راهنمای انتخاب بلندگوی مناسب آمپلی فایر

راهنمای انتخاب بلندگوی مناسب آمپلی فایر

در دسته بندی : دی جی

انتخاب بلندگوی مناسب آمپلی فایر در حالت ایده آل باید کاملا هماهنگ باشد. دستیابی به هم افزایی کامل بین یک بلندگو با کیفیت بالا و یک آمپلی فایر سازگار ممکن است همیشه یک کار ساده به نظر نرسد؛ زیرا به پیچیدگی و ظرافت زیادی نیاز دارد. اگر متوجه شدید که با این روند مشکل دارید، ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم. راهنمای جامع ما در مورد تطبیق بلندگو ها و آمپلی فایر ها حاوی تمام اطلاعات ضروری است که برای اطمینان از یکپارچگی سیستم خود نیاز دارید. همچنین این راهنما به بررسی عملکرد بلندگو ها، فرایند انتخاب بلندگوی مناسب آمپلی فایر شما و روش محاسبه توان و جریانی که از یک بلندگو می گذرد، می پردازد.

عملکرد بلندگو ها

بلندگوی مناسب آمپلی فایر

سیگنال صوتی از طریق سیم پیچ صدا منتقل می شود که یک میدان مغناطیسی ایجاد می کند و مطابق با قطبیت سیگنال صوتی تغییر می نماید. این قطعه در میدان مغناطیسی ثابتی که قطعه قطب و صفحه قطب بالایی ایجاد می کنند، قرار می گیرد و در نتیجه در پاسخ به سیگنال صوتی بالا و پایین می لرزد.

سیم پیچ صدای ارتعاشی باعث ارتعاش دیافراگم می شود و در نتیجه امواج صوتی در هوای جلوی مخروط تولید می گردند.

انواع مختلف بلندگو ها بر اساس محدوده فرکانس‌ های صوتی که قادر اند از عهده آن ها برآیند، دسته ‌بندی می ‌شوند:

  1. ساب ووفر ها - فرکانس زیر 20 هرتز تا 200 هرتز
  2. ووفر ها - فرکانس های بین 20 هرتز تا 2 کیلوهرتز
  3. مید رنج ها- فرکانس بین 150 هرتز و 5 کیلوهرتز
  4. توییتر ها - فرکانس از 2 کیلوهرتز تا 20 کیلوهرتز.

مشخصات بلندگو

مشخصات بلندگو

بلندگو باید با جزئیات خاصی درمورد محدوده فرکانس، امپدانس و رتبه قدرت برچسب گذاری شود. محدوده فرکانس به محدوده فرکانس های صوتی اطلاق می شود که بلندگو قادر به بازتولید آن است. امپدانس مقاومت بلندگو در برابر سیگنال های صوتی از آمپلی فایر است. انتخاب امپدانس بستگی به آمپلی فایر مورد استفاده دارد. دفترچه راهنمای کاربر آمپلی فایر باید راهنمایی هایی در مورد امپدانس بلندگوی مناسب برای استفاده ارائه دهد.

رتبه بندی توان یک نکته مهم است و فقط باید به توان RMS (بر حسب وات) اعتماد کرد. یک اسپیکر با رتبه RMS 100 وات باید بتواند موج سینوسی 100 وات مداوم را مدیریت کند.

چگونه یک بلندگوی مناسب آمپلی فایر خود انتخاب کنیم؟

چگونه یک بلندگوی مناسب آمپلی فایر خود انتخاب کنیم؟

هیچ پاسخ قطعی ای برای نحوه انتخاب بلندگوی مناسب آمپلی فایر وجود ندارد. دلیل این امر این است که تعداد بی ‌شماری محصولات مختلف بلندگو و آمپلی فایر در بازار موجود است. آزمودن همه آن ها برای ما غیرممکن است، به این معنی که حتی اگر بخواهیم چیزی را که فکر می کنیم یک تطابق کامل است پیشنهاد کنیم، ممکن است هنوز گزینه های کشف نشده ای وجود داشته باشد؛ اما اصل کلیدی ای که باید در نظر داشت کاملا ساده است: زیاد در مورد آن استرس نداشته باشید.

با این حال، چند راه برای ساده کردن این فرآیند وجود دارد. یکی از روش های موثر این است که آمپلی فایر و بلندگو ها را از یک سازنده خریداری کنید. این اغلب نقطه شروع خوبی است؛ زیرا احتمالا سازگاری بین این دو بهینه شده است.

اگر بخواهیم پاسخ دقیق تری به سوال شما بدهیم؛ باید گفت امپدانس بلندگو ها هنگام انتخاب بلندگوی مناسب آمپلی فایر شما بسیار مهم است. امپدانس بلندگو پایین تر نشان می دهد که باید با آمپلی فایر های قدرت بالا تر استفاده شود. برعکس، امپدانس بلندگوی بالا تر نشان می دهد که باید از آمپلی فایر با توان کمتر استفاده شود.

هنگامی که بلندگو ها به صورت سری متصل می شوند، امپدانس های آن ها با هم جمع می شوند. به عنوان مثال، اگر دو بلندگوی 4Ω به صورت سری متصل شوند، امپدانس کل 8Ω می شود.

از طرف دیگر، وقتی دو بلندگو به صورت موازی به هم متصل می شوند، امپدانس کل بر دو تقسیم می شود. بنابراین، اگر دو بلندگوی 4Ω به صورت موازی به هم متصل شوند، امپدانس کل 2Ω می شود.

برای تعیین توان خروجی یک آمپلی فایر، می توانید از فرمول زیر استفاده کنید: P = V2 / R، که در آن P نشان دهنده توان خروجی بر حسب وات، V ولتاژ RMS آمپلی فایر بر حسب ولت و R امپدانس بلندگو است. به عنوان مثال، اگر آمپلی فایر دارای نوسان خروجی 21 ولت RMS باشد و به بلندگو های 8 Ω متصل باشد، توان را می توان به صورت زیر محاسبه کرد: P = 21V2 / 8Ω، در نتیجه توان خروجی 55 وات خواهد بود. توجه به این نکته مهم است که این محاسبه فرض می کند منبع تغذیه قادر به ارائه این مقدار توان است.

برای محاسبه جریان ورودی به بلندگو می توانید از قانون اهم استفاده کنید: I = V / R. در این مثال، با ولتاژ 21 ولت و امپدانس 8 Ω، جریان را می توان به صورت I = 21V / 8Ω محاسبه کرد که در نتیجه جریان 2.6 آمپر خواهد بود.

جمع بندی

برای اطمینان از حداکثر محافظت در برابر آسیب رساندن به سیستم شما، ما اکیدا توصیه می ‌کنیم حداکثر قابلیت ‌های کنترل توان بلندگو و آمپلی فایر خود را به دقت بررسی کنید. همچنین بسیار مهم است که آمپلی فایری را انتخاب کنید که توان پیوسته مناسب را برای سطح صدای مورد نظر شما تولید کند و البته بلندگویی که بتواند دو برابر این مقدار توان را تحمل کند، بسیار ضروری است. به عنوان مثال، اگر به 100 وات از آمپلی فایر 8 اهمی خود نیاز دارید، توصیه می شود آن را به یک بلندگوی 8 اهمی که قادر به مدیریت 200 وات توان پیوسته است، وصل کنید. با پیروی از این رویکرد، فضای کافی برای انطباق با هرگونه افت امپدانس که ممکن است منجر به اوج قدرت پویا شود، در اختیار خواهید داشت. امیدواریم این راهنما درک بهتری از نحوه انتخاب بلندگوی مناسب آمپلی فایر خود داشته باشد.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *