بهترین DAWهای رایگان در2021 (قسمت اول)

بهترین DAWهای رایگان در2021 (قسمت اول)

در دسته بندی : آهنگسازی , نرم افزار

شما امروزه با وجود DAWهای بسیار و رایگانی که در بازار موزیک وجود دارد میتوانید بدون پرداخت هزینه ای آهنگسازی را به سادگی آغاز کنید. شاید شما از نسخه های کرک شده استفاده کنید ولی به صورت قانونی نمیتوانید بدون پرداخت هزینه ای صاحب یک چیزی با ارزش بیش از ۱۰۰ها دلار شوید.

اما دلایلی که این DAWها رایگان هستند این است که شما جذب آن اکوسیستم شوید تا اینکه به سراغ یکی از محصولات این کمپانی بروید و آن را بخرید. زیرا ممکن است شما احساس محدودیت بکنید و بخواهید امکانات و ویژگی های بیشتری را داشته باشید اما چنین رویدادی کم رخ میدهد به ویژه اگرکه تازه کار باشید. من در این نوشتار چند نمونه از نرم افزار های DAW تازه و کاربردی را به شما معرفی میکنم.

Avid Pro Tools First

Avid Pro Tools First

Pro Tools یک DAW شناخته شده و بسیار قدیمی است که بارها با کمپانی MAudio نیز همکاری داشته است و از یک استاندارد بین المللی پیروی میکند و به نوعی خودش پدید آورنده برخی از این استانداردها میباشد. این یک نسخه رایگان از این نرم افزار شناخته شده است که روی هم رفته ۳۲ کانال Audio و MIDI را در دسترس شما میگذارد و به طور همزمان هم میتوانید ۴ ترک را رکورد کنید. در اینجا از پلاگین های دیگری نمیتوانید استفاده کنید اما ساز مجازی Xpand! 2 را دریافت میکنید و صداهای گسترده ای را خواهید داشت و همچنین یک کتابخانه ۵۰۰ مگابایتی سمپل و لوپ نیز دریافت میکنید. همچنین برخی الگوهای از پیش تنظیم شده با سازها و صداای مخصوص به سبک نیز وجود دارند که میتوانید از آنها بهره بگیرید و با داشتن امکان ویرایش، فریز کردن برای جلوگیری از بار CPU و ۱ گیگ ابر ذخیره سازی رایگان به نظر چیز خوبی است.

Serato Studio

Serato Studio

نرم افزار Serato Studio در سال ۲۰۱۹ به بازار آمد و مخصوص دی جی هایی است که دوست دارند به سادگی هرچه تمام به ساخت موزیک بپردازند. نسخه رایگان آن دارای ذخیره سازی و خروجی گرفتن است و دارای چهار دک و چهار نمای کلیپ و یک ترک Audio است و همچنین خروجی آن فقط Mp3 است. همچنین اتوماسیون غیر فعال است. اما با این همه ساختن موزیک با آن شدنی است و دارای ویژگی هایی مانند سمپل گیری و ساز مجازی است. همچنین دی جی ها میتوانند ترک های میکس شده خودشان را درون آن بارگذاری کنند و ویرایش های خودشان را انجام دهند.

Apple GarageBand

Apple GarageBand

شناخته شده ترین DAW رایگان GarageBand است که تنها برای مک میباشد که شروع ساخت موزیک را تقریبا برای هرکسی آسان میکند. شما در آن میتوانید صدا را رکورد کنید و همچنین توانایی نواختن هر گونه سازی را با میدی کیبورد را دارید و تنها کافی است آنها را بکشید و در تایم لاین بیاندازید. شما در این DAW‌ به پلاگین Drummer دسترسی دارید و کتابخانه آن نیز دارای استامپ باکس ها و آمپ های مجازی میباشد و ویژگی های ویرایش و میکس شما به اندازه ای است که بتوانید یک آهنگ را به پایان برسانید. این DAW نیز برای ترغیب کاربران و ایجاد هیجان برای آنها در استفاده و خرید Logic Pro  از اپل میباشد، گرچه این DAW تنها برای مک میباشد اما کامپیوترها و نرم افزارهای کاربری این کمپانی بسیار پیشرفته و ارزنده میباشند.

PreSonus Studio One Prime

PreSonus Studio One Prime

Studio One 5 نسخه آخر DAW کمپانی PreSonus میباشد و نسخه Prime نیز رایگان است که با همان تکنولوژی ساخته شده است. با اینکه محدودیت های زیادی همانند دیگر نسخه های رایگان در این نسخه هم وجود دارد و مثلا نمیتوانید پلاگین های خارجی را به کار بگیرید. این نسخه Prime با رائه تجربه رکورد صدا و MIDI و برخی دیگر ویژگی ها هنوز حرف های زیادی برای گفتن دارد.

این نرم افزار تک پنجره ای همه کارها را ساده نگه داشته است و ویژگی کشیدن و رها کردن روند ساخت را بسیار سرعت بخشیده و ترک ها و باس های بی پایان و طیف گسترده ای از سازها و افکت های مجازی نیز به یک آغاز مبتدیانه خوب کمک میکنند. آن همچنین دارای یک درام ماشین برنامه نویس و توانایی پشتیبانی از کنترلرهای MPE میباشد. درست است که این نسخه پرایم است اما تکنولوژی آن چیزی پیش پا افتاده نیست.

این مقاله دو قسمت دارد :‌ قسمت دوم این مقاله فردا منتشر خواهد شد

منبع دی جی سنتر :‌ هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *