۵ راه برای ژرفادهی به میکس

۵ راه برای ژرفادهی به میکس

در دسته بندی : آهنگسازی

یکی از بزرگترین کمبودهای آهنگسازهای آماتور این است که میکس آنها خیلی ۲ بعدی است. این برابر با آن است که میکس شما ژرفا ندارد. این ژرفا از راه های گوناگون بسیاری میتواند ساخته شود. آن همیشه جوری پسندیده میشود که به شنونده یک برداشت سه-بعدی بدهد، بگونه ای که درون موزیک جای بگیرد به جای اینکه بیرون از توانایی برداشت شنونده ی برانگیخته شده باشد.

یک اثر سه-بعدی با بهره گیری از درهم آمیزی ولوم، اکولایزر، کمپرسور، پنینگ، ریورب و دیلی ساخته میشود. این ابزارها و افکتها در جایگیری و جلوه بیشتر سازها درون میکس به شما کمک میکنند. بنابراین از این راه بگونه ای خودکار المان های ارزنده را به کانون هشیاری میرسانید. اکنون بیایید ببینیم چگونه میتوان به این ژرفا درون میکس دسترسی پیدا کنیم تا در پایان بهترین ویرایش از میکسمان را دریافت کنیم.

Volume

Volume

ولوم یا همان میزان صدا تصمیم گیرنده این است که آیا سیگنال بخوبی درون میکس آشکار باشد یا اینکه در پس زمینه باشد. این درست است که نخست صدای هر یک از ترکهای جداگانه را سامان‌دهید. شاید خیلی پیش پا افتاده به گمان برسد اما هنگامیکه صدای میکس آماتورها را که میشنوم درمیابم که فرکانسهای دربرخورد بایکدیگر زیاد هستند و میکس بسیار صاف است، که در اینجا نارسایی بزرگ همان لول ترکها می‌باشد. اگر برخورد و درگیری فرکانسها را بشنوید می فهمید که یک میکس گل آلود دارید . پیش از اینکه به سراغ اکولایزر و ریورب بروید نخست فیدر ولوم ها را سامان‌دهید. یک کجروی همیشگی هنگام میکس کردن بالا بودن زیاد ولوم بیس است. به ویژه تازه کاران که به بلند کردن صدای بیس یا Hi-Hatها گرایش بسیاری دارند.

اگر به یک ترک حرفه ای مدرن گوش دهید درمیابید که بیس توانا و پرپشتی دارد. همچنین پی می برید که آن بیس از پایه صدای زیاد بلندی ندارد. مانیتورهای استودیویی صدای راستین را آشکار میکنند و این همان انگیزه ای است که مانیتورهای استودیویی را پیشنهاد میکنند و آن یک سرمایه گذاری ناگریز است. داشتن یک مانیتور ارزان خیلی بهتر از اسپیکرهای ساده لپ تاپ است.

Reverb

Reverb

این یک راز نیست که انگیزه بنیادی افکت ریورب (تا اندازه ای هم دیلی) ساخت یک احساس و بازتاب پخش صدای ساز درون یک اتاق با اندازه های گوناگون میباشد. این یک برابری بسیار ساده است: هرچه این فضای نرمتر، بزرگتر باشد، صدا نیز در پشت آن جای میگیرد. کاربرد یک ریورب کوتاه به برخی المان ها کمک میکند تا در میکس کمی به پشت بروند، اما روی‌هم رفته هرگز مانند ریورب دراز نیست. از این رو فضای کوتاه و ریورب نمودار شده بر روی سازهایی که میخواهید نزدیکتر باشند اما میخواهید همزمان با آن طبیعتش دست نخورده بماند، به کار گمارده میشوند. ریورب دراز مانند یک ریورب Hall یا Chamber در ساخت یک دریافت درست در پخش صدا از راه دور، بگونه ای چشمگیر بهتر می‌باشد.

با بکارگیری ریورب ها و پلاگین هایی که امروزه در دسترس هستند، بسادگی میتوانید صدای ترک ها را بگونه ای بسازید که گویی در فضاهایی، با دوری یا نزدیکی های گوناگونی شنیده میشوند.

ریورب یک روش آشکار برای ساخت ژرفا و یک نمایش استریو گسترده تر است. اندازه و مجسم سازی ریورب را کم و زیاد کنید تا صدایی دورتر یا نزدیکتر در میکس بسازید.

Delay

Delay

افکت دیلی را بکارگیرید تا به ژرفای بیشتری دست یابید. دیلی نیز همچون ریورب میتواند سیگنال را در پهنه ی استریو گسترده تر کند و صداها را در میکس پیشتر بیاندازد. این کار را با جابجایی Cut-Off و بگونه ای که دیرکردهای صدا مانند سدای پینگ پونگ باشد انجام دهید.

Compression

Compression

فشرده‌سازی به طور گسترده برای کاهش بازه داینامیک بکار میرود اما همچنین میتواند برای پس و پیش آوردن صداها در میکس بکارگرفته میشود. آیا میدانید که پیکربندی Attack و Release بر روی چگونگی دریافت صدا از سو شما تاثیر میگذارند؟ برای هل دادن صداها به پشت یک اتک کوتاه و ریلیز دراز را بکار بگیرید زیرا این کار همه ی صدا را فشرده میکند و پس از گذر سیگنال از آستانه (Threshold) زمان بیشتری فشرده سازی را انجام میدهد. یک اتک دراز و ریلیز کوتاه را میتوانید برای آوردن صداها به پیشرو بکار بگیرید زیرا میگذارد تا سیگنال های گذرا از روش فشرده نشدن پانچی تر شوند و پس از اینکه سیگنال دیگر بالاتر از آستانه نبود فشرده‌سازی یکراست به پایان برسد.

EQ

EQ

اکولایزر ابزاری نیرومند برای جایگذاری سازها در جاهای گوناگون یک چشم‌انداز استریو میباشند. فیلترهای بالاگذر و پایین‌‌گذر را بکار بگیرید. این دستگاه صداها را درمیکس شما پس و پیش میکند و همانگونه که میتوانید آنها را رفته رفته بی صدا کنید یا تنها بخشی از فرکانسها را برش دهید. با شناخت بازه فرکانسی سازها و بکارگیری اکولایزر میتوانید به درهم‌آمیزی بهتر صدای ترکها در میکستان کمک کنید و برخورد فرکانسی کمتری داشته باشید.

منبع DJCMAG :‌ هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی دارد.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *