ویژگی های یک کابل خوب

ویژگی های یک کابل خوب

در دسته بندی : آهنگسازی , دی‌جی

هر استودیوی آهنگسازی و رکوردی نیاز به کابل ها دارد. معمولا کابل کشی بین ابزارهای استودیویی چیزی بوده است که سازندگان استودیویی شاید حتی به آن هم فکر نکرده باشند و نمیدانند که کابلها میتوانند کیفیت صدای شما را به شدت کاهش دهند. هنگامی که در استویوی شما یک سینتی سایزر، میکروفون برای وکال، گیتار و یا هر ساز دیجیتال و آکوستیک یا پردازنده های صدا و با هرگونه کابل کشی وجود دارد باید به این دقت کنید که یک اتصال کابل بی کیفیت بین ابزارهایتان کیفیت صدای آنها را زیر سوال میبرد و شما با مشکل بزرگی مواجه هستید و درست کردن صداهای بی کیفیت به عنوان یک آهنگساز زندگی شما را به جهنم تبدیل میکند.

شاید بگویید کابل خوب گران است و نمیخواهید زیاد هزینه کنید و با دیدن کسانی که مثلا برای خرید یک کابل HDMI شاید ۱ میلیون تومان پول میدهند دست و پایتان بلرزد و با خود بگویید نه من نمیخواهم اسیر این خرج ها بشوم. اما باید بگویم کسی که کار تصویر میکند و کیفیت تصویر برایش ارزشمند است مجبور است آن هزینه را پرداخت کند و اگر شما یک بار تفاوت کیفیت یک کابل معمولی بازاری و یک کابل با کیفیت پدر مادر دار را با چشم ببینید دیگر به گرانی آنها نمی‌اندیشید و پس انداز کردن پول را آغاز میکنید تا کابل های خوب بخرید. چه بسا در صنعت صدا کیفیت بیشتر مورد توجه قرار بگیرد زیرا مخاطب درگیر صدا و تصویر نیست و تنها به یک بعد توجه میکند و بنابراین کیفیت صدای موزیک شما بیش از پیش به چشم میآید.

ماندگاری

ماندگاری

اینکه چندین بار بتوانید از یک کابل استفاده کنید و برای مثل آن را از جک جدا کنید، پیچ و خم دهید و به جک های دیگر متصل کنید بسیار مهم است. معمولا کابل های ۶.۳ میلیمتر TS یا همان کابل جک میخی استفاده های فراوانی در استودیوها دارند. در اتصال گیتارها به آمپ، گیتار به کارت صدا، سینتی سایزرها و درام ماشین های به میکسر و... از این کابل بهره میبرند و شما با در نظر داشتن این موضوع برای داشتن کیفیت خوب باید هزینه آن را بپردازید.

کابل های دیجیتالی مانند کابل های آنالوگ نویز پذیری بالایی ندارند و دچار تداخل یا افت سیگنال نمیشوند اما پرکاربرد ترین کابل های دیجیتالی کابل یو اس بی تایب A به B یا همان پرینتری و کابل اپتیک هستند که من به شخصه انواع و اقسام کابل های پرینتری را آزمایش کرده ام و تفاوت های چشمگیری در سرعت انتقال داده های میدی یا کارت صدا و همچنین شناسایی درست ابزارها و سینتی سایزرها را در این کابل ها دیده ام. اینکه میگویم در کارتان از ابزار با کیفیت استفاده کنید یک شعار نیست یا مخصوص یک زندگی لاکچری نیست بلکه یک فرهنگ است و به این بستگی دارد که شما تا چه اندازه ای برای کیفیت کار خود و گوش مخاطبان‌ خود ارزش قائل میشوید.

شیلد

شیلد

کابلهایی که کمی کلفت تر هستند معمولا دارای شیلد محافظ قویتری هستند. شیلد درون کابل ها بسیار ارزشمند است زیرا در کابل کشی های زیاد و مکان هایی از استودیو که کابل های زیادی از آنجا عبور کرده اند و روی هم انباشته شده اند، هنگامی که یک کابل صدا یا USB در نزدیکی یک کابل آداپتور و یا منبع تغذیه باشد نویزپذیری بالایی پیدا میکند و وجود نداشتن یک لایه شیلد محافظ خوب سیگنال شما را دچار اختلال و نویز میکند. هرچه کابل شما نازک تر باشد مسلما ناکارآمدتر بوده، صدای ضعیف تری خواهد داشت و نویزپذیر بودن آن مانند یک میدان مغناطیسی دیگر کابل ها را هم تحت شعاع خود قرار میدهد. پس تا جایی که میتوانید از کابل های شیلد دار استفاده کنید و یا هنگام سفارش برای ساخت کابل هایتان از سازنده بخواهید کابل شیلد دار برایتان بسازد.

جک های اتصال اورجینال

جک های اتصال اورجینال

پس از ماندگاری کابل ها و داشتن شیلد به جک های اتصال و کانکتورهای آنها میرسیم. شما در برخی از سر جک ها مشاهده میکنید که برای پوشش سطح روی آن از یک لایه آب طلا استفاده شده است و این برای داشتن یک اتصال با کیفیت و قوی تر خیلی مهم است. اگر یک کابل گیتار قدیمی که روی آن زمانی پوشش آب طلا بوده و به مرور زمان پس از سالها پاک شده است را بردارید و با یک کابل نو با روکش طلا مقایسه کنید (منظور من از کیفیت) ، خواهید فهمید و تفاوت آن دو را احساس خواهید کرد. این پوشش طلا به برقراری اتصال خوب کمک میکند زیرا طلا یکی از بهترین رساناهای سیگنال است و حتی در بردهای گوشی های هوشمند و ابزارهای مخابراتی برای برقراری اتصال قوی از طلا استفاده شده است. همچنین اگر از کابل های دست ساز استفاده میکنید نقطه اتصال کابل به فیش ها و جوش دادن سیم ها نیز خودش میتواند موجب خوب یا بد شدن کیفیت صدای شما بشود. بهتر است که هویه شما به اندازه کافی داغ بشود تا با کوچکترین اشاره هویه بتوانید آنها را جوش بدهید و قلع زیاد مصرف نکنید و همچنین از قلع و روغن لحیم درجه یک استفاده کنید تا آلیاژ بهتری در جوش کابل ها به پین سر جک ها داشته باشید.

منبع DJCMAG: هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد. 

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *