همه چیز درباره اینکه پاپ فیلتر چیست ؟

همه چیز درباره اینکه پاپ فیلتر چیست ؟

در دسته بندی : آهنگسازی , راهنمای خرید

وکال ها بخش مهمی از آهنگ ها هستند و ضبط و تنظیم آن ها بسیار حساس است. در این مطلب، می خواهیم یکی از ابزار هایی را معرفی کنیم که به کمک ضبط وکال می آیند و خروجی بهتری از صدا تحویل می دهند. علاوه بر وکال، برای ضبط صدای ساز ها هم باید به کیفیت صدا توجه کرد. آیا تا به حال به ابزار های ضبط و تجهیزات استودیو ها دقت کرده اید؟ در استودیو ها همیشه یک صفحه توری گرد و سیاه بین خواننده و میکروفون وجود دارد که به آن پاپ فیلتر گفته می شود. آیا وجود چنین ابزاری در ضبط موسیقی تاثیر دارد؟ آیا میکروفون ها و خواننده های حرفه ای هم به فیلتر های پاپ نیاز دارند؟ برای آشنایی با این ابزار و پاسخ به سوالات بالا و همچنین برای اینکه بدانید پاپ فیلتر چیست ، ادامه مطلب را از دست ندهید.

پاپ فیلتر چیست؟

پاپ فیلتر چیست

اجازه بدهید با اصول اولیه شروع کنیم؛ همان طور که گفته شد، پاپ فیلتر یک صفحه گرد سیاه رنگ از جنس پلاستیک یا فلز است که بین خواننده و میکروفن (در فاصله چند اینچی) قرار می گیرد. این صفحه به ظاهر ساده، می تواند صدا های اضافی و نویز ها را کاهش داده و در اکثر مواقع، به طور کامل از بین ببرد. برای حس کردن این صدا های اضافه، دستتان را جلوی دهانتان بگیرید و حروف ب، پ، ت و... را تلفظ کنید. متوجه برخورد هوا به کف دستتان شدید؟ در اصطلاح، به این عمل، شکست هوا یا انفجار هوا می گویند. علاوه بر این حروف، حروف سین و شین هم ممکن است ناهنجار تلفظ شوند؛ به طوری که در لحن خواننده یا کیفیت آهنگ تاثیر منفی می گذارد. حتی اگر میکروفون شما حرفه ای باشد و فیلتر خودکار روی آن نصب شده باشد، باز هم از تمام صدا های مخرب جلوگیری نخواهد کرد. این صدا های اضافی و ناهنجار، هنگام ضبط موسیقی می تواند به راحتی از دیافراگم به میکروفون منتقل شود و یک سیگنال نامتقارن بزرگ ایجاد کند که با اکولایزر و کمپرسور هم درست نمی شود. به این دلایل است که تقریبا در همه استودیو ها از پاپ فیلتر استفاده می کنند. فیلتر های پاپ این اثرات بد و صدا های ناخواسته را از بین می برند و صدایی صاف و بدون نویز تحویل مرحله میکس و مسترینگ می دهند.

آیا همه خواننده ها به پاپ فیلتر نیاز دارند؟

آیا همه خواننده ها به پاپ فیلتر نیاز دارند؟

اگر در حال ضبط صدای خواننده یا گوینده از فاصله خیلی نزدیک هستید، استفاده ا فیلتر پاپ بسیار ضروری است. این ضرورت برای ضبط صدای خوانندگانی که بی تجربه هستند، بیشتر است؛ زیرا کنترل نفس برای آن ها سخت تر از افراد حرفه ای به نظر می رسد. در واقع اگر کسی بپرسد لزوم استفاده از پاپ فیلتر چیست ، باید بگوییم از آنجایی که صدای انفجار یا همان شکست هوا هنگام صحبت کردن یک اتفاق کاملا طبیعی و اجتناب ناپذیر است، می توان برای ضبط صدای همه خواننده ها از پاپ فیلتر استفاده کرد تا صدا با کیفیت بیشتری ضبط شود. خاطرتان باشد صوت انفجار هوا در اثر خروج صدا از دهان، در میکروفون بسیار بلندتر از دنیای واقعی است و به وضوح در صدای ضبط شده شنیده می شود.

آیا برای ضبط صدای کودکان هم پاپ فیلتر لازم است؟

اکنون می دانیم پاپ فلتر چیست ؛ ولی آیا این ابزار برای ضبط صدای کودکان هم ضروری است؟ در پاسخ باید بگوییم بله؛ به خصوص اگر پدر و مادر کودک بر ضبط باکیفیت صدای او حساس باشند. تفاوتی ندارد؛ به هر حال انسان ها در هر سنی هنگام صحبت کردن اصطلاحا انفجار تولید می کنند. بنابراین برای داشتن یک صدای باکیفیت بهتر است از پاپ فیلتر استفاده کنید.

علاوه بر این، معمولا بزاق دهان کودکان هنگام صحبت کردن به اطراف پخش می شود؛ پس استفاده از پاپ فیلتر می تواند در این مورد هم بسیار مفید باشد.

در صورت نبود پاپ فیلتر چطور صدای باکیفیت ضبط کنیم؟

در صورت نبود پاپ فیلتر چطور صدای باکیفیت ضبط کنیم؟

بعد از پاسخ به این سوال که پاپ فیلتر چیست ، باید به نبود این ابزار هم فکر کنیم. اگر بعد از اطلاع از کارایی پاپ فیلتر، روی ضبط صدا حساس شده اید و برایتان بیش از اندازه اهمیت پیدا کرده است، باید بگوییم خبر خوب این است که با رعایت چند نکته ساده می توان بدون پاپ فیلتر هم صدای باکیفیتی ضبط کرد. برای این منظور، کافی است میکروفون را در فاصله دورتری از محور دهان خواننده یا گوینده قرار دهید. این فاصله می تواند تا حدودی از ورود مستقیم صدای اضافی به میکروفون جلوگیری کند. خوشبختانه خواننده های باتجربه و حرفه ای می دانند چطور نفس کشیدن خود را کنترل کنند و صدای انفجار هوا را به حداقل برسانند. نکته کلیدی این است که باید بهترین موقعیت را برای جایگذاری میکروفون انتخاب کنید. برای داشتن یک ضبط باکیفیت می توانید چندین بار میکروفون را جابجا کرده، صدا را ضبط و گوش کنید تا به نتیجه دلخواه برسید.

جمع بندی

در مطلب بالا سعی کردیم سوال پاپ فیلتر چیست ، پاسخ کامل و جامعی بدهیم. وکال های خوانندگان بخش زیاد و مهمی از یک موزیک هستند که باید نکاتی را برای حفظ و افزایش کیفیت آن ها در نظر بگیریم. یکی از این نکات، استفاده از فیلتر هایی برای رفع نویز ها و صدا های اضافی است. همان طور که گفته شد، فیلتر های پاپ، این صفحه های توری گرد و کوچک که معمولا از جنس پلاستیک یا فلز هستند، می توانند به خوبی، صدا های اضافی حاصل از شکست یا انفجار هوا را از بین ببرند. این صدا ها به طور طبیعی تولید می شوند و نمی توان حتی در مرحله میکس و مسترینگ هم آن ها را از بین برد؛ اما خواننده ها و گوینده های حرفه ای می توانند شدت آن را به حداقل برسانند. هرچند بهتر است برای ضبط صدای افراد حرفه ای هم از پاپ فیلتر استفاده کرد.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *