۷ روش برای پس انداز زمان در استودیو

۷ روش برای پس انداز زمان در استودیو

در دسته بندی : آهنگسازی

احتمال خیلی زیاد شما هم مانند بسیاری دیگر از آهنگسازها در دوره ای از زندگی حرفه ای خود ۱۰ها یا شاید ۱۰۰ها ترک ناتمام داشته اید. من گمان میکنم که این داستان به یک کمبود بزرگ برمیگردد و آن هم به حداکثر نرساندن زمان کار در استودیوی خودتان است. مدیریت زمان کلید به پایان رساندن ترک های بیشتر است.

هنگامی که یک آهنگساز زمان استودیویی خودش را به نوشتن یک آهنگ میپردازد، اگر همزمان هم بخواهد میکس کند، هم صداسازی و سنتز صدا انجام دهد و فیسبوک را هم چک کند و هیچ برنامه ای برای خودش نداشته باشد، قطعا آن آهنگ را تمام نمیکند. اگر هم تمام کند دست کم با شتاب خیلی پایین این کار را انجام میدهد.

هنگامی هم که ترک در بازه زمانی ایده آل و سریع تمام نشود، آن ایده و احساس اصلی از بین میرود و هرگز نمیتوانید آن احساس نخستین را دوباره بازسازی کنید. بنابراین تمام کردن ترک به یک دردسر تبدیل میشود. برای همین در این نوشته ۷ روش برای بهینه سازی در زمان استودیو را به شما میگویم. انها نکاتی هستند که من در چندین سال آموخته ام و به شما کمک میکنند تا زمانی که ایده شما داغ است آن را بچسبید و در راه به پایان رساندن ترک و پیاده سازی ایده خود متمرکز بمانید.

۱.صداهای خود را آماده سازید

گمان کنید که آهنگ تمام شده شما یک غذای تمام شده در رستوران است. هنگامی که در آشپزخانه هستید همیشه یک گام برای آماده سازی هست که همه مواد سازنده را سازماندهی میکنید و پیش از اینکه بخواهید آنها را بپزید، مواد را خرد یا تکه تکه میکنید. این دقیقا همانند آهنگ سازی است.

شما باید همه پیش سازه های خودتان را از نخستین گام ساخت آهنگ آماده کنید، بنابراین زمانی که وارد استدیو میشوید آماده هستید تا بشینید و موزیکتان را بنویسید. فکرش را بکنید چند بار شده که خواستید یک ترک را بنویسید اما ساعتها در طراحی صدای بیس گم شدید. اگر پیش از گام نوشتن صدای بیس خودتان را همراه با دیگر صداهای مورد نیاز نخستین طراحی کرده بودید میتوانستید به سادگی بنشینید و ترک خود را بنویسید.

برای همین پیشنهاد میکنم که نشست های آماده سازی و نوشتن را از هم جدا کنید. در نشست های آماده سازی شما تنها باید صداهای نخستین خودتان از جمله درام ها، بیس، لید، پد و ... را آماده کنید و در نشست نوشتن ترک تنها به آن کار بپردازید و نخواهید به دنبال ساخت و تغییر صدایی بگردید.

۲.حواس پرتی ها  را از بین ببرید

این داستان چیزی است که بدون گفتن باید انجام شود، اما معمولا هنگام آهنگسازی خیلی ساده است که ناگهان خودتان را در فیس بوک یا اینستاگرام پیدا کنید. شما باید عادت کنید که هنگام آهنگسازی عادت به چک کردن رسانه های اجتماعی و کارهای نامربوط را کنار بگذارید.

وای فای خود را خاموش کنید، گوشی خود را خاموش کنید و زمان مفید و انرژی خودتان را در DAW هزینه کنید. همه چیز درون خود شما است. نورها را کم کنید تا چیزهای اطرافتان را نبینید و تنها DAW روبروی چشمان شما باشد تا متمرکز شوید، شاید افراطی بگمان بیاید اما شک نکنید این یک گام اساسی برای به پایان رساندن ترک های بیشتر است.

۳.یک لیست انجام-کار برای خود درست کنید

خیلی زمان ها شده که هنگام آهنگ سازی سردرگم شدید و ندانستید که در گام بعدی چکار کنید. بهترین روش برای جلوگیری از رسیدن به چنین دردسری نوشتن یک لیست انجام-کار میباشد. با داشتن این لیست شما همیشه میدانید که در گام بعدی به کجا خواهید رفت و حرکت های آینده را میدانید و راه شما روشن است و میتوانید با سرعت پیش روید.

این لیست برای شما یک نقشه راه گنج است، شما این راه را از پیش با دقت ترسیم میکنید و پس از آن با آرامش و داشتن یک چشمانداز بسیار خوب روی مهمترین گام های دستیابی به یک ترک کامل پیش میروید. من خودم هنگامی که در بیرون از خانه هستم یک هدفون تو گوشم هست و یک دفترچه با خودکار نیز همراه دارم و مراحل پیاده سازی ایده هایم را درون دفترچه یادداشت میکنم تا هنگامی که به استودیو رسیدم بدانم باید چکار کنم. این کاری است که من را برای به پایان رساندن ترک ها به هیجان میآورد. من به یادداشت برداری عادت کردم زیرا یک گام مهم در به پایان رساندن سریع آهنگ ها است.

۴.مرزبندی هایی را سازمان دهید

برخی زمانها ایده آل انگاری برای رسیدن به بهترین حالت یک آهنگ میتواند زمان زیادی را از شما بگیرد. من خودم شده که بارها برای ساخت بیس لاین اصلی تا ۴۵ دقیقه زمان خودم را روی آن گذاشتم اما هنوز به آن‌چیزی که میخواستم نرسیدم. پس از مدتی به آن بیس لاینی که میخواستم رسیدم و به اندازه ای آن را دوست داشتم که نمیخواستم ترک بدون آن ادامه یابد.

سپس باید یکی دو ساعت دیگر زمان بگذارم تا آشفتگی میان دیگر صداها را درست کنم تا آنها را به ایده بیس لاین خود نزدیک کنم. خب این یعنی نابودی و بازسازی همه صداها و مانند این است که بخواهید دکمه یک کت را بکنید و بخواهید برای آن یک کت دیگر بدوزید.

بهتر است که چیزهای ممکن و درخور آهنگ خود را از پیش گمانه زنی کنید تا از ایده اصلی خود دور نشوید، مرزبندی زمانی برای ساخت و ویرایش بخش های گوناگون صداسازی بهترین پیشنهاد من برای جلوگیری از این سردرگمی و متمرکز بودن و از دست ندادن حتی یک ثانیه است.

۵.بعدا میکس کنید

این نکته ممکن است کمی بیشتر از یکی دو پارگراف بحث برانگیز باشد، اما یکی از مهمترین چیزهایی است که باید زیر نظر داشت. ما همیشه باید بیاموزیم که از نخستین گام آهنگ سازی صداهارا تراز و تا اندازه کمی میکس کنیم. من پیشتر به اکولایز کردن یا فشرده سازی پافشاری میکردم. اما کمی گذشت و تنها در نخستین باری که چیزی به ترک میافزودم کمی سطح گین یا لول صدای آن را تنظیم میکردم. اما دیگر نیازی به اکولایز کردن ندیدم و اکولایز کردن را در یک گام جداگانه پس از به اتمام رساندن تنظیم صداها انجام دادم.

این کار باعث شد تا من صداها را شسته و رفته تر باهم تراز کنم و برای میکس آنها بتوانم زمانی جداگانه را در نظر بگیرم. نیازی به گفتن نیست اما شما باید بدانید که با ریمیکس کردن نیاز به گوشهای تر و تازه‌ای است که ساعت ها در معرض صدایی خاص نبوده است.

۶.نکات مثبت را یادداشت کنید

گزینه های نامحدودی در آهنگسازی هستند که یادگیری  کارایی همه آنها میتواند طاقت فرسا باشد، به ویژه اگر یک آهنگساز تازه کار هستید این سخت تر است. پس چرا نکات مثبتی که میآموزید را یادداشت کنید تا ملکه ی ذهن شما شوند تا بتوانید تصمیمات درستی را به کمک آنها بگیرید.

توجه کنید که این کار کپی کاری نیست، زیرا در دراز مدت منجر به عدم خلاقیت شما خواهد شد. من بیشتر زمانها در آغازین مراحل یادگیری آهنگسازی، ترک هایی که دوست داشتم را کالبدشکافی میکردم و با دقت ارنجمنت و چگونگی ساخت و پردازش صداها در طول ترک را زیر نظر میگرفتم و زمانبندی یا بیدآپ و چگونگی صداها را به طور قابل فهمی برای خودم یادداشت میکردم تا بتوانم آنها را به عنوان نشانه هایی برای رسیدن به نقطه ایده آل خودم داشته باشم.

شما حتی میتوانید از یک نوع افکت یا رک ساخته شده به دست خودتان برای رسیدن هدف خاصی مثل دستیابی به یک نوع صدای خرد شده یا ترد یادداشت برداری کنید تا همیشه بتوانید آن تکنیک را داشته باشید و آن را فراموش نکنید.

۷.الگوی از پیش آماده بسازید

بزرگترین DAW های موجود از نظر من FL Studio، Logic Pro و Ableton Live میباشند که از بهترین ابزارهای ساخت موزیک دیجیتالی هستند.

یکی از چیزهایی که کمتر به آن رسیدگی میشود و احتمالا زمان زیادی را بدلیل بی توجهی به آن از دست میدهیم، نداشتن الگوهای از پیش آماده هستند که شما پیش از آغاز ساخت هر ترکی بسته به سبک خودتان برخی از لاین های صدا مانند درام ها، بیس لاین، لید و ... (با یک صدای ساده) لاین های Return یا میدی کلیپ ها و زنجیره باس مستر در نخستین ترین حالت خودشان تنظیم میکنید و پروژه ساخته شده را به الگوی سبک مورد نظر خود تبدیل میکنید تا هنگامی که ایده ای درون سر دارید و DAW را باز میکنید دیگر نخواهید زمان خود را روی این کارهای پیش پا افتاده بگذارید و یکراست به سراغ پیاده کردن ایده خود درون لاینهای از پیش آماده شده بروید، این یک پساندازی بزرگ در زمان است.

منبع DJCMAG: هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *