معرفی اجزای اصلی Reverb و چند گونه از صداهای آنها

معرفی اجزای اصلی Reverb و چند گونه از صداهای آنها

در دسته بندی : آهنگسازی

کنترل های ریورب های دیجیتالی که امروزه مورد استفاده هستند و شما میتوانید با تنظیم درست آنها صدای ریورب سفارشی و دلخواه خودتان را بسازید. ریورب های دیجیتالی با دنبال کردن یک روش الگوریتمیک یا سمپلینگ صدا و ساخت بازتاب فرکانس های آن در محیط های شبیه سازی شده روی سیگنال صدا پردازش انجام میدهند و دارای المان های گوناگونی هستند که در ادامه درباره برخی از ارزشمند ترین این المان ها بیشتر خواهیم گفت.

Pre-Delay

پارامتر Pre-Delay به اندازه زمان بین صدای اصلی و نقطه آغاز نخستین بازتاب های آن اشاره دارد. یعنی هرچه اندازه آن بیشتر باشد زمانی که بازتاب های اولیه به گوش شنونده میرسند دیرتر خواهد بود. بازتاب هایی که از روی یک یا دو سطح بلند شده اند پیش از آنکه به گوش شنونده برسند. هرچه روم یا اتاق بزرگترین داشته باشید به طور طبیعی ابراز Pre-Delay نیز بیشتر طول میکشد و طول میکشد تا صدا به یک سطحی برسد و از آن بازتاب کند.

Decay Time

زمان Decay یا به اصطلاح دنباله ریورب یا زمان ریورب زمانی است که طول میکشد تا اثر ریورب رو به محو شدن برود و سطح فشار صدای آن تا ۶۰ دسیبل کاهش یابد. اگر روم های کوچک و بزرگی را با تنظیمات یکسان بسازید روم بزرگتر دنباله طولانی تری خواهد داشت هرچند این تا اندازه ای به فرکانس نیز بستگی دارد. همچنین اتاق های سفت و سخت مانند بتون یا چوب سرسخت نسبت به روم هایی از جنس پارچه یا فرش (که جذب فرکانس بیشتری دارند)، Decay  دراز تری دارند.

Diffusion

دیفیوژن یا انتشار به پراکندگی و تراکم بازتاب ها اشاره دارد. هرچه اندازه این پارامتر کمتر باشد بازتاب ها کمتر شده و به ما این فرصت را میدهد تا بازتاب های کمتر ولی با وضوح بیشتری را بشنویم. پیامد اندازه زیاد این پارامتر به افزایش تراکم بازتاب ها و شستشوی یکپارچه تر ریورب خواهد شد. این یعنی برای داشتن یک ریورب نرم باید از تراکم و انتشار بالا و برای ریوربی گپی و گفتمانی تر باید از انتشار پایین استفاده کنید.

Damping

دمپینگ جذب فرکانس های بالا در Reverb است. اندازه دمپینگ کم باعث جذب کمتر فرکانس بالا میشود، در حالی که اندازه دمپینگ بالا باعث جذب بیشتر فرکانس های بالا میشود. دمپینگ را کاهش دهید تا فرکانس های بالا برای مدت طولانی تری Decay ایجاد کنند تا یک صدای واضح تر بسازید، یا دمپینگ را بالا ببرید تا فرکانس های بالا را خفه کرده و صدای تیره تری ایجاد کنید.

Dry/Wet

این کنترل در پیوند با آمیزش کلی سیگنال اصلی با سیگنال افکت دار است و درصد ترکیب بین این دو پارامتر را نشان میدهد و به گونه ای میتواند گفت که آن ناب اصلی هر دستگاهی به شمار میرود و با بکارگیری درست و به اندازه آن میتوانید به بهترین روش های استفاده از ریورب دست پیدا کنید.

گونه های پرکاربرد ریورب

قطعا این پارامترها را در هر پلاگین افکت ریوربی دیده اید اما این به معنای یکسان بودن صد در صد آنها در تغییرات پارامترها نیست و هر پلاگینی یک روش و الگوریتم خاصی را بر پایه اصول ریوربیشن دنبال میکند. این روش ها به دسته های بزرگتر تبدیل میشوند که هرگونه از آنها یک گونه متد رایج از ساخت ریورب است. در ادامه چند نمونه از روشهای ساخت ریورب آورده شده است.

ریورب Hall

ریورب هال پیامدی از ویژگی های شخصیتی سال های کنسرت را ارائه میدهد که از لحاظ آکوستیکی فضای بزرگی است که برای Decayهای طولانی و نرم طراحی شده است.

ریورب Room

ریورب روم پیامد اثر شخصیت فیزیکی خاصی است که یک اتاق کوچک مانند استودیو یا اتاق نشیمن روی صدا میگذارد و منجر به زمان Decay کوتاه تر و بازتاب های نزدیک تری میشود.

ریورب Chamber

ریورب چمبر پیامد اثر شخصیت فیزیکی خاص فضاهای محفظه ای مانند دالان ها یا راه پله ها است که برای قرار دادن پیکر بندی میکروفون و اسپیکر طراحی شده اند تا بتوانند صدای ریورب را ایجاد و رکورد کنند.

ریورب Plate

ریورب پلیت پیامد لرزش یک صفحه فلزی است. در یک افکت ریورب واقعی پلیت یک صفحه فلزی بزرگ در محفظه ای معلق است و چندین مبدل – یک درایور و دست کم یک میکروفون یا پیک آپ – به صفحه وصل شده اند. در آن سیگنال خشک از رابط صدا یا کنسول به درایورها فرستاده شده و آن باعث لرزش صفحه شده و در آن سوی صفحه میکروفون این لرزش ها را برداشته و به صورت سیگنال افکت دار آن را به بیرون راهنمایی میکند. هرچه صفحه بزرگتر باشد و مبدل ها از هم دور تر باشند زمان Decay ریورب نیز بیشتر خواهد بود.

ریورب Spring

ریورب Spring از فنرهای کوچک ارتعاشی ساخته میشود. مانند ریورب های پلیت، افکت های ریورب اسپیرینگ برای ایجاد ریورب به لرزش ها متکی هستندبه طوری که سیگنال خشک به مبدلی راهنمایی شده، که به یک انتهای چندین فنر متصل است. عبور سیگنال از آن مبدل باعث لرزش فنرها شده و این لرزش ها توسط مبدل دیگری در انتهای دیگر فنرها برداشت شود. هرچه فنرها دراز تر باشند، مدت زمان ریورب نیز بیشتر است.

منبع DJCMAG: هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *