۴ تکنیک برای بهبود مستر

۴ تکنیک برای بهبود مستر

در دسته بندی : آهنگسازی

با این ۴ تکنیک از هولین جونز صدای مستر خودتان را بهبود ببخشید:

۱- فضای شنیداری خودتان را بررسی کنید

این به همان اندازه که در فرایند میکس کردن تاثیرگذار است، روی مستر کردن نیز تاثیر میگذارد. اما شاید کمی زمان شما را بگیرد که مطمئنا از آن پشیمان نخواهید شد. آکوستیک اتاق شما و جاگذاری مانیتورها در مراحل ابتدایی تا پیش از میکس و مستر کردن اهمیت چندانی ندارند اما به محض تصمیم گیری های نهایی در هنگام میکس و مستر کردن بسیار دارای اهمیت می شوند، چراکه فاصله آنها از گوش، زاویه آنها به سمت شما، اندازه بلندگوها، اندازه اتاق و... همگی اینها باید در بهترین شرایط قرار بگیرند تا بتوانید یک میکس تمیز و بدون اشکال را بیرون بکشید.اگر اتاق شما کوچک است بهتر است برای این کار یک دیوار را در نظر بگیرید و بلندگو ها را با ۶۰ سانت فاصله از دیوار پشتی و ۹۰ سنت از دیواره های کناری جایگذاری کنید. همچنین در صورت توان برای خرید چندین پنل آکوستیک برای درمان رفتار آکوتیک اتاقتان هزینه کنید.

۲- نرم افزارهای آنالیز را به کار ببرید

هرچقدر اتاق شما خوب باشد اتاق دیگران نیز خوب است و تعداد اتاق های بسیار کمی هستند که توانایی آکوستیک بالایی داشته باشند مگر آنکه مخصوص استودیو صدابرداری یا میکس و مستر ساخته شده باشند. پس همیشه ما یک اتاق خوب در دسترس نداریم و دستیابی به یکسری اطلاعات درباره فضای اتاق میتواند به چیدمان و تنظیم صدای آکوستیک در اتاق کمک کند.

این اطلاعات را برخی از پلاگین های تجزیه و تحلیل صدای محیط که در لاین مستر قرار میگیرند به کاربران ارائه میدهند و دقیقا به شما میگویند که سیگنال صدا پیش از پخش شدن به صورت امواج فیزیکی باید چگونه باشند و به شما کمک میکنند تا اگر مسئله ای در صدا وجود دارد، برای نمونه اگر صدای بیس شما از نظر شکل موج سرشار و غنی است ولی در صدا آنچنان بیسی حس نمیکنید، احتمالا باید در تنظیمات بلندگو سوئیچ بیس را کمی زیاد تر کنید.

۳- در طول مستر یک شخصیت خلق کنید

دادن یک حس به کل مستر میتواند ایده ی جالبی باشد و باید آن را امتحان کنید. به عنوان بخشی از زنجیره مستر خود یک افکت نوار تیپ را برای گرم کردن سیگنال به آن اضافه کنید و توجه کنید که ما در اینجا به استفاده از یک صدای خیلی آشکار نویز مانند یا چیز دیگری این چنینی سخن نمیگویم، بلکه با افکت تیپ کمی به سیگنال های خود انرژی میبخشید و به دلچسب شدن صدای مستر خود کمک میکنید.

۴- استراحت های منظم داشته باشید

مستر کردن مانند میکس کردن فرایندی است که در طول آن ممکن است بارها چشم انداز خودتان را از دست بدهید. شما صدها بار به آهنگ شخص دیگری گوش نمیدهید و آن را مورد بررسی و تجزیه تحلیل قرار نمیدهید ولی این کاری است که ما در طول مستر کردن ترک انجام میدهیم و این مانند آجیل خوردن پشت فرمان ماشین و گوش دادن به آهنگ کاری ساده و پیش پا افتاده نیست و انرژی شما را میگیرد بنابراین بهترین حالت برای بهبود شنوایی خود این است که هر از چندگاهی دست از شنیدن بکشید و به گوش هایتان استراحت بدهید تا پس از کمی استراحت با گوش های تازه تر به مستر ترک برگردید.

برگرفته از نوشته های هولین جونز

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *