۳ آهنگسازی که با دستکاری سمپل ها مسیر موزیک مدرن امروزی را دگرگون کردند

۳ آهنگسازی که با دستکاری سمپل ها مسیر موزیک مدرن امروزی را دگرگون کردند

در دسته بندی : آهنگسازی
Kanye Wes

Kanye West

کانیه وست میتواند بزرگترین کسی باشد که در دوره معاصر به دستکاری با سمپل ها پرداخته است. او با گردهم آوری سمپل های نوستالژیک از دهه های ۶۰ و ۷۰ و دستکاری در اندازه و تمپو و گام سمپل آنها را به صورت بسیار جذابی در بیت های هیپ هاپ مدرن امروزی به کار برده است و دلیل محبوبیت فراوان او نیز همین میباشد.

او در دهه ۹۰ این کار را آغاز کرد و محتوای شیرین خودش را پابرجا نگه داشت و بیت های هیپ هاپ با کلیپ های محکم را با استایل بیت سازی تمپو پایین خودش درهم آمیخت و در نتیجه اثری که ساخته میشد بیتی بود که به جای تکراری و دیواننه کننده بودن شما را بیشتر تحریک میکرد و به شور میآورد. او این ترفندها را پیش از آنکه سینتی سایزرها و تفکیک صداهای 808 با AutoTune را در پیش بگیرد، در سه آلبوم نخست خودش پیاده کرد. برای نمونه میتوان به دو ترک Redding و Niggas In Paris او با رپر معروف یعنی Jay-Z و همچنین آلبوم Watch The Throne از آن دو اشاره کرد.

Daft Punk

Daft Punk

مهارت این گروه دو نفره فرانسوی که به تازگی به همکاری خودشان پایان دادند در تاریخ موزیک الکترونیک فور اند فلور ثبت شده است و یکی از تولید کنندگان بسیار جذاب موزیک در چند دهه اخیر بوده اند. آنها به طرز شگفت انگیزی در دوره معاصر موزیک الکترونیک با سمپلینگ صدای خوانندگان و سمپل های موزیک از سبک های فانکی و خوانندگان مشهوری از جمله Edwin Starr (آهنگ Cola Bottle Baby) گروو این موزیک را محکم‌ تر، بهتر، سریع و نیرومند تر کردند و همچنین یک تک بار از موزیک Fate که متعلق به Chaka Khan میباشد و همچنین موزیک Music Sounds Better With You از Stardust را به یک ترک هیت برجسته تبدیل کردند زیرا آنها کار خودشان را بلد بودند و میدانستند گزینش و دستکاری سمپل ها را چگونه انجام دهند.

آن دو به جوایز زیادی دست پیدا کردند ولی هیچگاه چهره خودشان را در تورها و فیلم ها نمایان نکردند زیرا آنها با موزیکشان ارتباط برقرار میکردند و فیلترهای سنگین LFO بر روی سمپل ها و برخی دیگر از ترفند های آن دو باعث شده تا دیگر آهنگسازان در سراسر جهان به تقلید از صدای آنها بپردازند و همچین به ایجاد و تقویت زیر سبک هایی مانند سبک دوست صمیمیشان DJ Sneak کمک کنند.

DJ Premier

DJ Premier

هیپ هاپ امروزی به شدت تحت تاثیر یکی از استادان سمپل گیری هیپ هاپ یعنی Christopher Edward Martin است که با کالبدشکافی و حفاری سمپل ها توانست یک استایل کلاسیک امروزی از بیت های مدرن را به شنوندگان همیشگی هیپ هاپ ارائه دهد و امضای خودش را ثبت کند و این سبک را معروف تر کند. اعتبار وی که با نام مستعار DJ Premier شناخته میشود چیزی فراتر از هیپ هاپ میباشد او در بتل های دنس و شوهای فشن نیز یک شخصیت شناخته شده و بسیار محبوب میباشد زیرا او توانایی دستکاری لوپ ها و سمپل ها به صورت لایو و اسکرچ کردن حرفه ای با صفحات واینیل را دارد و در بسیاری از کلاب های برتر زیر زمینی آمریکا در سبک های هیپ هاپ و زیر شاخه های آن فعالیت همیشگی دارد و همچنین افزون بر آهنگسازی او نوازنده سازهایی از جمله ساکسیفون، گیتار، گیتار بیس، پیانو، کیبوردها، درام و همچنین اجرا کننده با درام ماشین، سمپلر و ترن تیبل نیز میباشد. او با هنرمندان بزرگی از جمله Big L، Christina Aguilera، Dr. Dre، Fat Joe، The Game، Janet Jackson، Jay-Z، Kanye West، Eminem، Nas، Mobb Deep، The Notorious B.I.G، Xzibit و بسیاری دیگر همکاری داشته است.

منبع DJCMAG: هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد. 

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *