۱۱ نکته ساده اما کلیدی برای میکس کردن

۱۱ نکته ساده اما کلیدی برای میکس کردن

در دسته بندی : آهنگسازی

اکنون آهنگسازان بسیاری هستند که ترک های شگفت انگیز و بی همتایی را خلق کرده اند، زیرا آنها مجهز به منابع چشمگیری از موزیک های خوبی هستند که میتوانند به آنها کمک کنند. اما هنوز به دنبال گرفتن توجهات از بلاگ های EDM، فن ها و کانال های YouTube میباشند. این به دلیل آن نیست که موزیک آنها ناچیز یا غیر اورجینال است، بلکه آن بیشتر برای این است که میکس آنها سازگار با استانداردهای صنعتی نیست.

راستش بیش از ۷۵ درصد از آهنگ هایی که دریافت میکنیم صدایی نیمه آراسته دارند، اما ما بسختی میتوانیم به آنها گوش بدهیم زیرا میکس خوبی ندارند. میکس کردن بسادگی یکی از دروازه هایی ست که باید برای ساخت یک موزیک خوب از آن گذر کنید. حتما برای همه شما پیش آمده که مانند من پروژه ای قدیمی داشته اید که با یکی از دوستان هنرمند خود ساخته باشید اما به دلیل نداشتن کیفیت خوب در اندازه بزرگترین سازندگان، بخوبی مورد پسند شنوندگان نبوده است.

ما پس از سالها کار بر روی پروژه های موزیک تکنیک هایی را کشف کردیم که میتوانند میکس شما را فراتر از چیزی که فکر میکنید ببرد. اکنون میخواهیم بهترین تکنیک هایی که در ۱۰ سال آنها را آموخته ایم را با شما باشتراک بگذاریم. برخی از آنها شاید خیلی ساده باشند اما اگر آنها را بدرستی در دستور کار خود بگذارید و دنبالشان کنید میکس خودتان را یک شبِ دگرگون خواهید کرد.

۱.کم همیشه بهتر است

این آسان است که گمان کنید  با افزودن لایه ها و FX های بیشتر آهنگ بهتر بنظر میرسد، اما این یک فریب است و به هیچ وجه اینطور نیست. بنابراین بجای آنکه توجهتان را بیش از حد روی آوردن صداهای متنوع و زیاد در ترک بگذارید بهتر است توجهتان را روی کمترین المانهای ممکن بگذارید. برای نمونه: ترک های DeadMau5 المانهای بسیار کمی دارند ولی بجای آن همان لاین های کم را به اندازه ای خوب میکس و پردازش کرده که گوش شما را به سوی موزیک میکشاند. این به معنی آن نیست که خودتان را به ۴ لاین محدود کنید اما تمرکزتان را روی چند لاین اصلی بگذارید تا آنها را به کمال برسانید.

۲.مطمئن شوید که هیچ برخورد فرکانسی در کار نباشد

هر صدای تکی مانند Hi-Hat بخش خاصی از گستره فرکانسی را اشغال میکند. اگر دو یا چند صدا برای اشغال کردن یک جای خاص در گستره فرکانس در مبارزه و تنش باشند، آنها با همپوشانی صدای هم در میکس شما برجسته نمیشوند. برای نمونه : صدای لید ها یا آکوردهای پرپشت صدای وکال زن را پشت خودشان پنهان میکنند. در اینجا هم میتوانید از فلسفه ی کمتر بهتر است استفاده کنید.

۳.میکس خودتان را در چند سیستم صوتی پخش کنید

آیا تاکنون پیش آمده است که روی ترک تازه ای کار کرده باشید و زمانی که آن را در ماشین خود پخش کنید ببینید که چه صدای زباله ای میدهد؟ نگران نباشید زیرا همه ی آهنگسازان چنین چیزی را تجربه کرده اند.  در جایگاه یک آهنگساز شما باید بدانید که فن های شما به سختی به اسپیکرهای خوبی مانند اسپیکر های شما دسترسی دارند و شما باید استانداردی را رعایت کنید که صدا بخوبی در هر سیستمی پخش شود. پس بهتر است که صدای ترک خودتان را در چندین سیستم نیز بررسی کنید.

۴.بجای بوست (تقویت کردن) برش را امتحان کنید

این همان چیزی است که بیشتر آهنگسازان برای بلندتر کردن صدای میکس خود بیشتر و بیشتر از آن استفاده میکنند. در حقیقت بوست کرد باعث میشود صدای ترک شما بدتر بشود. اما اگر فرکانس های مورد نظرتان برای برجسته بودن را برش دهید میتوانید بدون تاثیر ویرانگر به صدای خود درخشش بیشتری دهید. همچنین این کار فضای بیشتری را در میکستان فراهم میآورد و در درخشیدن دیگر المان های ترک شما نیز کمک خواهد کرد. توجه داشته باشید که استثنائاتی هم وجود دارد مانند صدای Snare که در برش دادن فرکانسهای آن باید بسیار دقت کنید تا شخصیت های صدا را از بین نبرید.

۵.هنگامی که میکس میکنید دیگر ترک های با میکس خوب را سرلوحه قرار دهید

چند ترکی که خیلی دست دارید مانند آنها بسازید را در یک لاین در پروژه خود بگذارید و هر چند بار یکبار به آن رجوع کنید تا جزئیات میکس خود را با جزئیات و چگونگی آن بسنجید. این یکی از بهترین راه های بی دردسر و تجربی است. اگر شما گوش موسیقیایی خوبی داشته باشید و عاشق تجربه کردن نیز باشید شاید بتوانید بزودی نیم بیشتری از را ه را بگذرانید. شما با تمرین پی درپی این کار متوجه خواهید شد که در میکستان چه کمبودها و چشم‌پوشیهایی وجود دارد و رفته رفته همه این مشکلات را درست میکنید و میدانید که باید روی چه المانی کار کنید تا میکستان شبیه به آن چیزی که میخواهید بشود.

۶.هنگامی که میکس میکنید دیگر ترک های با میکس خوب را سرلوحه قرار دهید

بجای اینکه در هر لاین یک افکت ریورب یا افکت های فضاسازی بگذارید بهتر است که آن را در یک لاین Send بگذارید و لاین هایی که برای نمونه میخواهند از افکت ریورب بهرمند شوند را به آن کانال میفرستید تا درصدی از سیگنال صدای آن لاین را ریورب دهید. این کار افزوده بر اینکه میزان کار CPU کامپیوتر شما را کاهش میدهد، بلکه به چسبیدن صداها بهم و پیوستگی بیشتر صداها باهم کمک میکند زیرا همه آنها با کمی سختی و نرمی گوناگون در یک فضای ریورب جای میگیرند.

۷.به طور پیش فرض همه ی لاین ها را بالاگذر (HighPass) نکنید

بگمان ما یکی از رایج ترین اشتباهات بیشتر آهنگسازان این است که بیش از اندازه فرکانسهای پایین دیگر لاین های به غیر از Kick و بیس را برش میدهند. این کار همیشه و در همه جا ایده خوبی نیست زیرا میکس شما را لاغر و پرخاشگر وو زننده میکند و این شکاف بوجود آمده باعث میشود تا فرکانس های بالا بسیار شدیدتر پدیدار شوند. به یاد داشته باشید همیشه استثناعاتی وجود دارند. بنابراین گوشتان را همیشه داور کنید.

۸.عادت سولو کردن لاین ها در میکس را کنار بگذارید

هیچکس به تنهایی فقط به دراپ صدای سینتی سایزر شما گوش نمیدهد. شنوندگان همه ی دراپ را باهم میشنوند. همیشه یک لاین به تنهایی متفاوت تر از ترکیبش درون میکس شنیده میشود. پس زمانی که شنوندگان قرار است کل میکس را بشنوند بهتر است شما هم همه لاین ها را باهم و درخور و تناسب با یکدیگر میکس کنید. این نکته ای بسیار مهم است و کلید میکس خوب است. برای هیچکس اهمیتی ندارد که شما یک Kick بسیار خوب ساخته اید آنها نتیجه پایانی کار را میشنوند که چندین صدا با یکدیگر درهم آمیخته اند.

۹.برای استراحت از گوش دادن ترک دست بکشید

اگر زمانی زیادی است که روی یک ترک کار کرده اید ممکن است بیش از ۱۰۰ بار آن را گوش داده باشید و گوشتان به چگونگی صدای آن عادت کرده باشد. دراینجا شما دیگر نیازی به ویرایش ترک ندارید و گوش شما هرچیزی را میتواند به اشتباه خوب تفسیر کند. چند روز به آن گوش ندهید سپس با دیدگاه های تازه و یک گوش سرحال دوباره به پای میکس آن بیایید.

۱۰.در استودیو یادداشت برداری کنید

به معنای واقعی قلم و کاغذی دست بگیرید و اشتباهات خودتان را بنویسید تا یادتان بماند آنها را ویرایش کنید و بهبود ببخشید. مراحل عملیاتی کار مانند پردازش های مربوط به اسنیر درام در بخش دراپ را بنویسید و تمام خیال پردازی هایتان در مورد آن را روی کاغذ بیاورید تا بهتر و بموقع این کار را انجام دهید. اکنون در مراحل پایانی کار و میکس بارها و بارها مانند یک سرگرمی ترکتان را گوش نمیدهید و هر سری که آن را گوش میدهید در حال بهبود ایرادات و کمبودهایی هستید که خودتان آنها راشناسایی کرده اید و درون یک لیست نوشته اید.

۱۱.انتخاب سمپل بسیار کلیدی است

یک گمان اشتباه وجود دارد و آن این است که با پردازش کافی میتوانید هر صدایی را خوب کنید. اینجا جایی است که بسیاری از آهنگسازان را در جایگاه بدی قرار میدهد. هنگامیکه پروژتان را با سمپلهای بی کیفیت آغاز کنید از همان جا جنگ میکس کردن سخت آنها شروع میشود. پس تا جاییکه میتوانید سمپل های اورجینال و خوب را بکار ببرید تا خروجی بهتر به شما بدهد.

منبع cymatics.fm

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *