۶ اشتباهی که هنگام رکورد وکال باید از آنها دوری کنید

۶ اشتباهی که هنگام رکورد وکال باید از آنها دوری کنید

در دسته بندی : آهنگسازی

رکورد وکال از رکورد یک کیت درام آسان تر است، اما هنگام لایه بندی ترک وکال هنوز هم اشتباهات رایجی هستند که باید آنها را به یاد بسپارید و از آنها دوری کنید. در این نوشتار ما ۶ نکته را برای شما بازگو می کنیم.

رکورد وکال داستان خیلی پیچیده ای نیست، اما برای نمونه هیچ کاری پیچیده تر از میکروفون گذاری یک کیت درام نیست. با یک میکروفون خوب، فضای شایسته و البته یک خواننده حرفه ای و پر استعداد، ساخت ترک هایی با صدای خیلی خوب کاری نسبتا آسان است. اما چند دام وجود دارد که از دستیابی شما به بهترین رکوردها جلوگیری می کند، به ویژه برای تازه کارهای کم تجربه این اشتباهات بسیار رایج است و باید از آنها دوری کنند.

میکروفون صحنه را در استودیو بکار نبرید

۱.میکروفون صحنه را در استودیو بکار نبرید

اکنون دانش ضبط صدا زیاد شده و پر از داستان هایی است که مثلا چرا و چگونه فلان خواننده مشهور همیشه با SM58 (میکروفون کلاسیک کلاب دستی استاندارد قابل اعتمادش رکورد می کند و هنوز هم صدایش عالی بنظر می رسد. خب احتمالا این نظر درست است و مطمئنا بسیاری از میکس های لایو دارای ترک های وکال هستند که با این میکروفون داینامیک یا مدل های دیگر رکورد شده اند – من خودم شمار زیادی ترک را با میکروفون داینامیک رکورد و در آهنگ میکس کرده ام و آنها صدای خوبی می دهند. اما حتی اگر این میکروفون ها با اجزای با کیفیت و خوبی ساخته شده باشند هم باز کیفیت ایده آل استودیویی را ارائه نمی دهند. این میکروفون ها در میکس های شلوغ ممکن است با پردازش های شما کیفیت خوبی به شما بدهند اما در میکس های خلوت یا بخش هایی از ترک که آواز به همراه یک ساز تکی پخش می‌شود، شما با صدایی بدون شفافیت، پویایی و خفه روبرو خواهید شد که کیفیت و تفاوت بین این دو گونه میکروفون خیلی آشکارا برایتان نمایان می‌شود. درست است با EQ می‌توانید تن های صدا را اکولایز کنید اما نمی‌تواند به بهبود کیفیت و وضوح صدا کمکی کنید. برای همین است که بیشتر ضبط کننده های خانگی و استودیو ها از میکروفون های کندانسر استفاده می‌کنند تا بتوانند عمق و جزئیات و گرمی صدا را به خوبی رکورد کنند.

میکروفون ها را بر پایه نام برند یا قیمت آنها نسنجید

۲.میکروفون ها را بر پایه نام برند یا قیمت آنها نسنجید

با وجود پیشنهاد من در بالا شما نباید میکروفون خود را تنها بر اساس پیشینه ی برند یا قیمت آن بخرید. گرچه این ارزش ها به احتمال قوی یک میکروفون خوب را به شما می‌رسانند اما بدون شک برای اهداف خاص همیشه باید بر روی الگوی صدا برداری، بازه فرکانسی، اندازه دیافراگم و ویژگی های از این دست تحقیق کنید. برای همین است که در استودیوهای بزرگ و مجهز تر تعداد ۱۲ عدد از میکروفون ها را در کنار خواننده می‌گذارند تا ببینند کدام میکروفون برای رکورد صدای آن خواننده ایده آل است. پس اگر یک میکروفون Nuemann U87 هم در دست دارید دلیل نمی‌شود که برای هر کاری خوب باشد. برای مثال این میکروفون برای بسیاری از وکال ها خوب است اما جواب کار یک صدای تیز سوپرانو را به خوبی نمی‌دهد و یک میکروفون ارزان تر رکورد بهتری انجام می‌دهد.

نگذارید خوانند خیلی به میکروفون نزدیک باشد

۳.نگذارید خوانند خیلی به میکروفون نزدیک باشد

گرچه وسوسه انگیز باشد که بخواهید برای دریافت صدای خوب به خواننده بگویید به میکروفون بچسبد – به ویژه زمانی که صدای مزاحم دیگری در اتاق هست که نمی‌خواهید صدای آن به درون میکروفون درز کند. اما این بهترین ایده نیست. مخصوصا اگر که میکروفون کندانسر دارید باید این را بدانید میکروفون های کندانسر برای رکورد صدایی باز با بهترین هوا و تراز فرکانسی نیاز به فاصله ی کمی در اندازه ۱۵ تا ۳۰ سانتیمتر دارند.

اگر می‌خواهید وکال رکورد کنید میکروفون الگوی مستقیم نگیرید یا حداقل با بودجه ی پایین این کار را نکنید. زیرا میکروفون های الگوی مستقیم یا همان کاردیود تنها از ناحیه ای خاص صدا برداری می‌کنند و ممکن است شما از خواننده بخواهید که به میکروفون نزدیک تر شود و در این صورت شما با رخداد بووست صدا روبرو می‌شوید زیرا صدای بم خوانند بیشتر می‌شود و شما از این موضوع در هنگام میکس و پردازش صدای خواننده رنج خواهید برد. میکروفون های با الگوی omnidirectional برای وکال بسیار ایده آل و پویا تر هستند.

نگذارید خواننده زیاد به اطراف حرکت کند

۴.نگذارید خواننده زیاد به اطراف حرکت کند

این یک نقطه ضعف احتمالی است که اگر جلوی آن را نگیرید میتواند تغییر محیط خواننده در هنگام رکورد در صدا ثبت شود و این تغییرات را بشنوید. یک سهلانگاری ناخواسته ممکن است بعدا دچار دردسر شما شود و جبران آن دشوار باشد. اما این کار را با سیاست و مدیریت انجام دهید. جوری نباشد که شور و انرژی خواننده با حرف شما از بین برود و در صورت دیدن حرکت زیاد از او با احترام بخواهید که با حرکات موزون آرام تری انرژی خودش را رها کند تا صدای او نیز به خوبی رکورد شود. به هر حال اگر این راه درامد شما است باید باهوش و مشتری مدار نیز باشید و با روانشناسی خوب از خلق و خوی مشتری های خود آگاه شوید.

به پاپ فیلتر درونی خود میکروفون تکیه نکنید

۵.به پاپ فیلتر درونی خود میکروفون تکیه نکنید

حتی اگر میکروفون شما از هر لحاظ بهترین هم باشد این نمی‌تواند تضمینی برای برداشت نکردن صدای پاپ های خواننده (حرف هایی که شدت و تاکید زیادی دارند مانند: پ، ت و برخی خوانندگان) باشد. این گونه صداها چون به شدت بیان می‌شوند از لحاظ فنی صدا را خراب می‌کنند و از بین بردنشان کار آسانی نیست. بهتر است از پاپ آپ های جداگانه استفاده کنید وبا یک تیر دو نشان بزنید و هم جلوی پاپ ها و هم جلوی نزدیک شدن بیش از حد خواننده به میکروفون را بگیرید.

ورودی ADC (مبدل آنالوگ به دیجیتال) را بیش از حد زیاد نکنید

۶. ورودی ADC (مبدل آنالوگ به دیجیتال) را بیش از حد زیاد نکنید

حتی هنگامیکه تمام جنبه های صوتی و مکانیکی را در نظر گرفتید، همچنان گام آخر زنجیره ضبط می‌تواند شما را از پا در آورد. در روزهای نوار کاست های آنالوگ، مهندسان پیدرپی لول ورودی را زیاد می‌کنند (تا لول صدا را از لول نویز بالا تر نگه دارند) و اگر کنتورها کمی قرمز می‌شدند، اشباع تدریجی نوار به تدریج باعث ایجاد درجه ای از گرمای آنالوگ می شد. اما امروزه با ضبط دیجیتال، به هیچ وجه نمی‌توانید اجازه دهید سیگنال ورودی قرمز شود و ورودی ADC (مبدل آنالوگ به دیجیتال یا همان کارت صدا) را خود بیش از اندازه زیاد کنید. زیرا آنها خیلی زود با ترکیب در میکس و صداهای دیگر بسادگی کلیپ می شوند و صدای شما دیستورت می‌شود.

منبع دی جی سنتر :‌ هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *