چند ترفند درام برای افزودن جنب و جوش به چیدمان موزیک

چند ترفند درام برای افزودن جنب و جوش به چیدمان موزیک

در دسته بندی : آهنگسازی

اگر ارنج یا همان چیدمان موزیک شما خسته کننده و یا بی جنب و جوش است به احتمال خیلی زیاد انجام برخی دگرگونی ها در درام میتواند به آن ریتم جان ببخشد و آن خستگی و ساکن بودن آن را از بین ببرد. روش های زیادی برای این کار هست که برخی از آنها با یک تغییر کوچک و برخی دیگر با برخی تغییرات پیچیده به دست میآیند. ما در این نوشتار ۵ مورد از این تغییرات را به شما خواهیم گفت:

۱-چگالی در هم آمیختگی

در هم آمیختگی با چگالی یک گروو درام یکی از تکنیک های چیدمان است. هنگامی که همه ی پرکاشن ها را بی صدا کنید سالن رقص با یک درام Kick تنها همه ی ریتم را با خود حمل میکند و موزیک بسیار خلوت تر به نظر میرسد و اکنون میتوانید به فاصله ی هر ۱۶ بار درام ها را یک به یک بالا بیاورید و برای نمونه پس از ۱۶ بار نخست صدای سنج (Ride) را در کنار صدای Kick بیافزایید و چگالی درام را به مرور افزایش دهید.

۲-پلاگین های افکت

پلاگین های افکت بسیار زیادی برای زیبایی بخشیدن به المان های ریتیمیک که در گروو یافت میشوند هستند که با به کار گیری آنها میتوانید به برخی از ترفند های درام نویسی کلاسیک دست پیدا کنید. برای نمونه میتوانید یک صدای سنج Hi-Hat را با شیب ملایم کم به زیاد در یک لوپ ۸ یا ۱۶ بار به یک افکت ریورب بفرستید و یا این کار یک گذرگاه جالب برای ورود به لوپ بعدی ایجاد کنید.

۳-آگاه کردن شنونده از دگرگونی ها

اگر میخواهید که شنوندگان را از دگرگونی در بخش های اصلی موزیکتان آگاه کنید باید یک لاین درام را به بخش های پیش از دگرگونی ها بیافزایید و آن درام را به گونه ای بنویسید که مثلا در ۱۶ بار از آغاز تا پایین صدای سکوئنس یک Snare با نت ۸/۱ و پشت سر هم سرعت بگیرد تا به هیجان آن افزوده شود. این کار یک روش بسیار رایج در آماده سازی گوش شنوندگان برا رفتن و گذر از بخشی به بخش دیگر است.

۴-فیلترها

فیلترها بهترین پردازنده برای کاهش یا کمرنگ کردن صدای المان های موزیک میباشند و بسیار بهتر از کم یا زیاد کردن دامنه ولوم عمل میکنند به ویژه در زمانی که نیاز به انجام تغییرات در گذر از بخش های موزیک داشته باشید. فیلترها با برش دادن فرکانس بسیار بهتر و  نرم تر کار کاهش صدا و محو کردن یا افزایش و برجسته کردن آن را انجام میدهند.

۵-کاهش یا افزایش پارامترهای سمپل ها

شما همچنین میتوانید با کاهش یا افزایش برخی پارامترهای سمپل هایی مانند اسنیر، کلپ، های هت، شیکر و .... نیرو و روشنایی آنها در ریتم را با شیب های ملایم رفته رفته تغییر بدهید و برای نمونه یک تغییر در ناب Decay های هت در طول ۴ یا ۲ بار میتواند یک گروو بسیار خوب به ریتم خشک و بی جان شما ببخشد.

منبع DJCMAG: هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *