5 نکته برای بهبود آکوستیک اتاق

5 نکته برای بهبود آکوستیک اتاق

در دسته بندی : آهنگسازی

امواج صدا در یک اتاق معمولی همیشه توسط دیوار‌ها، کف و سقف آن اتاق بازتاب می شوند، و باعث اختلال امواج و به وجود آمدن نویز‌های ناخواسته می شوند. و این رفتار در یک اتاق معمولی همیشه امواجی را ایجاد می‌کند که باعث به وجود آمدن نقاط دارای فشار بالا و مشکل‌دار می‌شوند. و برای حل این مشکلات صوتی، پروفسور اسکار بونلو (Oscar Bonello) در سال 1981 در دانشگاه بوینس آیرس، یک راه حل مفهومی از چگالی کیفیت صدا را وضع نمود که برگرفته از مفاهیم روان کاوی بود و "Bonello Criteria" نام گرفت.

میکروفون‌ها عالی هستند، کمپرسور‌ها و پری آمپ‌های پیشرفته بسیار عالی هستند. اسپیکر مانیتورهای پیشرفته با پاسخ فرکانسی بالا برای یک میکس مناسب بوده و فرایند آهنگ سازی را با ارائه‌ی صدای خوب بسیار لذت بخش تر می‌کنند. اما اگر اتاق شما آکوستیک نباشد یا صدای خوبی را بازتاب نکند هیچ کدام از تجهیزات پیشرفته‌ی شما در خروجی، صدای خوبی را به شما ارائه نخواهند داد.

پنل‌های آکوستیک استودیویی، دیفیوزر‌ها، رفلکتور‌ها و در پوش‌ها همگی بر اساس تعریفات پروفسور اسکار بونلو ساخته شده اند. اما هزینه‌های آکوستیک کردن یک استودیو را نیز بالا برده اند، اهمیتی ندارد که شما چقدر خرج ابزار ضبط خود می‌کنید، شما تا زمانی که اتاق خود را برای ضبط کردن و گوش دادن بهینه سازی نکرده‌اید نمی‌توانید صدای قابل اعتمادی را دریافت کنید. اما با این وجود همه‌ی افراد قدرت پرداخت هزینه های سنگین آکوستیک استودیو را ندارند.  ما در اینجا 5 راهنمایی برای بهبود صدا در استودیو به شما ارائه می‌دهیم که هزینه‌ی زیادی را برای شما ندارد و بیشتر در مورد جایگیری شما، مانیتور‌ها و برطرف کردن مشکلات تداخل صدا در یک اتاق می باشند.

اتاق خود را انتخاب کنید

اتاق شما در حالت ایده‌آل باید دارای دیوار‌های غیر انعکاسی و بسیاری چیزها برای پراکنده کردن صدا باشد، آن نباید مربعی باشد و باید دارای سقف و دیوار‌های شیب دار باشد. همه‌ی این عوامل تولید انعکاس را متوقف می‌کنند، تعامل آنها با یکدیگر موجب هرج و مرج صوتی می شود که می‌تواند امواج را دیستورت کرده یا با ریورب به گوش شما برسانند. این یک سناریوی ایده‌آل است، اما خیلی از ماها در دنیای واقعی زندگی می‌کنیم و اتاق‌ها همگی دارای دیوار‌های به موازات و تقریبا هم اندازه‌ی هم هستند و شما باید برای رسیدن به این ایده‌آل خودتان دست بکار شوید و منتظر یک اتاق از پیش حاضر شده نباشید. در حال حاضر دیوار‌های پیش ساخته و پارتیشن بندی‌ها برای یک اتاق بزرگ مناسب می باشند.

اصول اولیه

در ابتدا، چند اصل برای آکوستیک بهتر اتاق شما وجود دارد. شما اساسا می‌خواهید اتاق خود را با برخی از مواد جذب کننده و بازتاب کننده‌ی صدا، خشک و بی روح کنید-اما نه کاملا خشک. یک مبل را در مقابل دیوار پشتی شنوندگان قرار دهید و برای برطرف کردن اختلالات پنجره‌های بزرگ یک قفسه ی کتاب را در مقابل پنجره قرار دهید و آن را با کتاب پر کنید. شاید خیلی شنیده باشید که "با استفاده از شونه تخم مرغ اتاقت را آکوستیک کن"، اما هرگز از شونه تخم مرق استفاده نکنید چون آنها به خوبی کار نمی‌کنند و جز ارزان ترین دیفیوزر‌های صوتی هستند. نگران نباشید اگر یک دیوار یا سقف شما به طور خاصی بازتاب کننده باشد، چون تا زمانی که سطح مقابل آن مانند کف زمین که یک فرش ضخیم وجود دارد جاذب است و روبروی یک سقف کاملا صاف قرار می گیرد.

موقعیت مانیتور ها

اگر که می توانید برای اجتناب از هرگونه بازتاب صدا مانیتور‌ها را به صورت معلق و تراز روی دیوار نصب کنید. اما به طور مشخص این کار در یک اتاق کوچک غیر ممکن است، بنابراین برای اسپیکر‌های دو طرفه فاصله ی 70 الی 90 سانتیمتری را امتحان کنید. مانیتور‌ها اغلب با دستورالعمل هایی درباره ی مقدار فاصله‌ی مورد نیاز آنها از دیوار ارائه می شوند که برای عملکرد بهتر آنها است و اگر شما بخواهید آنها را از فاصله ی پیشنهادی به هم نزدیک تر کنید برخی از آنها با سوئیچ های غربال ارائه می شوند و برای مواقعی می‌باشد که می‌خواهید مانیتور‌ها را به هم نزدیک تر کنید. همچنین آنها باید در یک فضای آکوستیک متقارن قرار بگیرند و هرکدام به صورت یکسان بر روی یک استند یا قفسه یا پایه‌ی پلاستیکی قرار بگیرند و بهترین موقعیت قرار گیری مانیتور‌ها و گوش‌های شما به صورت مثلث می باشد و باید مانیتور‌ها بدون هیچ زاویه‌ای و به صورت مستقیم رو به روی هر گوش قرار گیرند.

موقعیت خود را به دقت تنظیم کنید

مطمئن شوید که در موقعیت مناسبی در محیط استودیوی خود قرار دارید، برخی از مهندسان برجسته از قانون 38 درصد حمایت می کنند، که آن نشستن در طول اتاق با رعایت 38 درصد فاصله از دیوار روبرویی می باشد. هرگز پشت به دیوار ننشینید. مطمئن شوید نشستن شما طوری باشد که فاصله ی شما از مانیتور‌ها به اندازه‌ی فاصله‌ی دو مانیتور از هم باشد. 2 متر تقریبا خوب است و سعی کنید از این تناسب یک مثلث بی نقص ایجاد کنید. مانیتور‌های شما باید در راستای سر شما قرار بگیرند و تویتر‌ها در نقطه‌ی مقابل گوش شما باشند بنابراین نقطه‌ی سوم مثلث کمی در پشت سر شما قرار می گیرد و می توانید با حرکت سرتان به عقب و جلو صدا را آزمایش کنید و توجه داشته باشید که تا جای ممکن موقعیت مانیتور‌ها و میزتان را طوری تنظیم کنید که در همه جای اتاق صدایی یک رنگ بشنوید.

همه ی مشکلات را پیدا کنید

راه حل‌های نرم افزاری ارزان قیمت نیازمند یک میکروفون مدادی omni-directional هستند تا بتوانند اندازه‌ی اتاق را محاسبه کنند. برخی از این نرم افزار‌ها شامل Room EQ Wizard یا RØDE FuzzMeasure 4 هستند که پاسخ فرکانسی و حالت ایستاده و نشسته‌ی پخش امواج، فشار صدا و گره‌های موجود در اتاق و برخی از موارد دیگر در اتاق شما را اندازه گیری می کنند و می‌توانید با کمک آنها آکوستیک بهتری را ایجاد کنید.

 

منبع دی جی سنتر : هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *