تکنولوژی ژاپنی چگونه  به موزیک الکترونیک شکل داد؟

تکنولوژی ژاپنی چگونه به موزیک الکترونیک شکل داد؟

در دسته بندی : آهنگسازی , دی‌جی

این چیزی کاملا غیر قابل انکار است که سخت افزارهای ژاپنی مانند درام ماشین ها، سینتی سایزرها، ابزارهای دی جی و افکت ها در چند دهه اخیر تاثیر مستقیم روی شکل‌گیری موزیک الکترونیک داشته اند. اکنون پرسش این است که این جزیره ی کوچک  چگونه باعث این تغییرات بزرگ و خوب در این مسیر شده است.

در دهه های ۸۰ و ۹۰ میلادی که زنجیره ی موزیک الکترونیک از ساختن موزیک تا پلی کردن آن همگی به دست تجهیزات ژاپنی انجام شد، کمپانی هایی مانند Roland، Yamaha و Korg با سینتی سایزرها و درام ماشین های خودشان مسیر را برای اجرای دی جی ها در کلاب ها و ساخت موزیک به صورت آنالوگ را فراهم کردند. کمپانی های دیگری از جمله Audio-Technica با ترن تیبل ها و کارتریج های حرفه ای خودش، واکمن ها کمپانی Sony و بسیاری دیگر از کمپانی های ژاپنی در صاف کردن این راه خاکی نقش بسیار مهمی را ایفا کردند.

Yamaha CS-60
Yamaha CS-60

گرچه کشورهای غربی در سال ۱۸۰۰ نخستین تعاملات و ابراز علاقه خودشان به ژاپن را نشان دادند، اما همه چیز پس از چنگ جهانی دوم آغاز شد. مت آلت ژاپنی شناس به ما گفت: "ژاپن دارای سابقه طولانی در صنعتگری و ساخت و ساز است که به قیام تکان دهنده آن از شکست كامل در جنگ جهانی دوم دامن زد." جدیدترین کتاب او با عنوان "اختراع محض" درباره چگونگی ورود فرهنگ پاپ ژاپن به غرب و فراتر از آن است. "پس از ظهور به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان در اواخر دهه ۶۰، شهرهای تازه بازسازی شده آن پس از جنگ، به مکان هایی برای نوآوری مصرف کنندگان تبدیل شد.

تشنگی مردم محلی برای داشتن هیجان و انگیزه پس از جنگ باعث شد تا ساخت کارتون های ژاپنی تا محصولات الکترونیک رونق بگیرد و این نقطه عطفی برای پیشرفت ژاپن در زمینه های الکترونیک بود. همانگونه که این ساخت و ساز در زمینه ی آنالوگ و الکترونیک برای مهندسان ژاپنی بسیار ساده بود آنها ساختن سازهای الکترونیک را نیز آغاز کردند.

Isao Tomita از پیشگامان موسیقی الکترونیک جهان
Isao Tomita از پیشگامان موسیقی الکترونیک جهان

کمپانی Korg  در سال ۱۹۶۸ سینت های miniKORG 700، MS-10 و MS-20 و ووکودر VC-10 بزرگترین سینت های کمپانی Korg بودند. Tatsuya Takahashi مدیر عامل Korg آلمان و طراح سینتی سایزر Minilogue، این سینتی سایزر پیشرفته و حرفه ای و مقرون به صرفه را برای نخستین بار پس از دهه های ۸۰ و ۹۰ میلادی که قدرت خرید سینتی سایزرهای گران در میان مردم پایین بود را منتشر کرد.

در دهه 80 ، ژاپن به کارخانه جهان معروف بود، مانند برخی از کشورهای جنوب شرقی آسیا ژاپن نیز بسیاری از محصولات با کیفیت خوب را با قیمت مقرون به صرفه تولید کرد و به سراسر جهان فرستاد. در همین دوره کمپانی Audio-Technica نیز روی هدفون ها و کارتریج های دی جی خودش کار کرد و آنها را با بهبود و رساندن به سطحی تازه به یکی از بهترین تولید کنندگان ابزار موزیک تبدیل شد. دلیل محبوبیت خودروهای ژاپنی نیز همین است، زیرا آنها در دهه های ۸۰ و ۹۰ با تشنگی فراوان دوره شکوفایی خودشان در صنعت را گذرانده اند و اکنون جهان الکترونیک را در دست گرفته اند.

تکنولوژی ژاپنی چگونه  به موزیک الکترونیک شکل داد

ژاپنی ها نخستین کسانی بودند که توانستند سازهای الکترونیکی و سینتی سایزرها را بسازند و کمپانی Roland با داشتن مهندسان و طراحان خبره توانست دانش و آگاهی بسیاری در زمینه ساخت تجهیزات موزیک الکترونیک دیجیتال و آنالوگ را به دست آورد و آنها را با دیگر کمپانی ها به اشتراک بگذارد. یکی از بزرگترین دستاوردهای این کمپانی خلق سیستم ارسال نت و پارامترها از طریق کابل و پروتکل MIDI بود که امروزه تقریبا در همه ی سازهای الکترونیک و درام ماشین ها و کنترلرهای نرم افزار یافت میشود.

همچنین این کمپانی با طراحی منحصر به فرد خودش مانند درام ماشین های آنالوگ TR-909 و TR-808 و سینتی سایزرهای Jupiter و TB-303 و سری های Boutique توانست علاقه و انگیزه ی بسیاری در میان سازندگان و دوستداران موزیک برای رشد آنها در موزیک الکترونیک به وجود بیاورد. بیشتر محصولات ژاپنی در واقع تجهیزات ارتقا یافته بر پایه تکنولوژی ساده غربی بود اما مهندسان ژاپنی همیشه میخواستند که بهترین کار خود ارائه دهند و اگر چیزی حتی ۹۰ درصد هم باشد آن را به ۱۰۰ برسانند.

منبع attackmagazine

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *