مروری بر زندگی Moby

مروری بر زندگی Moby

در دسته بندی : معرفی هنرمندان

ریچارد ملویل هال (Richard Melville Hall) در ۱۱ سپتامبر ۱۹۶۵ چشم به جهان گشود و بیشتر با نام Moby شناخته شده است او یک موزیسین، آهنگساز، ترانه سرا، تولید کننده و از فعالان حقوق حیوانات در آمریکا است و ۲۰ میلیون نسخه از موزیک هایش را در سراسر جهان به فروش رسانده است.

ریچارد ملویل هال در محله هارلم در منهتن به دنیا آمد. او تنها فرزند Elizabeth McBride که یک دبیر پزشکی و James Frederick Hall است که یک پروفسور شیمیدان بود و هنگامیکه Moby دو ساله بود بر اثر یک رویداد رانندگی در هنگام مستی درگذشت و موبی پدرش را از دست داد. نام Moby سه روز پس از به دنیا آمدنش به او داده شد و همچنین این نام به اصل  نسب خانوادگی او نیز اشاره دارد که خواهر زاده هرمان ملویل بزرگ نویسنده کتاب رمان Moby-Dick میباشد.

موبی با مادرش بزرگ شد و از آغاز سال ۱۹۶۹ زمان کوتاهی را در سانفرانسیسکو زندگی کرد و در آنجا بود که در مهد کودک مورد آزار جنسی قرار گرفت و در پی آن به منطق درین در شهر کوچک کنتیکت در جایی مانند حلبی آباد با چهار هیپی معتاد دیگر و گروه های زیر زمینی زندگی کردند. مادر موبی برای رفاه زندگی او بسیار کوشید و برخی اوقات نزد مادربزرگ موبی در درین میماندند ولی زندگی حومه نشین در کنار شهر بزرگی مانند نیویورک باعث شد تا او احساس فقر و شرمندگی کند.

MOBY

موبی در ۹ سالگی موزیک را آغاز کرد پس از مطالعه درباره موزیک جاز و تئوری موزیک و سازهای کوبه ای، نواختن گیتار کلاسیک را آغاز کرد و از مادرش نیز پیانو را آموخت. او در ۱۹۸۳ به گیتاریست یک گروه پانک هاردکور به نام Vatican Commandos تبدیل شد. او در تولد ۱۸ سالگی اش گروه پست پانک AWOL را راه اندازی کرد. او در سال ۱۹۸۳ از دبیرستان فارق التحصیل شد و عکاسی و رشته فلسفه را در دانشگاه Connecticut آغاز کرد و در همین زمان آزمایش برخی از سازهای الکترونیک را آغاز کرد. او در سال ۱۹۸۴ کار خودش را رها کرد و تمام زمان خودش را به دی جی کردن و موزیک پرداخت.

چندی نگذشت که او در رادیو WHUS اجراهایش را پخش میکرد که منجر به دعوت از او برای پلی کردن در بارها و کلاب های محلی شد. او از سال ۱۹۸۷ فرستادن دموهای خود به لیبلهای موزیک الکترونیک را آغاز کرد ولی نتوانست پاسخ خوبی دریافت کند. اما ناامید نشد و در سال ۱۹۸۸ در یک کارخانه متروکه نزدیک شهر کنتیکت مستقر شد که آب بهداشتی لوله کشی نداشت ولی گزینه های خوبی آنجا که به او میداد شامل برق مجانی و یک محیط کاملا آرام بود و به وی اجازه میداد تا موزیک خودش را به خوبی پیشرفت دهد.

MOBY

او کمی پیش از مرگ مادرش فهمید که یک برادر ناتنی دارد، اما این برای او سودی نداشت و او میبایست گلیم خودش را خودش از آب بیرون بکشد بنابراین در یک زمین گلف به عنوان یک پیشخدمت کارش را آغاز کرد. او در سن ۱۹ سالگی LSD را تجربه کرد که منجر به حملات روحی بسیاری بر وی شد، او پیامد های دراگ را دریافت و کوشید تا الکل و مواد مخدر را از خودش دور کند اما چیزی نگذشت که دوباره درگیر دراگ شد و تا جایی پیش رفت که حتی در کنسرت هایش از هواداران دراگ میگرفت و تا جایی این وضع را ادامه داد که در سال ۲۰۰۲ خودش را در اوضاع بدی دید که همه ی دوستانش از او دور شده بودند ولی پس از یک خودکشی نافرجام در ۴۳ سالگی، آخرین الکل را در ۱۸ اکتبر ۲۰۰۸ خورد و از آن زمان به بعد با شرکت در جلسات الکلی های گمنام دیگر لب به آن نزد و درباره این موضوع در زندگی اش نیز گفته است که از زمان ترک دراگ و الکل، معنی زندگی را چشید و گرایشاتش و همه چیز اطرافش یک میلیون بار بهتر شده است.

MOBY

رسانه AllMusic او را از برجسته ترین کسانی که موزیک دنس را در اوایل دهه ۹۰ گسترش دادند میداند و گفته است که او به آشنایی و رساندن موزیک دنس به شنوندگان اصلی در انگلستان و آمریکا بسیار کمک کرده است. از آنجا که وی در سن ۹ سالگی گیتار و پیانو را آموخت در دهه ۸۰ و پیش از رو آوردن به موزیک الکترونیک در چندین گروه راک پانک زیر زمینی به نوازندگی راک مشغول بوده است. او در سال ۱۹۸۹ به شهر نیویورک رفت و به عنوان دی جی، آهنگساز و ریمیکس کننده به یک چهره پرکار تبدیل شد.

MOBY

تک آهنگ موفقیت آمیز او به نام Go در سال ۱۹۹۱ منتشر شد که به رتبه شماره ۱۰ در چارت UK دست یافت. او در بین سالهای ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۷ به ۸ رتبه برتر در ۱۰ هیت آهنگ های کلاب دنس بیلبورد دست یافت که دربرگیرنده ترک های Move (You Make Me Feel So Good)،‌ Feeling So Real و James Bond Theme (Moby Re-Version) بود. او در طول این دهه با نام های گوناگونی کار کرد و همچنین آلبوم Everything Is Wrong (1995) را منتشر کرد که ستایش منتقدان را به همراه داشت.

آلبوم Animal Rights (1996) از او که به سبک پانک گرایش داشت بسیاری از هواداران Moby را از او دور کرد اما او با پنجمین آلبوم خودش یعنی Play که در سال ۱۹۹۹ منتشر شد موفقیت های تجاری و ستایش های بسیاری دریافت کرد و بیشتر شناخته شد و پس از سال ۲۰۰۰ برای هر ترک و موزیک متن فیلمی که می‌ساخت یا نمایش های تلویزیونی اش لایسنس دریافت کرد. همچنین آلبوم Play نیز با فروش ۱۲ میلیون نسخه ای همچنان پر فروش ترین آلبوم وی است.

کتاب مجموعه های عکاسی Moby
کتاب مجموعه های عکاسی Moby

هفتمین تک آهنگ وی به نام South Side که به همراه Gwen Stefani بود در چارت Billboard Hot 100 آمریکا پدیدار شد و به رتبه ۱۴ رسید. او پس آلبوم Play آلبوم هایی با سبک های گوناگونی از جمله الکترونیک، دنس، راک و دانتمپو را منتشر کرد. او افزون بر شخصیت موزیکال و شناخته شده اش به دلیل گیاه خواری و پشتیبانی از حیوانات و کمک های بشر دوستانه اش نیز بسیار شناخته شده است و همچنین رستوران گیاهخواری Little Pine و فستیوال موزیک و خوراکی Circle V را در لس آنجلس راه اندازی کرده است. Moby کتاب مجموعه های عکاسی خودش و دو کتاب دیگر A Memoir را در سال ۲۰۱۶ و Then It Fell Apart را در سال ۲۰۱۹ به چاپ رساند.

منبع DJCMAG: هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *