۵ گام تا آماده سازی آهنگ برای میکس حرفه ای

۵ گام تا آماده سازی آهنگ برای میکس حرفه ای

در دسته بندی : آهنگسازی

در جایگاه یک مهندس میکس در این روزها من آهنگ های زیادی را به صورت آنلاین در ایمیل و رسانه های اجتماعی برای میکس کردن دریافت میکنم. در این صنعت پول شما زمان شما است و اگر بتوانید در زمان طولانی که ساعتها برای آهنگ های خود صرف کرده اید پسانداز کنید این زمان برای شما به صرفه خواهد بود و در نهایت روند کاری شما نیز روان خواهد شد.

آخرین کاری که شما برای آهنگ خود انجام می‌دهید میکس کردن آن است و شما ساعت ها را برای ارنجمنت و به وجود آوردن احساس و کار کردن بر روی تمپو و ویرایش های پشت سر گذرانده اید تا به اینجا رسیده اید. این پنج گام که در ادامه به شما خواهم گفت به شما کمک می‌کنند تا زمانی که می‌خواهید آهنگ خود را برای میکس کردن آماده کنید در زمان صرفه جویی کنید و دردسر کمتری بکشید.

ترک های خود را مرتب و سفارشی کنید

۱.ترک های خود را مرتب و سفارشی کنید

با تجربه ای که دارم می‌دانم این گام پاگیر و دشوارتر از همه است. شماره گذاری و نامگذاری ترک ها دو مورد از آن کارها است و شما باید نام ترک ها را به درستی بنویسید و شماره بندی کنید تا بتوانید آنها را شناسایی و به آسانی ترک های هم جنس و هم فرکانس را گروه بندی کنید. این کار شاید زمان بر باشد به ویژه اگرکه تعداد لاین ها زیاد باشند بهتر است که یک جلسه جداگانه را برای انجام این کار در نظر بگیرید.

ویرایش و پابرجا کردن پروژه

۲. ویرایش و پابرجا کردن پروژه

اگر قرار است که پروژه شما را یک مهندس میکس برایتان میکس کند بهتر است که او را از پیش بشناسید و از شرایط و روش کار او آگاه شوید. من مشتریانی داشته ام که گمان می‌کردند وظیفه من افزوده بر میکس کردن، ویرایش ترک ها نیز می‌باشد. اما برای جلوگیری از سو تفاهم بهتر است با مهندس میکس گفتگویی داشته باشید تا بدانید او چه می‌خواهد و انتظارات بیجا از او نداشته باشید.

ویرایش فایل بسیار مهم است، به ویژه اگر که برخی از بخش ها چندین بار به صورت جایگزین بکار رفته باشند. ویرایش فید این و فید اوت ها را بخوبی انجام دهید زیرا داشتن گذر خوب و ایده آل بین بخش های ترک کاملا به این فید ها وابسته است. من ترک هایی را دریافت کرده ام که در آغاز برخی از بخش هایش یک صدای کلیک ناخوشایند پخش می‌شده که به کلی احساس موزیک را از بین می‌بردند.

همچنین مطمئن شوید که همه ی لاین ها همراه به نسخه اصلی و بدون افکت خودشان باشند تا در صورت نیاز در مرحله میکس بتوانید دوباره از نو افکت گذری کنید و یا افکت ها را آن گونه که می‌خواهید بر روی لاین یا سیگنال اصلی تنظیم کنید. بعد از آن باید ترکها را کانسولیتود کنید و این به معنی آن است که شما می‌خواهید یک فایل را ایجاد کنید که از اول تا پایان ترک یکدست شده و تبدیل به یک فایل تکی می‌شود و هر DAW نیز یک راهی برای انجام این کار دارد.

هنگام خروجی گرفتن از استاندارد جهانی و فرمت WAV استفاده کنید و همچنین مطمئن شوید که منابع مونو را به صورت مونو و استریو را به صورت استریو اکسپورت می‌گیرید.

۳.خروجی گرفتن از مپ تمپو

آخرین چیزی که باید در هر فولدر جا بدهید یک نقشه تمپو است. این برای تعدادی از پروژه ها و فرایند میکس آنها ضروری است اما بیشتر برای افکت های وابسته به رمان مانند دیلی که به تمپو یا BPM ‌موزیک تکیه دارند ضروری است. می‌توان این کارها را به صورت دستی هم انجام داد اما فراهم کردن یک نقشه تمپو برای مهندس میکس بسیار کار او را سریع تر می‌کند. به ویژه اگر که مهندس میکس بخواهد برای شما ویرایش هم انجام دهد این بسیار به او کمک می‌کند تا در DAW خود بتواند یک شبکه ایده آل کاری داشته باشد. همچنین اگر بخش های گوناگون ترک را نشانه گذاری کنید. هم خودتان هم مهندس بهتر می‌توانید بخش ها را شناسایی کنید.

۴.سازماندهی فولدر برای دلیوری

خب اکنون هرکاری که انجام شده است را باید سازماندهی کنید، در یک پوشه پروژه را قرار دهید و یک فولدر برای هر آهنگ درست کنید و آنها را با عنوان درست هر آهنگ نامگذاری کنید و آنها را شماره گذاری کنید تا آنها در فرایند میکس به ترتیب پیش بروند. سپس لاین های هر آهنگ را به درون پوشه های مورد نظر هرکدام خروجی بگیرید، داده های نوشتاری و نقشه تمپو هر کدام را نیز در همان پوشه قرار دهید. همچنین ترک های مرجع و یا هر نوع داده دیگر را نیز در فولدر مربوطه قرار دهید.

۵.دلیوری و بازنگری میکس

خب اکنون کار تمام شده و وقتش رسیده که آن را به مهندس میکس بدهیم، اما پیش از هر کاری باید آن را بررسی کنید. پس از بررسی تمام داده ها آنها را زیپ کنید و در سایتهای آپلود مانند Dropbox یا Wetransfer بارگذاری کنید و آدرس لینک را برای مهندس بفرستید. آگاه باشید که معمولا پس از یک یا دو روز فایل شما توسط مهندس باز می‌شود و آنها را آماده میکس و مستر می‌کند، پس صبور باشید و ایمیل بیشتری نفرستید که بخواهید بپرسید کی میکس هایتان حاضر خواهد شد.

بازنگری میکس یک فرصت دوباره برای ویرایش و ریز شدن روی میکس انجام شده توسط مهندس است که در آن شما می‌توانید تغییرات مورد نظر خودتان را به مهندس میکس بگویید و یا از او بخواهید که میکس را برایتان روشن‌تر کند و هرکدام از این بازنگری ها هزینه ای مخصوص به خود و جداگانه ای را دارد زیرا هر کاری زحمت خودش را دارد.  

منبع دی جی سنتر :‌ هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *