۵ نکته برای رکورد صدای با کیفیت در خانه

۵ نکته برای رکورد صدای با کیفیت در خانه

در دسته بندی : آهنگسازی

ضبط با کیفیت صدا در خانه یکی از بزرگترین چالش هایی است که افراد با آن روبرو هستند. رکورد یک صدای خوب آواز یا ساز برای داشتن یک کیفیت سراسری خوب بسیار مهم است. اما واقعیت این است که بیشتر سازندگان خانگی همیشه در حال دست و پنجه نرم کردن با این چالش هستند. اما نیازی نیست انقدر به خودتان سخت بگیرید، زیرا با دانستن برخی دستور کارهای اولیه آغاز آن کار بسیار آسان تر از چیزی است که همه تصور میکنند.

-روی خرید یک میکروفون خوب سرمایه گذاری کنید

هنگامی که دنبال دریافت صدای خوب هستید باید میکروفون خود را در اولویت قرار دهید. زیرا هرچه برای آن بپردازید آن نیز کیفیت بالاتری را به شما ارائه میدهد و در درجه اول برای صدایی خوب باید میکروفونی خوب هم داشته باشید. پس بیشتر از این با میکروفون های لپ تاپی ارزان قیمت در تکاپو برای گرفتن یک صدای خوب نباشید.

اکنون برای آغاز شما یک میکروفون یک طرفه نیاز دارید که صدای خواننده یا ساز مقابل خود را بلند کند و نویز محیط را در صدای رکورد شده از بین ببرد و این بسیار مهم است،البته اگر که اتاق شما رفتار آکوستیک خوبی داشته باشد. همچنین برای دریافت صدای با کیفیت باید دقت کنید که میکروفون کاندنسر باید تهیه کنید.

-بکوشید تا یک محیط سازگار بدست آورید و آن را نگه دارید

در یک موقعیت ایده آل شما باید بتوانید در آن محیط که رفتار آکوستیک خوبی دارد به سادگی رکورد کنید و ورودی صدا را کنترل کنید. اما همانگونه که همه میدانیم احتمال خیلی کمی هست که یک استودیوی خانگی دارای رفتار آکوستیک خوبی باشد، بنابراین باید خلاق باشید و آزمایش کنید و ببینید در کدام گوشه از اتاقتان نویز و بازتاب کمتر وجود دارد. حقیقت این است که هرچه این بازتاب ها را بیشتر کنترل کنید و در کم نویز ترین نقطه رکورد را انجام دهید کیفیت صدای بهتری دریافت خواهید کرد.

چند نکته در این کار هست که دربرگیرنده استفاده کردن از یک اتاق و تنظیمات میکروفون و DAW یکسان هنگام هر رکورد است، مانند : نگه داشتن یک فاصله مشخص بین دهان و میکروفون، به کار گیری پاپ فیلتر و اسکرین برای کاهش شدت صداهای پاپ و تیز و همچنین اسکرین برای از بین بردن بازتاب ها و فراهم کردن یک محیط نیمه ایزوله برای رکورد صدایی پاک از جمله‌ي این نکات است.

-از بین بردن همه سرو صداهای مزاحم در محیط

حقیقت این است که شما هیچوقت نمیتوانید در یک استودیوی خانگی همه ی این سروصداها را از بین ببرید و به سکوت مطلق برسید، اما میتوانید تا جای ممکن از آنها بکاهید. چند نمونه از این بهبود فضای آکوستیک این است که همه ی دستگاه های برقی اضافه را خاموش کنید، مانند هواکش، فن پایه لپ تاپ و...

ایده ی دیگر این است که شب رکورد کنید زیرا در شب بیشتر مردم خواب هستند و در نتیجه سر و صدای خیابان، محیط، ساختمان ها و ... هیچکدام وجود ندارند و همچنین شما نمیتوانید هیچکدام از این سروصداهای شهری را در روز کنترل کنید. تا جای ممکن میکروفون را از کامپیوتر و لپ تاپ خود دور کنید زیرا آنها هم دارای فن و نویز هستند که میتوانند در رکورد صدا تداخل ایجاد کنند.

-بررسی کنید که همیشه صدا را خشک کنید

اگر به یک نکته در استودیوهای حرفه ای دقت کرده باشید میبینید که تمام دیوارها و سقف با لایه ای از موادی مانند فوم، ابر یا پشم شیشه پوشیده شده اند تا صداهای بازتاب شده را جذب کنند و چندصدایی و خرابی در صدا به وجود نیاید. برای اینکه زیر بار  هزینه ی پوشش جذب کننده برای همه ی فضای اتاق نروید، میتوانید یک اتاقک کوچک برای رکورد درست کنید که برای این کار میتوانید چندین روش خوب پیدا کنید و این بستگی به خلاقیت شما دارد. سپس سطوح اتاقک را با تجهیزات آکوستیک گفته شده پوشش دهید. با انجام این کار شما صدای با کیفیت و واضحی دریافت میکنید.

-بیاموزید تا گوشهایتان را به کار بگیرید

سرانجام شما باید بیاموزید که چگونه به گوش های خود باور داشته باشید و آنها را به کار بگیرید. یادگیری و درک کار کردن با گوش نیاز به تجربه و تمرین دارد و چیزی نیست که یک شبه به دست بیاید اما با گذشت زمان این بهترین پاداشی است که میتوانید به خودتان بدهید. همیشه صدای زنده خواننده را با گوشهایتان گوش دهید و با صدای رکورد شده بسنجید تا تفاوت های بین آنها را پیدا کنید و با جاگذاری بهتر میکروفون و کارهایی که پیشتر گفته شد صدای خود را بهبود ببخشید.

منبع izotope

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *