چرا ترنس کماکان تاثیرگذار است؟

چرا ترنس کماکان تاثیرگذار است؟

در دسته بندی : آهنگسازی , دی‌جی

 

ترنس از بدو تولدش در دهه ی نود میلادی، جزو سبک های همیشگی  کلاب ها بوده است . ملودی های هیجان انگیز، بالا و پایین های زیاد و هزاران نفری که شوق رقصیدن دارند، چیزهایی هستند که سی سال است ترنس را خواستنی نگه داشته است.

دکتر هارولد هلت ، با انجام آزمایشی به کمک هوش مصنوعی ، به ما درباره ی علت علمی اینکه "چرا طرفداران ترنس سیر نمیشوند " خواهد گفت.آیا واقعا پشت این حجم از عشق وعلاقه به ترنس ، دلیل علمی وجود دارد؟ در یکی از تحقیقات اتحادیه اروپا،  با موضوع استفاده از هوش مصنوعی برای ساخت موزیک های جدید ، پروفسور دارل چانکلین که طرفدار ترنس است ، پیشنهاد داد تا تیم ،تئوری ها و مدل هایش را بر روی این ژانر تست کند.این آزمایش شامل پخش آهنگ های Uplifting Trance با آکوردهای ساده تا پیچیده  بود ، و در هر مرحله  شنوندگان میزان لذت خود را ثبت میکردند.

(منظور از اکورد پیچیده ، به این معنیست که شامل نوت هایی میشود که به گام های مختلف موسیقی تعلق دارند و به تدریج از نظر هماهنگی پیچیده تر میشوند ).

در نتیجه ی این آزمایش محققان دریافتند که میزان لذت با پیچیدگی موسیقی و آکورد ها رابطه دارد و شنوندگان از پیشرفت آکورد ساده خوششان نمی آید. اما باید مواظب باشید تا از آن طرف بام هم نیوفتید، نه خیلی سرد نه گرم... همه چیز به اندازه .بنابراین طرفداران uplifting trance یک نقطه تعادل در موسیقی دارند ، جایی که آکوردهای استفاده شده خیلی ساده و پیچیده نیستند.

 آیا نتایج تحقیقات با واقعیت مطابق است؟

ریچارد موات (The Solarstone)  می گوید : در Uplifting Trance، تعادل خوبی بین پیچیدگی و سادگی وجود دارد. شنوندگان احتیاج دارند  به راحتی موسیقی را پیش بینی کنند  تا در آن گم شوند  ، اما قطعا از تغیر آکورد های غیر منتظره نیز استقبال میکنند. پیشرفت های آکورد قابل پیش بینی و ساختار هارمونیک ، بخش قابل توجهی از بافت ترنس است که آن را به عنوان یک ژانر تعریف می کند.

استیو هلستریپ (The Thrillseekers) میگوید: با تجربه خودم به عنوان یک دی جی می دانم که آهنگ های بسیار" هوشمندانه "یا" پیچیده "می توانند تأثیر منفی بر جمعیت داشته باشند، تغییر وترهای غیرمنتظره یا" ناجور "و انحرافات آهنگین می تواند انرژی صحنه رقص را کاملا از بین ببرد."

این تعادل بین سادگی و پیچیدگی موسیقی که سولارستون در مورد آن صحبت می کند نه تنها در لذت بردن از  Uplifting Tranceنقش دارد ، بلکه در اکثر ژانر های دیگر نیز مهم است.

اگر یک تهیه کننده این کار را درست انجام دهد ، با اُفت آهنگ ، جمعیت خاموش می شود، اما اگر این کار را اشتباه انجام دهد ،  ممکن است جمعیت در اوج زمان موزیک که به دقت ساخته شده ، به سمت تراس برای سیگار کشیدن بروند.

از نظر دکتر هرمانس ، این تعادل، یعنی پیش بینی در لذت بردن از موسیقی: «مکانیسم انتظار نقش بسیار مهمی در موسیقی دارد. ما همیشه پله ی بعدی را پیش بینی می کنیم، دقیقاً مانند کار با زبان. اگر "Happy Birthday" را بخوانم: "Happy birthday to ..." ،انتظار دارید که صدای"you" درست بعد از آن بیاید. در غیر این صورت احساس می کنید چیزی  جا افتاده است.هنگام گوش دادن به Uplifting Trance ، دقیقا در جایی که تهیه کننده باید تعادلی ظریف بین آکورد مورد انتظار و شگفتی های جدید در موسیقی را پیدا کند ، همان مکانیزم در حال اجرا است.

استیو هلستریپ میگوید: بیشتر اوقات ترنس یک واکنش احساسی گرم و مبهم را در درون شنونده ایجاد می کند و بخشی از این را می توان به رابطه بین ملودی و آکورد نسبت داد. تقریباً به همان روشی که پیشرفت های آکورد آشنا در موسیقی راک و ژانرهای دیگر پیدا خواهید کرد ، ترنس هم کلیشه های معروف خود را دارد. "

درکنار انتظار که عامل مهمی در لذت بردن از Uplifting Trance است، به نظر می رسد پیش بینی و غافلگیری به اندازه نیز، از عوامل مهم باشند .

 

 

دقیقاً اینجا چه خبر است؟

ما از Ragnhild Torvanger ، محقق و روانشناس موسیقی در مورد انتظار و موسیقی سوال کردیم: وقتی انتظارات ما از موسیقی برآورده می شود یا به تأخیر می افتد و یا از آن منحرف می شود ، می توانیم پاسخ های لذت بخشی مانند تمایل شدید به حرکت را دریافت کنیم و نقش انتظار به خوبی با رقصیدن ما مشخص میشود.

پیش بینی و دریافت، احساس لذت  ایجاد میکند بنابراین بخش عمده  لذت ژانرهایی مانند ترنس، دانستن این است که چه اتفاقی خواهد افتاد اما قطعا اگر گاهی گیج شوید هم لذت بخش است.

 این یافته ها برای تولیدکننده ای که می‌خواهد قطعه ترنس بعدی خود را بسازد ، به چه معنیست؟

دکتر هرمانز می گوید. "خوشبختانه،  برخی از ساختارهای آکورد که بسیار لذت بخشند برای تولید کنندگان ترنس مفید بودند و در آینده ، ابزاری که با یک DAW ادغام شده است ، می تواند در مورد پیچیدگی های موسیقی ، بازخورد ارائه دهد و تغییرات جزئی برای بهبود آن را پیشنهاد دهد.

 این فناوری شگفت آور در حال توسعه است و می تواند عناصر موسیقی خاصی را که باعث انتشار دوپامین می شوند ، دقیقاً مشخص و کدگذاری کند( اطلاعاتی که می تواند توسط تولید کنندگان برای به حداکثر رساندن لذت شنوندگان استفاده شود.)

با این حال ،استیو هلستریپ در مورد استفاده از چنین فناوری در روند خلاقیت،  اطمینان کمتری دارد: "من شک ندارم که هوش مصنوعی قادر به ساخت موسیقی قابل قبول برای ما  خواهد بود اما اینکه کیفیت لازم برای رقابت کردن را دارد، جای سوال دارد.

سوال دیگر این است که ، آیا یافته های محققان در مورد پیشرفت مناسب آکورد، برای موسیقی های دیگر نیز  کاربرد دارد؟

 هرمانس میگوید: "به نظر من  این یافته ها در مورد سایر ژانرهای رقص نیز صدق می کند ، اگرچه قبل از تأیید این موضوع باید مطمئن شد. من معتقدم که در مقدار و سرعت تکرار، تغییراتی متناسب با هر ژانر وجود دارد. 

و بازگردیم به سوال اصلی ... چرا ترنس اینقدر طرفدار دارد؟

ما هنوز به جنبه های اجتماعی و فرهنگی نپرداخته ایم که چرا و چگونه مردم از موسیقی  لذت می برند ­اما این دانش نشان داده است که انتظارما از موسیقی و سطح پیچیدگی موسیقی ارتباط زیادی با جواب این سوال دارد .

 همانطور که Solarstone بیان می کند ، uplifting Trance یک ترکیب هارمونیک ساده، با استفاده از عناصر تکراری و ایجاد تنش است وموفق ترین و به یادماندنی ترین قطعات، این سه عامل را با هم دارند .به یاد داشته باشید که یادگیری مانند ماشینی در تلاش است تا دقیقاً نحوه کار موسیقی را بفهمد.

رشد مداوم هوش مصنوعی در موسیقی، نگرانی هایی را درباره از دست رفتن اصالت موسیقی و ادامه فرسایش شغل ها به وجود می آورد با این حال تصویری همیشگی و ظریف از پیروزی ربات ها وجود دارد. این نوع تحقیق در حال باز کردن مکانیزم هایی است که به وسیله آنها موسیقی احساسات ما را تحریک می کند که به نوبه خود می تواند راه های کاملاً جدید برای آهنگسازی وتجربه موسیقی باز کند.

منبع DJMAG

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *