مفهوم Dithering

مفهوم Dithering

در دسته بندی : آهنگسازی

هنگامی که می خواهید پروژه نهایی خود را اکسپورت بگیرید در منوی اکسپورت ممکن است با یک گزینه به نام Dithering روبرو شوید که گزینه های متفاوتی را پیش روی شما بگذارد و شما تنها این را از حفظ کرده اید که باید روی ۱۶ بیت باشد و چرا و چگونگی آن را نمی دانید. این گزینه در همه DAW ها وجود دارد و  حتی در برخی پلاگین های مستر نیز وجود دارد.

Dithering

مفهوم Dithering

چکیده ی این داستان به صورت ساده این چنین است که هنگامی که از رزولوشن ۲۴ بیت به روی ۱۶ بیت بیایید شما بازه  داینامیک را به اندازه ۸ بیت کمتر کرده اید و Dithering با افزودن نویز به صدا کاری می کند که این بازه داینامیک از دست رفته به گوش شنیده نشود.

درست خواندید نویز.. افزودن نویز به صدا می تواند کمی پرسش برانگیز باشد و در ادامه دلیل نیاز ما به این نویز را بیان می کنیم.

منحنی و یا همان شکل موج صدا را تجسم کنید، تصور کنید که منحنی این موج سینوسی با نقطه چین هایی به هم متصل شده اند. اکنون هرچه تعداد این نقطه چین ها بیشتر باشد منحنی شما گرد تر و بدون لبه و تیزی می‌باشد و هرچه تعداد این نقطه چین ها در همان شکل موج کمتر باشد، منحی موج گردی کمتری دارد و دارای لبه های تیز و شکسته شکسته است.

این منحنی موج در هر دو نوع ۲۴ بیت و ۱۶ بیت در عمل یک صدا را پخش می‌کند اما آن موج که دارای Dithering ۲۴ بیت است دارای وضوح و رزولوشن بیشتری است و صدای عمیق تری دارد. این مسئله بسادگی با گوش شناسایی پذیر نیست اما در آثار کلاسیک و موزیک هایی که نیاز به بازه داینامیک بالایی دارند می‌توانید این شکستگی های موج را احساس کنید. همیشه در خروجی گرفتن با فایل WAV از Dithering ۱۶ بیت استفاده کنید.

با وجود اینکه بسیاری از کمپانی های بزرگ کارت صداهای خودشان را با ویژگی ۲۴ بیت ارائه می‌کنند اما در حقیقت باید بگویم که این رزولوشن به صورت دیجیتالی به دست آمده است و برای داشتن رزولوشن و وضوح ۲۴ بیت واقعی یا ۳۲ بیت واقعی یا ۳۲ بیت شناور شما نیاز به تجهیزات حرفه ای آنالوگ دارید و چیزی که کارت صدای شما به صورت دیجیتالی ارائه میدهد ۱۶ بیت است.

این برای آهنگسازی در سطح جهانی مشکلی ندارد و با این وضوح هم می‌توانید کارهای بسیار خوب و با استاندارد جهانی بسازید اما برای داشتن ۲۴ بیت یا ۳۲ بیت واقعی باید از تجهیزات آنالوگ بسیار گران قیمت بهره بگیرید.

منبع دی جی سنتر :‌ هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *