بهترین افکت های پدال برای پردازش صدا

بهترین افکت های پدال برای پردازش صدا

در دسته بندی : آهنگسازی , دی‌جی

این روزها بسیاری از هنرمندان موزیک الکترونیک به اجرای زنده و آزمایش با سینتی سایزرهای آنالوگ و ساخت موزیک های بداهه روی آورده اند و احتمالا ارزش افزودن پردازش افکت در زنجیره سیگنال را یا نمیدانند و یا آن را فراموش کرده اند. خب در اینجا باید بگویم که صدای بیشتر سینتی سایزرها به جز تعداد خاصی که دارای افکت های آنبورد هستند، خام و نپخته است. برخی از آنها هم که دارای افکت های آنبورد هستند آنچنان دسترسی خوبی برای پردازش افکت های روی سیگنال به شما نمیدهند. بنابراین برای به وجود آوردن بافت و ابعاد در صدای خود شما باید مزه افکت ها را در کنار تنظیمات خود بچشید تا تفاوت را احساس کنید.

این چیزی است که بسیاری از کسانی که موزیک الکترونیک را به صورت آنالوگ یا آنالوگ/دیجیتال می آزمایند آن را نادیده میگیرند. شاید با خودتان بگویید که افکت ها و پردازشگرهای سیگنال مخصوص سینتی سایزرها بسیار کمیاب و گران هستند، اما نیازی نیست به سراغ آنهایی بروید که کمپانی هایی مانند EricaSynths یا Dreadbox تولید کرده اند، بلکه با افزودن چندین پدال گیتار ارزان قیمت در زنجیره سینت های خود میتوانید به بهترین پردازش های افکت آنبورد دسترسی داشته باشید. در این نوشتار چندین نمونه از افکت های پر کاربرد و حیاتی برای پردازش صدای سینتی سایزرهای سخت افزاری و بهترین های آنها را به شما معرفی خواهیم کرد.

Reverb

افکت ریورب  این احساس را ایجاد میکند که صدا پس از رخ دادن همچنان در حال کش آمدن است و یک ابعاد گرم از صدا را به شما نمایش میدهد. افکت ریورب نه تنها که یک ژرفای زیبا روی صدای شما ایجاد میکند بلکه فضایی را ایجاد میکند تا صدای شما پر تر و با اتمسفری گیرا به گوش برسد. برخی از بهترین گونه های ریورب Hall، Room، Plate، Chamber و Spring میباشند و دو نمونه از دسترس ترین و ازران ترین و باکیفیت ترین های آنها افکت های TC Electronics Hall of Fame و Boss RV-6 میباشند که هر دوی آنها با قیمت ۱۴۹ دلار به فروش میرسند.

Delay

دیلی نیز همانند ریورب یک افکت پر کننده فضا است. این افکت همان اکو یا پژواکی است که سیگنال صدا را دچار دیرکرد کرده و با نرخی مشخص صدا را تکرار میکند. مانند همان رویدادی که هنگام فریاد زدن در بین کوه ها صدای شما پس از چندین بار تکرار به خودتان بازمیگردد. شما با تغییر پارامترهای Time یا Feedback میتوانید پیچش های زیبایی را در صدای خود بیآفرینید. دیلی نیز مانند ریورب دارای چندین گونه Ping Pong، Multi-Tap، Tape و... میباشد و دو نمونه از بهترین ها و در دسترس ترین های آنها مدل های Boss DD-7 با قیمت ۱۴۹ دلار و TC Electronics Flashback با قیمت ۱۶۹ دلار میباشند.

Overdrive

افکت اوردرایو نیز همانگونه که از نامش پیداست افکتی است که صداهای شما را بیش از آن چیزی که هست به رانش درآورده و یک دیستورشن کوچک نیز در صدای شما ایجاد میکند. اما موارد به کار گیری آن کمی محدود است و روی هر سینتی سایزری نمیتوانید از آن صدای خوبی بیرون بکشید. برای نمونه یک سینتی سایزر TB-303 یا انواع سینت های شبیه سازی شده از نسخه اصلی آن که یک سینت بیس میباشد میتوانند با کمی افزودن اوردرایو بسیار خیره کننده و جذاب تر به نظر برسند و در میاد میکس شم صدای برجسته ای داشته باشند. همه افکت ها باید هوشمندانه به کار گرفته بشوند و در این مورد شما باید احتیاط بیشتری به خرج دهید. برخی از بهترین افکت های اوردرایو شامل Boss Blues Drive BD-2 با قیمت ۹۹ دلار، Boss Super OverDrive SD-1 با قیمت ۴۹ دلار و TC Electronics Mojomojo با قیمت ۴۹ دلار میباشند که دسترسی به آنها در بازار ایران آسان است.

Chorus

افکت کورس نیز مانند سه افکت پیشین یکی از بهترین های جهان است و گرمی و سر زندگی خاصی به صدای شما میبخشد و به صدا بافتی فریبنده میدهد. کارکرد آن به گونه ای است که صدای ورودی را از یک پردازش خاص از دیلی گذرانده و پس از آن با سیگنال اصلی درهم میآمیزد و نتیجه صدایی پر تر و غنی است که از گونه ای پژواک کوتاه ساخته شده است. این افکت برای زیبایی هرچه بیشتر و به وجود آوردن صدایی گرم و دلنشین به کار میرود و چند نمونه از بهترین های آنان مدل های Boss CE-5 با قیمت ۹۹ دلار، Boss Chorus CH-1 با قیمت ۱۲۳ دلار و TC Electronics Corona Chorus با قیمت ۹۹ دلار میباشند.

منبع DJCMAG: هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *