چند نکته برای میکس پروژه های هیپ هاپ

چند نکته برای میکس پروژه های هیپ هاپ

در دسته بندی : آهنگسازی

این روزها تب گوش دادن و ساختن موزیک های سبک هیپ هاپ بسیار زیاد شده و متقاضیان دریافت کیفیت بهتر و در سطح جهانی نیز بیشتر شده اند و درست مانند دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی سبک هیپ هاپ دوباره روی بورس آمده است. اکنون ما در این نوشتار میخواهم چند نکته درباره یکی از اصلی ترین بخش های ساخت موزیک هیپ هاپ یعنی میکس کردن سبک رپ و هیپ هاپ را بیان کنیم.

دست شما در میکس هیپ هاپ باز است و میتوانید از روش های بسیاری نیز استفاده کنید که استفاده از آنها در سبک های دیگر کاملا خنده دار و اشتباه است در واقع میکس موزیک سبک هیپ هاپ میتواند بسیار بر پایه خلاقیت باشد به ویژه در هنگام میکس وکال که یکی از المان های اصلی این موزیک میباشد. به کارگرفتن تخیل و خلاقیت در میکس هیپ هاپ بسیار چالش برانگیز است زیرا شما باید برخی از قوانین را نیز در زیر نظر داشته باشید که در ادامه آنها را برای شما بازگو خواهم کرد.

-کلیپینگ

یکی از رایج ترین مشکلاتی که در هنگام رکورد وکال رخ میدهد کلیپینگ است که باعث تکه تکه شدن و قطع صدای شما میشود. اگر از این رویداد اطلاع کافی ندارید باید بگویم که این در اثر فشار صدای زیاد و دامنه سیگنال بالا رخ میدهد که برای برطرف نمودن آن باید سیگنال ورودی به کارت صدا را کنترل کنید و در سطح مناسبی نگه دارید  و نگذارید لول متر ها از رنگ سبز بالاتر بروند. شاید بگویید که دامنه صدا کم میشود و دیگر آن جزئیات کافی و گرمای لازم را ندارد اما این یک ایده کاملا اشتباه است زیرا پیش از آنکه بخواهید مراقب کلیپ کردن سیگنال باشید باید بدانید که برای پردازش صداها شما نیاز به هدرووم کافی برای این کار دارید تا بتوانید با پلاگین های حرفه ای مانند FabFilter یا iZotpoe دوباره لول صدا را بالا بکشید و به آن جان ببخشید و به سادگی آن را پردازش کنید.

-وکال ها را کیپ کنید

یکی دیگر از اشتباهات بزرگ در میکس وکال هیپ هاپ این است که به آن ریورب زیادی بیافزایید و این معمولا بخاطر لذت بردن بیش از حد آهنگساز از آن افکت رخ میدهد که اصلا خوب نیست و باعث پراکنده شدن صدا و نچسبیدن آن به بیت میشود که انگار خواننده در سالن یک کلیسا در حال خواندن است و بیت در یک سیستم ماشین در حال پخش میباشد و فضاهای کاملا متفاوت از یکدیگر را تولید میکنند. همچنین مونو بودن صدای آوازها در گیرا بودن آن به شدت تاثیر دارد.

-پیچ دادن یا تغییر گام

یک روش جالب برای جلب توجه به برخی واژه ها و عبارات، یا خلق تنوع در جایی که قبلاً آنگونه نبوده است، تغییر گام آنها است. برای نمونه، اگر آوازهای ورس دوم یک خط را سه بار تکرار کند، افزودن قطره قطره ی تغییر گام به یکی از آنها ممکن است از تکرار شدن بیش از حد آن عبارت جلوگیری کند و یک چاشنی جذاب به آن صدا بیافزاید.

-تکه تکه کردن

یک روش جذاب دیگر برای جلوه دادن به صداهای خاص تکه تکه کردن آنها در تایم لاین زمانی به طور تکه های منظم است که شما در آن باید سمپل های wav را ویرایش کنید. این روش برای تنظیم دقیق وکال ها نیز پاسخگو است و با بریدن و کشیدن تکه های وکال میتوانید تکه های جا مانده یا زود بیان شده در آواز را در جای دقیق خود بنشانید. روش تکه تکه کردن هم برای زیبایی و جلوه به صدا و هم برای تنظیم دقیق زمان پخش سمپل های وکال به کار میرود.

-دیرکرد صدا (Delay)

افکتی تقریباً اجتناب ناپذیر که در رپ و بسیاری از ژانرهای دیگر میشنوید تاخیر صدا یا همان Delay نامیده میشود. این یک عبارت فانتزی است که برای توصیف روند تکرار کلمات بسیار خاص از طریق اکو یا پژواک یا تأخیر استفاده میشود. این یک ترفند عالی است زیرا روشی کاملاً آسان برای پر کردن شکاف بین عبارات صوتی است. بیشتر زمان ها در یک عبارت خاص بر روی آخرین کلمه اعمال میشود.

دو روش برای اجرای این دیرکرد سیگنال و دیلی در صدا وجود دارد: ارسال صوتی خودکار به یک افکت دیلی یا کپی و چسباندن تکه های آواز در تایم لاین پشت سر هم که هر دو نیز دارای کاربردهای مختلف هستند و همچنین در هر یک میتوانید ایده های خلاقانه ای را پیاده کنید.

-پردازش موازی

پیشنهاد میکنم برای رپ و هیپ هاپ، کمپرسیون موازی را روی آواز، و ستوریشن موازی را روی بیس، کیک و اسنیر امتحان کنید. این یک روش سرگرم کننده و کارامد برای کنترل پویایی و افزودن هارمونیک میباشد. پردازش موازی در اصل فقط اعمال پردازش بر روی یک کپی از یک سیگنال اصلی و مخلوط کردن کپی و نسخه اصلی با یکدیگر است.

منبع DJCMAG:  هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *