۷ اشتباهی که هنگام تنظیم اسپیکرها باید از آنها دوری کنید
جاگذاری درست اسپیکر مانیتورها در استودیو برای اطمینان از جلوگیری از رخ دادن دردسرهای صوتی بسیار مهم است. در این نوشتار روشنگرانه ما ۷ اشتباه همیشگی و سهلانگارانه که میتوان از آنها جلوگیری کرد را برای شما بازگو میکنیم. گزینش و جاگذاری مانیتورهای استودیو یکی از مهمترین جنبه های طراحی یک فضا به علاوه میکس و رکورد خوب است.
هر تصمیمی که در زمان فرایند رکورد میگیرید، از جاگذاری میکروفون گرفته تا پیچ و تاب های میکس نهایی همگی بسته به چیزی است که شما در مانیتورها میشنوید، اگرچه هدفون ها هم میتوانند مانیتورینگ های خوبی باشند، اما صدای اسپیکر چیزی است که به عنوان آخرین ابزار سنجش نهایی و برای گزینش های مهم در سراسر فرایند آهنگسازی و میکس و مستر شناخته شده است و صدای بسیار پر جزئیات و فراگیرتری نسبت به هدفون ها میدهد. انواع زیادی از مانیتورهای خوب و عالی با اندازه ها و قیمت های گوناگون مجود دارند که بتوانید آنها را تهیه کنید اما چیزی که از یک انتخاب خوب مهم تر است جاگذاری مشکل دار و بد آنها است. در ادامه ما ۶ مورد برای دوری از آنها را به شما میگوییم تا بهترین نتیجه را بگیرید.
۱.صدا را هایپ نکنید
اسپیکرهای مصرفی همیشه بگونه ای طراحی میشوند تا هرآنچه از آنها پخش میشود تا اندازه توان، خوب به گوش برسند. اما هدف اسپیکرهای مانیتور چیز دیگری است و آنها نیمخواهند یک تجربه شنیداری مداوم و لذت بخش را به شما بدهند، بلکه آنها آشکار کننده حقیقت صدای رکورد یا میکس شما است، خوب یا بد یا زشت، هرچه باشد را همانگونه نشان میدهند، تا اگر ایراد و مشکلی وجود داشته باشد شما بتوانید آن را دریابید و درست کنید.
صدای بسیاری از اسپیکرهای مصرفی هایپ است و یعنی فرکانسهای بالا و پایین و یا شاید میانی برای پخش صدا با زنگ، بیس و حضور بیشتر در گوش شما بگونه ای پیکربندی میشوند تا صدا در آنها برجسته تر از چیزی که هست شنیده شود. شاید صدای مهیج تری به شما بدهد اما این چیزی نیست که برای آهنگسازی لازم داشته باشید. پس سعی نکنید که سوئیچ های بیس یا تریبل اسپیکر مانیتور خود را برای چنین هدفی بالا بیاورید.
۲.از دیوار دور شوید
بیشتر مردم دریافته اند که هنگامی اسپیکر با هر اندازه ای کنار دیوار باشد صدای بیس آن بیشتر خواهد شد. این میتواند یک کار وسوسه برانگیز برای بکارگیری این پدیده صوتی باشد، به ویژه برای تامین صدای بیس اسپیکرهای با ووفر کوچک تر از ۸ اینچ. اما بیس افزایش یافته اتاق با تراز فرکانسی در یک راستا نبوده و ناسازگاری دارد. تا جایی که میتواند شما را در تصمیم گیری برای اکولایز کردن فرکانس های پایین مانند صدای درام Kick و بیس شما را گمراه کند و فریب دهد.
این اسپیکرها برای ارائه صدایی صاف و یکدست طراحی شده اند و اگر به دیوار چسبیده باشند با افزایش پاسخ فرکانسی بیس که به دلیل ساختار اتاق رخ میدهد، یک تقویت صدای بم نادرست رخ میدهد و صدایی بوست شده و خراب را میشنوید. اگر فضای کمی دارد و چاره ای جز گذاشتن اسپیکر ها بیخ دیوار ندارید، بهتر است سوئیچ فرکانس بیس را کم کنید.
۳.جلوگیری از عدم تقارن
حتی اگر که از نزدیک بودن اسپیکرها به دیوارهای پشتی جلوگیری کنید، بازتاب های صدا از دیوارهای متقارن کناره های اتاق نیز روی صدا تاثیر میگذارد. در حالت ایده آل شما میخواهید اسپیکرها را به صورت متقارن قرار دهید، یعنی فاصله ای یکسان با دیوارهای چپ و راست داشته باشند تا به آن نقطه شیرین برای دریافت بهترین صدا از اسپیکرها دست یابید. بنابراین هر بازتاب از اسپیکرها در دو سمت باید تراز و یکسان باشد. به یاد داشته باشید زاویه اسپیکرها نسبت به دیوارهای کناره نیز باید با هم یکسان باشند و نوک تیوترها گوش شما را نشانه رفته باشند.
۴.از زاویه های ناچیز خودداری کنید
جاگذاری مانیتورها با فاصله خیلی کم یا خیلی زیاد از یکدیگر میتواند پیکربندی استریو شما را بهم بریزد. اسپیکرهایی که از هم زیادی دور باشند یک تصویر استریو گسترده دارند که یک شکاف صدا در میان آنها وجود دارد. این باعث میشود که شما بخواهید المان های صوتی میکس خود را در نزدیک مرکز بیاورید که پیامد این کار میکسی است که به طور تاثیر گذار بستر صدای استریو را استفاده نمیکند.
همچنین وارون این حالت، اسپیکرهایی که بیش از اندازه به همدیگر نزدیک باشند شما را به سمت گسترده کردن پن صداها میکشاند و زمانی که کار را بر روی دیگر سیستم ها میشنوید، گویی صدای چپ و راست و مرکز باهم جمع شده اند و یک شکاف بین آنها حس میکنید و صدای آن شبیه به میکس های مونو دهه ۶۰ میشود. زاویه ایده آل برای مانیتورهای استریو ۶۰ درجه است که باید بین رویه دو مانیتور شما هنگامی که از بالا که نگاه میکنید ۶۰ درجه باشد.
اگر مانیتورهای نیرفیلد را بکار میبرید در یک پیکربندی معمولی باید ۳ فوت (۹۱ سانتیمتر) بین اسپیکرها و همچنین ۳ فوت از اسپیکرها تا گوش شنونده فاصله باشد. این نه تنها زاویه بهینه برای تصویر استریو را پوشش میدهد ، بلکه بازتاب فرکانس های میانی و بالا را به کمترین اندازه میرساند.
۵.جلوگیری از بازتاب ها
شما هرگز نمیتوانید بخواهید که محیط کار شما خالی از بازتاب های ناخواسته صدا باشد، مگر اینکه بتوانید یک استودیوی حرفه ای داشته باشید. اما در غیر این صورت میتوانید سعی کنید بازتاب ها را کاهش دهید و تا اندازه ای صدا را بهبود ببخشید. بگردید و ببینید که چه چیز هایی در نزدیکی شما و اسپیکرها هستند که حجم نسبتا بزرگی دارند مانند کتابخانه، قفسه، میز کامپیوتر، گلدان و ... چیزهایی هستند که اگر در نزدیکی اسپیکرها و میز کار شما وجود داشته باشند بازتابهای صدا را بصورت خیلی نزدیک و گل آلوپ پخش میکنند و در نخستین گام باید از آنها جلوگیری کنید. مثلا میز های استودیو معمولا زاویه دار هستند تا صدا در هنگام پخش از اسپیکرها کمترین برخورد را با میز داشته باشند و بازتابی به وجود نیاید. اکنون اگر میز شما اینطور نیست. میتوانید به اندازه ۱۰ درجه به اسپیکرهای خود زاویه دهید و راهکارهایی اینچنینی را برای دیگر اشیای درون اتاق چاره کنید. شما نمیتوانید همه ی بازتاب ها را خنثی کنید اما میتوان آنها را به کمترین اندازه رساند.
۶.از لِوِلهای افراطی خودداری کنید
دلایل زیادی هستند که میگویند مانیتورینگ پیدرپی در لول بالا ایده خوبی نیست. مانیتورینگ بلند مدت با لول بالا یک خطر آشکار برای گوشهایتان است. همچنین گوش در ولوم بالا زودتر خسته میشود و احتمالا منجر به گزینش نادرست ناب های اکولایزر و گمراهی شما میشود.
بسیاری با منحنی فلچر-مانسون که جبنه ای از شنوایی انسان را بازگو میکند آشنا هستند. گوشهای ما به لول های بالا حساس هستند به طوری که در ولوم های بالا صدای تریبل بسیار کم و در عوض بیس خیلی زیادی را میشنویم. شاید یک تجربه شنیداری لذت بخش باشد اما به طور مداوم بلندی صدا بالای ۹۰ دسیبل در مانیتورینگ تصمیمات شما را به بیراهه میکشاند و صدای موزیک شما تنها در صدای بالا خوب شنیده خواهد شد و افرادی که در ولوم های متعادل تر آن را گوش دهند کمبود بیس را درک میکنند و نتیجه دقیقا وارونه ی چیزی است که در ذهن خود میانگاشتید.
۷.از بالا آوردن صدای ساب بپرهیزید
پیشنهادی دیگر این است که اگر مانیتورهای کوچک بهمراه ساب ووفر را بکار میبرید باید تعادل بین آنها را حفظ کنید و نخواهید برای بیس بیشتر صدای ساب را بالا بیاورید. از ساب نباید برای نیرو دادن به بیس استفاده کنید. به طور معمول ساب فرکانسهای زیر ۸۰ هرتز را تامین میکند یا که یک اکتاو به پاسخ فرکانسی اسپیکرهای کوچک شما میافزاید. پس سعی نکنید با زیاد کردن ساب بخواهید موزیک را بوست کنید یا لذت بیشتری ببرید. ساب خود را همیشه با اسپیکرها کالیبره نگه دارید.
منبع ask.audio
0 دیدگاه