۳ نکته ی ساده برای لایه بندی بیس لاین

۳ نکته ی ساده برای لایه بندی بیس لاین

در دسته بندی : آهنگسازی

در این نوشتار میخواهیم ۳ نکته درباره لایه بندی صدای بیس برای بهتر شدن بیس لاین های شما را بیان کنیم تا بیس لاین های شما نیرمندتر، پر و سر زنده تر در میکس پدیدار شوند.

لایه بندی صدا چه است؟

لایه بندی صدا یک تکنیک بسیار ضروری برای ساخت صدایی بزرگ و پر پشت است که دربرگیرنده ترکیب چند زنگ صدا میباشد. افزون بر این لایه بندی سمپل ها و سازها به آنها ژرفا، بافت و شخصیت را میافزاید. همچنین صداهای لایه بندی شده هیجان بیشتر و صدایی رسا و کامل تر را به گوش شما میرسانند.

با این همه انباشتن چندین صدا روی هم بدون گزینش درست و پردازش صدا پیامد خوبی نخواهد داشت. لایه بندی صدای تاثیرگذار دربرگیرنده گزینش چندین زنگ صدا که به خوبی باهم سازگار باشند و یک پوشش فرکانسی دارای هارمونی، بدون لغو فاز و بدون هدروم از دست رفته و دیگر مسائل درگیر با میکس در آن رعایت شده باشند. به یاد داشته باشید صداهایی را که میخواهید لایه بندی کنید بهتر است یک بازه از طیف فرکانسی را کاملا پر کند. افزون بر آن شما باید میکس کلی پروژه را نیز به خوبی انجام دهید تا همه ی صداها به خوبی در کنار یکدیگر و در جای ویژه خودشان قرار بگیرند.

چگونه صدای بیس را لایه بندی کنیم؟

لایه بندی کردن صدای بیس تنها چیدن چند صدا در کنار یکدیگر نمیباشد بلکه شما باید شکل موج ها، زنگ صداهای خوشایند، افزودن تفکیک و پردازش همه ی این چیزها در کنار یکدیگر را در نظر بگیرید.

زنگ صداهای سازگار

زنگ صدا یا همان Timber به یکی از ویژگی های یک صدا اشاره دارد که به زبان ساده آن نیرومند ترین چیزی است که صداها را از یکدیگر متمایز میکند حتی در زمانی که بر روی دو ساز یک نت یکسان با بلندی صدای یکسان نواخته شوند. صداهایی را پیدا کنید که با یکدیگر خوب کار میکنند اما یکسان نیستند.

هر لایه زنگ صدا به ترکیب سراسری صدای بیس نیرو میبخشد. صداهایی را بیابید که با یکدیگر به خوبی کار کنند اما یکسان نباشند. صداهایی که پدیدآورنده ی آشفتگی است ، صدا را بیش از اندازه بلند میکند تا اینکه آن را یکپارچه و رسا کنند و میکس کردن آنها را سخت تر میکند. همچنین صداهایی را به کار ببرید که زمینه استریو را پر کنند. برای نمونه به جای ترکیب چندین صدای بم بکوشید تا صداهای بم میانه و زیر را با یکدیگر ترکیب کنید. به طور کلی صداهایی را ترکیب کنید که دارای ویژگی های منحصر به فرد خودشان باشند و باهم خوشایند به نظر بیایند.

جداسازی

انباشتن بدون تفکیک فرکانسی صداها روی هم به گونه ای مایه ی دردسرهایی در میکس شده و حتی صدای بیس شما را بد و یا تاثیر آن را کمتر میکند. هدف از لایه بندی صداها ایجاد صدایی منسجم از لایه های بیس منحصر به فردی است که دامنه فرکانس های جداگانه ای در سراسر میدان استریو را پر کنند.

افزون بر این لایه بندی های بیس همیشه چالش هایی را به همراه دارد به ویژه اگر که از نت های یکسانی برای هر یک از لایه ها استفاده میکنید. جداسازی اینها برای جلوگیری از لغو فاز، پوشش فرکانسی، دردسرهای هدروم و تمیز بودن صدا مورد نیاز است.

افزون بر این، این جداسازی و تفکیک از روش های گوناگونی به دست میآید. برای نمونه میتوانید با یکسان سازی گام، عرض استریو، ولوم  و پردازش افکت به آن دست پیدا کنید. با در نظر گرفتن این طرز فکر میتوانید ساخت ترک های جداگانه برای هر لایه ی بیس را آغاز کنید. بیس لایه بندی شده دربرگیرنده ی دو یا چند لایه ی جداگانه است که طیف فرکانسی را پر میکنند. معمولا یک لایه ساب بیس، یک لایه میانی و یک لایه بالایی و گاهی هم یک لایه ی ضربه ای نیز در یک بیس لاین پر پشت و غنی وجود دارد.

هیچ بیس لاینی بدون ساب بیس کامل نیست. ساببه لایه های بیس اصلی نیرو میبخشد و به گونه ای پایه و اساس بخش پایینی طیف فرکانسی بیس لاین میباشد. بازه ی لایه ی ساب بیس میتواند بین ۲۰ هرتز تا ۲۰۰ هرتز باشد. این لایه پایین ترین فرکانس بنیادی را پخش میکند و بیشتر از آنکه در اسپیکرهای بزرگ شنیده بشوند، احساس خواهند شد. بازه فرکانسی که شما ساب را در آن جاگذاری میکنید بسته به گام موزیک و ترجیهات شخصی شما میباشد.

سریع ترین راه برای ساخت این لایه این است که بیس اصلی خودتان را کپی کنید و گام نت یا نوسان ساز را یک اکتاو پایین بیاورید. ساب بیس معمولا یک موج سینوسی را پخش میکند تا صدای بم خالص را برای عملکرد بهتر فرکانس های بالایی فراهم کند. با این همه میتوانید برای افزودن کاراکترهای بیشتر به ترکیب بیس لاین خود شکل موج های دیگری را در فرکانسهای بالایی به کار ببرید. افزون بر این کنترل کردن فرکانس ساب برای دستیابی به یک پانچ و وضوح خوب در میکس بسیار مهم و حیاتی است. برای این کار شما باید ساب بیس را مونو کرده و فرکانس های غیر ضروری را برش دهید تا با حذف فرکانس ها بتوانید به صدای ساب بلند تری دست پیدا کنید.

نکته : سیستم های پخش کوچک در پخش فرکانس های ساب توانایی ندارند برای همین، ساب بیس خودتان را کپی کنید و در نسخه کپی شده نت ها را به یک اکتاو بالاتر برده و در فرکانسی زیر ۱۵۰ هرتز آنها را با فیلتر بالا گذر برش دهید. افزودن اندازه کمی سچوریشن یا دیستورتشن نیز به برش خوردن آن در میکس کمک میکند.

لایه بندی بیس میانی

لایه بیس اصلی میتواند در هر جایی میان بازه ۱۰۰ هرتز تا ۵۰۰ هرتز قرار بگیرد. آن فراهم کننده ی گرمای مرکزی و حضوری است که بیس لاین شما را درایو کرده و به پیش می‌راند. این لایه همچنین کاراکتر و پرپشتی بیشتری به بیس میبخشد. برای اینکه این لایه چاق و گسترده به گوش برسد بکوشید تا با Saturation هارمونیک های بیشتری به آن بیافزایید و با کمی Reverb نیز به آن ژرفا، فضا و کمی پهنای استریو بدهید. همچنین میتوانید این لایه را با افکت های بیشتری برای شکل دادن به صدا و کنترل داینامیک در صورت نیاز درگیر کنید. از آنجایی که این لایه فرکانس های میانی را در بر میگیرد زدودن فرکانس های ناسازگار با دیگر المان ها که در ترکیب بیس لاین قرار میگیرند نیز امری ضروری است.

لایه بندی بیس بالایی

لایه بندی بیس بالایی بین ۵۰۰ هرتز تا ۲۰۰۰ هرتز جای بازی دارد و آن با افزودن لرزش و کاراکترهای بیشتر بیس اصلی را نیرو میبخشد و هارمونیک هایی برای حضور بیشتر بیس را فراهم میکند که به برش آن در میکس بسیار کمک میکند. یک روش بسیار سریع برای ساخت آن این است که لایه بیس میانی را کپی کرده و اکتاو و گام نت ها را بالا بیاورید. همچنین میتوانید در پردازش و تغییر شکل موج آن نیز بسیار آزادانه عمل کنید تا آن صدا را به صدای دلخواه خودتان هرچه بیشتر نزدیک تر کنید.

لایه بندی ضربه ها

افزودن یک لایه ضربه ای میتواند در پانچی شدن و نیرو بخشیدن به بیس لاین شما کمک کند. برای نمونه لایه بندی یک درام Kick یا درام دیگری با یک Attack زودگذر مایه پانچی شدن و برش خوردن تمیز بیس لاین از میکس میشود.

پردازش افکت

بهبود لایه های بیس با افزودن افکت های گوناگون برای شکل دادن به تن صدا و برطرف نمودن هرگونه مشکلات در ترکیب و نیرومندتر کردن صدای کلی بیس لاین یک بخش بسیار مهم به شما میرود این کار دربرگیرنده ی پردازش لایه های جداگانه و همچنین پردازش همه ی لایه های ترکیب شده در یک زنجیره ی گروهی است. افزون بر آن این بهبودبخشی میتواند انعطاف پذیری بیشتری را نسبت به پردازش یک صدای بیس که لایه ای نیست را به شما بدهد. برای نمونه میتوانید هر لایه را با یک پلاگین اکولایزر در بازه فرکانسی خاصی برش دهید و در حالی که ساب را مونو کرده اید به یک لایه دیگر با برخی پلاگین ها پهنای استریو را بیافزایید یا افکت هایی مانند Chorus، Flanger یا ... را برای آنها به کار بگیرید. برای افزودن افکت های با تاثیرات استریوی بالا پیشنهاد میکنم لایه های بالایی را امتحان کنید.

در پایان ترکیب کردن این لایه ها در یک گروه و پردازش یکسان همه ی آنها با یکدیگر برای ساخت صدایی یکپارچه و به هم پیوسته بسیار حیاتی است و این بهبود بخشی همه ی صداها را به هم چسبانده و چاشنی و بزرگ بودن صدای بیس لاین را بیشتر میکند.

منبع iconcollective

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *