۱۰ قانون پن

۱۰ قانون پن

در دسته بندی : آهنگسازی

در این نوشته میخواهیم به شما کمک کنیم تا اگر نیاز به پن کردن صداها داشتید، بدانید که از چه قوانینی باید پیروی کنید. من گرایش دارم که همیشه بگویم هیچ قانونی وجود ندارد و به‌جای واژه قانون، واژه روش های جالب برای بکار گیری پن را استفاده میکنم. اما اگر میخواهید با موزیک خود درآمد داشته باشید باید در مرزهای تولیدات تجاری حرکت کنید و چیزهای پذیرفته شده را بکار بگیرید. پس به نوعی شما باید کمابیش یا از این قوانین پیروی کنید یا از در انزوا فرو روید.

۱.همیشه وکال لید را در مرکز پن کنید

این چیزی است ک فکر کردن ندارد. آیا به یاد دارید که چه زمانی آهنگی شنیدید که وکال آن در مرکز نبوده؟

نه در این دهه نه دهه پیش و حتی دهه پیش از آن هم چنین چیزی رخ نداده است. پس همیشه وکال اصلی را در مرکز پن کنید و فکر خودتان را درگیر آن نکنید.

۲.همیشه بیس را در مرکز پن کنید

یک دلیل سرسخت پشت این داستان وجود دارد. اگر صدای بیس به صورت استریو از اسپیکرها بیرون بیاید، صدای آن میتواند بلندتر از زمانی شود که تنها از یک اسپیکر پخش میشود.

همچنین در روزهایی که واینیل رواج داشت اگر بیس به یک سو پن میشد در بازپخش دچار ردیابی اشتباه میشد. فرکانسهای بیس بلند که به شدت به سمت چپ یا راست پن شوند میتوانند باعث کم عمق شدن شیار شده و سوزن به بیرون شیار پرتاب شود ، البته این این قضیه فقط در واینیل ها مشکل ساز است.

۳.تراز برابر کانالها

اگر در یک میکس صدای یک کانال به‌ گمانتان بیشتر از دیگری باشد، میتواند کمی صدایی عجیب به نظر برسد. به طور کلی  اگر هر دو لِوِل متر چپ و راست بصورت یکسان و در یک سطح بالا و پایین بشوند صدای کانالها تراز به گوش میرسد. اما این یک قانون همیشگی نیست و در گزینه های نادری میتوانید گوش و ذهنتان را داور کنید.

۴.اگر دو ساز با صدایی همانند دارید یکی را به چپ و دیگری را به راست پن کنید

اگر در یک موزیک دو گیتار دارید که در یک موزیک همنوازی میکنند و هر دو را در یک نقطه از گستره ی استریو جای داده اید، صدای آنها گیج کننده و مبهم میشود و به گمان می رود که تنها یک صدا پخش میشود.

هرگونه کمبود همزمانی کانال چپ و راست میتواند باعث بد پخش شدن صدا بشود. بهترین چاره این است که نیمی از صدا به چپ و نیمی از آن به راست پن شود. همچنین بررسی کنید که همیشه صدا در حالت مونو نیز خوب به گوش برسد.

۵. یک جفت میکروفون استریو باید کاملا به چپ و راست پن شوند

اگر شما دو میکروفون استریو را بکار میبرید باید در حالت عادی باید یکی را تا ته به چپ و دیگری را نیز تا ته به راست پن کنید تا صدای آن در سیستم های پخش بصورت تراز پخش بشود.

۶.پن خود را در هدفون بررسی کنید

اینگونه نیست صدایی که در اسپیکرها خوب به گوش برسد در هدفون ها هم صدای خوبی بدهد، به ویژه صداهایی که پن زیادی دارند ممکن است در این حالت صدای بدی بدهند و هیچ دلیلی نیست که بخواهید صدایی را به شدت پن کنید، اما در هر صورت صدا را در هدفون نیز بررسی کنید.

۷.میکروفون های تکی درام را بگونه ای پن کنید که هر درام با جایگاه میکروفون بالاسرش مطابقت داشته باشد

شاید نیازی به این کار نبینید اما اگر آن را در نظر نگیرید نمیتوانید درام ها را بدرستی میکس کنید. برای نمونه درام تام پایینی ممکن است در نیمه چپی از تصویر استریو از میکروفون سربار باشد. به طور معمول این منطقی نیست و نباید میکروفون تکی روی ساز در یک جایگاه بلاتکلیف باشد.

۸.یک ساز تکی را ۳ متر واید نکنید

این کار بسادگی با نامتقارن سازی رخ میدهد. برای نمونه، اگر دو میکروفون را در جایگاه های مختلف به سوی گیتار آکوستیک نشانه بروید، یکی به سمت انگشت و دیگری به سمت شکم، سپس به شدت به چپ و راست پن کنید، نتیجه اغلب می تواند در همه پهنای بین بلندگوها گسترده شود. در برخی موارد شاید گمان کنید دو گیتار همزمان در حال نواختن هستند و خب این چیزی نیست که احتمالا در واقعیت آن را میشنوید.

۹.پس از اینکه یک ساز را پن کردید همیشه در لول آن بازنگری کنید

این در پیوند با قانون کنترل پن میباشد. کنترل پن را میتوان بگونه ای آراست ، تا زمانیکه میکس به صورت مونو پخش میشود، جایگاه پن ها را دگرگون نکند. شما میتوانید کنترل پن و لِوِل هر ساز را بچرخانید و آن تغییری نکند. یا میتوان آن را بگونه ای طراحی کرد که پن را در هر جایگاهی که ببرید، لول صدای ساز در میکس استریو یکسان باشد. یا قانون پن میتواند یک سازش بین این دو گزینه باشد. بنابراین تا زمانی که قانون پن برای میکس استریو را بدرستی انجام دهید، هنگام پن شدن صدایی، لِوِل آن هم تغییر خواهد کرد. ولی این هم باز به داوری گوش و ذهن شما بسته است، اگر میخواهید صدایی را پن کنید و متوجه میشوید که ناگهان در جایی بیش از اندازه برجسته میشود باید لول صدای آن را نیز کنترل کنید و پایین بیاورید.

۱۰.اگر میخواهید با جوامع موزیک سازگار شوید، از این قوانین پیروی کنید

اما اگر میخواهید خاص و برجسته شوید، آن قوانین را به طرز زیبا و جذاب بشکنید، بشکنید و بشکنید!

منبع DJCMAG :‌ هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *