مروری بر زندگی شخصی و هنری هانس زیمر به همراه معرفی آثارش

مروری بر زندگی شخصی و هنری هانس زیمر به همراه معرفی آثارش

در دسته بندی : معرفی هنرمندان

هانس فلوریان زیمر Hans Florian Zimmer در ۱۲ سپتامبر ۱۹۵۷ چشم به جهان گشود. او یک آهنگساز متن فیلم و تهیه کننده موزیک است. کار های زیمر به دلیل ترکیب صدا های موزیک الکترونیک بسیار برجسته شده اند. او از دهه ۸۰ تا کنون برای بیش از ۱۵۰ فیلم موزیک ساخته است. از جمله برترین آثار او می توانیم به فیلم Lion King که با عنوان بهترین موزیک متن اورجینال در سال ۱۹۹۵ برنده جایزه آکادمی شد، اشاره کنیم. دیگر آثار برجسته او شامل سری فیلم های دزدان دریایی کارائیب، Interstellar، Gladiator، Crimson Tide، Inception، Dunkirk و The Dark Knight Trilogy می شوند.

هانس زیمر تا کنون موفق به کسب چهار جایزه گرمی، سه جایزه کلاسیکال  BRIT، دو جایزه گلدن گلوب و یک جایزه آکادمی شده است. نام او در فهرست ۱۰۰ نابغه زندگی کهDaily Telegraph منتشر کرده نیز آمده است. در ادامه این مطلب هدف این است که زندگی نامه او به همراه بهترین آثارش مورد بررسی قرار گیرد.

مروری بر زندگی هانس زیمر

هانس زیمر

او در فرانکفورت ماین آلمان غربی به دنیا آمد، در نوجوانی اش در Königstein-Falkenstein زندگی می کرد و در خانه پیانو می نواخت. هانس زیمر در مدت زمان کوتاهی درس های پیانو را گذراند؛ زیرا به درس های رسمی علاقه ای نشان نمی داد. او در یکی از گزارش هایش می گوید:

«آموزش رسمی پیانوی من تنها ۲ هفته به طول انجامید. از ۸ مدرسه اخراج شدم و پس از آن به یک گروه پیوستم و خودآموز یادگیری پیانو را آغاز کردم. من همیشه موزیک را در سر خود می شنوم. من فرزند قرن ۲۰ هستم و کامپیوتر ها به من کمک زیادی کردند.»

زیمر در مدرسه شبانه روزی Ecole D'Humanité در سوئیس درس خواند، در نوجوانی اش به لندن رفت و در آن جا در مدرسه Hurtwood House ادامه تحصیل داد. او در کودکی به شدت تحت تاثیر موسیقی متن فیلم روزی روزگاری، ساخته انیو موریکونه، در غرب قرار گرفت و این موسیقی متن به نوعی الهام بخش او بوده است.

هانس زیمر در یک سخنرانی در فستیوال فیلم برلین در سال ۱۹۹۹ اذعان کرده که یهودی است و فرار مادرش از آلمان به انگلستان در سال ۱۹۳۹ موجب شده است که زنده بماند. او در گفت و گوی دیگری با شبکه Mashable در فوریه ۲۰۱۳ درباره پدر و مادرش سخن می گوید. مادر او موسیقی دان و پدرش مهندس و نوآور بوده است. هانس زیمر در کودکی صدای ابزار هایی مانند اره برقی و ابزار های دیگر مانند آن را به پیانو الکتریک وصل می کرد. پدرش این کار او را ستایش می کرد و آن را نوعی نوآوری خلاقانه می دانست.

مروری بر کار های مهم و افتخارات هانس زیمر

افتخارات هانس زیمر

پدر هانس زیمر در همان سنین کودکی درگذشت و او به نوعی از این تنهایی به موسیقی پناه برد. موسیقی بهترین دوست او شده بود. او کار حرفه ای اش را با نواختن کیبورد ها و سینتی سایزر ها در دهه ۷۰ آغاز کرد و با گروه Krakatoa وارد همکاری شد. او با گروه Buggles که یک گروه موج نو در لندن بود، در سال ۱۹۷۷ وارد کار شد که  Trevor Horn، Geoff Downes  و Bruce Woolley  نیز عضو آن بودند. زیمر جوان را می توانید در بخشی از موزیک ویدئو Killed the Radio Star  که  از این گروه در سال ۱۹۷۹ پخش شد، تماشا کنید.

هانس زیمر پس از همکاری با این گروه به گروه Krisma‌ پیوست که متشکل بود از Maurizio Arcieri  و Christina Moser . این گروه از آهنگسازی با Nico برادر ونجلیس فاصله گرفتند و کار با زیمر نه چندان مشهور را آغاز کردند. آهنگسازی فوق العاده زیمر باعث شد تا سومین آلبوم این گروه به نام Cathode Mamma محبوبیت بی سابقه کسب کند.

زیمر هنگامی که در لندن زندگی می کرد برای Air-Edel Associates آگهی تبلیغاتی ساخت و در دهه ۸۰ با استنلی میر که برای بیش از ۶۰ فیلم موسیقی متن تهیه کرده بود، همکاری کرد. آن دو با هم استودیویی به نام Lillie Yard را در لندن راه اندازی کردند و با یکدیگر در زمینه تلفیق صدای ارکسترال سنتی و ساز های الکترونیک به کار پرداختند. آن ها برای چندین فیلم موزیک متن ساختند و زیمر در نخستین فعالیت انفرادی خود به عنوان آهنگساز متن فیلم، جایزه آکادمی بهترین موزیک متن اورجینال را به دست آورد.

نقطه عطف زندگی زیمر هنگام تولید فیلم Rain Man در سال ۱۹۸۸  رخ داد. کارگردان هالیوودی Barry  Levinson  به دنبال کسی بود تا موزیک متن فیلم  Rain Man را بسازد. همسر وی در همان زمان موسیقی متن فیلم ضد تبعیض نژادی A World Apart را که زیمر آن را ساخته بود، شنید و او را به همسرش پیشنهاد داد.  Levinson تحت تاثیر کار های او قرار گرفت و او را برای نوشتن موزیک متن فیلم Rain Man برگزید. بازیگران برتر این فیلم تام کروز و داستین هافمن بودند.

هانس زیمر برای ساخت موسیقی این فیلم سینتی سایزر ها و بیشتر سیستم کامپیوتری   Fairlight CMI  را به همراه درام به کار برد. او برای افتتاحیه جشنواره جوایز آکادمی، جشن سالیانه Tommorowland، مسابقات فیفا ۲۰۱۸، Batman vs. Superman: Dawn of Justice  و بسیاری از فیلم ها و رویداد های بزرگ آهنگسازی کرده است. آخرین همکاری او که یکی از بزرگ ترین همکاری هایش نیز محسوب می شود، آهنگسازی برای فیلم جیمز باند ۲۰۲۰ به نام No   Time to Die  است.

مروری بر بهترین و مشهور ترین آثار هانس زیمر

آثار هانس زیمر
  1. فیلم تپه شنی

یکی از بهترین کار های هانس زیمر موسیقی فیلم Dune یا تپه شنی اثر دنیس ویلنوو است. تصاویری که زیمر با تولید این موسیقی خلق کرده است، با روایت فیلم به خوبی همراه شده اند و از آن جدا نمی شوند. زیمر به همراه گروهش قصد داشتند از ساز ها و صدا هایی بهره بگیرند که در هیچ قاره ای یافت نمی شوند. این تصمیم به ساخت یک شیپور 21 فوتی، یک دودوک کنترباس و نمونه ای عظیم از ساز بادی چوبی ارمنی منجر شد. این ساز ها در کنار یکدیگر یک صوت ماورایی تولید کردند که با فضای فیلم در سیاره بیگانه آراکیس کاملا سازگار بود.

  1. فیلم سه گانه شوالیه تاریکی

کاری که هانس زیمر برای موسیقی فیلم سه گانه شوالیه تاریکی (The Dark Knight Trilogy) کریستوفر نولان انجام داد، به زیبایی هر چه تمام تر توانایی های این هنرمند را نشان می دهد. زیمر برای این فیلم موسیقی قدرتمندی با ساز های کوبه ای سنگین و برنجی تولید کرد که حس عذاب قریب الوقوع و بی رحمی را به انسان القا می کرد.

  1. فیلم شیر شاه

آثار زیمر در فیلم های انیمیشن نیز جایگاه ویژه ای دارد. موسیقی در این فیلم نقش مهمی در به تصویر کشیدن مناظر کشور آفریقا و انتقال احساس دنیای سیمبا به مخاطبان داشت. هانس تنظیم های کرال سنتی آفریقایی را با ترکیبات ارکستر خاص هانس توامان به کار برده و منظره موسیقایی غنی و متنوعی در فیلم ایجاد کرده است.

  1. سریال دزدان دریایی کارائیب

سریال دزدان دریایی کارائیب را با ژانر ماجراجویانه بی ‌نظیر، شخصیت ‌های به یاد ماندنی و البته موسیقی حماسی‌ که هانس زیمر آن را ساخته است، می شناسند. این قطعه پر جنب و جوش و به یاد ماندنی هیجان سفر در دریا های آزاد و زندگی دزدان دریایی را به خوبی در ذهن تداعی می کند.

  1. فیلم گلادیاتور

موسیقی هانس زیمر برای فیلم گلادیاتور بدون شک یکی از بهترین آثار اوست. موسیقی حماسی او داستان این فیلم را که در رم باستان اتفاق افتاده و روایت گلادیاتور های آن زمان است، به درستی کامل کرده است. این موسیقی متن در واقع یکی از قطعات برجسته هانس در فیلم های حماسی است که با خواننده فوق العاده ای چون لیزا جرارد، مبارزات عاطفی قهرمان داستان را به تصویر می‌ کشد.

  1. فیلم تلقین

یکی دیگر از آثار هانس زیمر، موسیقی بی نظیر او برای فیلم تلقین یا Inception در سال 2010 است. موسیقی این فیلم عمیقا با تار و پود داستان آن در هم تنیده شده است و روایت پیچیده فیلم را به بهترین نحو به نمایش در می آورد. عواملی مانند مضامین خاطره انگیز، استفاده نوآورانه از لحن شپرد و ترکیب ماهرانه ساز های سنتی و الکترونیکی در این موسیقی، جایگاه زیمر را چندین درجه ارتقا بخشیده است.

  1. فیلم میان ستاره ای

اگر فیلم علمی تخیلی میان ستاره ای یا همان Interstellar را دیده باشید، مطمئنا با یکی از آثار به یاد ماندنی هانس زیمر آشنا شده اید. در این فیلم که ساخته کارگردان معروف کریستوفر نولان در سال 2014 است، موضوعاتی مانند عشق، فداکاری و وسعت فضا به تصویر در آمده اند. موسیقی ساخته شده زیمر برای فیلم میان ستاره ای نقشی اساسی در انتقال این مضامین و احساسات داشته است. علاوه بر ملودی فوق العاده، استفاده از ساز های منحصر به فرد فضای این موسیقی را جذاب و متمایز کرده است.

جمع بندی

همان طور که گفته شد مهارت آهنگ سازی هانس زیمر تاثیر عمیقی بر موسیقی جهان گذاشته است. او در طول چندین دهه فعالیت حرفه ای خود قطعات فوق العاده ای تولید کرده است که برخی از آن ها حقیقتا فراموش نشدنی اند. از صدا های تند و محرک Inception و The Dark Knight گرفته تا ملودی های احساسی و شورانگیز فیلم هایی مانند Lion King و Gladiator، آثار او تاثیر بسیاری بر ماندگاری این فیلم ها و سریال ها گذاشته است. این فهرست تنها بخش کوچکی از کار های باارزش این هنرمند است و می توان صد ها گزینه دیگر را به آن افزون. در این نوشته سعی کردیم بر زندگی شخصی و هنری او مروری داشته باشیم و آثار مشهورش را مورد بررسی قرار دهیم.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *