد شد.

Prophet-10

Poly Mod ارائه دهنده ی ۵ Voice جداگانه مدولاسیون برای فرکانس یا پهنای باند اوسیلاتور A، یا فیلتر برش فرکانس میباشد. این کار را میتوانید با چرخاندن اوسیلاتور B یا Filter Envelope به عنوان منبع مدولاسیون انجام دهید. این کارهای پیچیده را دفترچه راهنمای آن بهتر به شما توضیح میدهد. اما باید یک خبر خوشحال کننده ی دیگر به شما بدهیم و آن این است که، در به روز رسانی تازه ی این سینت یک کارت اکسپنشن Voice اختیاری برای Prophet-5  با قیمت ۸۹۹ دلار منتشر شد تا بتواند صدایش را تا ۱۰ Voice گسترش دهد. این کارت به شما امکان ساختن و پردازش و برنامه ریزی دو لایه  صدا و یا تقسیم کیبورد بین آن دو صدا را به Prophet-5 میدهد. برای نمونه فکر کنید که امکان نواختن همزمان دو صدای پد و بیس لاین حرفه ای با یک کیبورد را داشته باشید!

اما Prophet-10 از همان نخست چنین است و صدایی گرم و پر پشت و پر طراوت را به شما میدهد و دیگر برای داشتن توانایی صوتی زحمت خریدن یک کارت را ندارید. برای همین است که سینت Prophet-10 بدون هیچ حرفی در استودیوهای مدرن و جریان کار موزیک حرفه ای و جز بهترین سینت ها قرار میگیرد.

Prophet-10

این سینت دارای ۲۰۰ برنامه کاربری و ۲۰۰ برنامه از پیش تنظیم شده میباشد و از ویژگی های Unison، Polyphonic glide  و حساسیت Aftertouch و Velocity بهره مند است و دارای چرخ های Pitch Bend و Modulation نیز میباشد و کیبورد ۵ اکتاو اندازه بزرگ و نیمه سنگین FATAR آن نیز به خوبی نیازهای شما را برطرف میکند. همچنین آن یک فیلتر پایین گذر چهار پل روی هر Voice فراهم کرده است که در کنار دو CEM 3340 VCO بر روی هر Voice با شکل موج انتخاب پذیر همزمان به شما توانایی های  دستکاری و طراحی صوتی بسیار بالایی را میدهد.

منبع Sequential

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *