دی جی عروسی چه وظایفی را بر عهده دارد ؟

دی جی عروسی چه وظایفی را بر عهده دارد ؟

در دسته بندی : دی‌جی

در روز عروسی که یکی از مهم ترین و بزرگ ترین روز های زندگی هر شخص است، دی جی ها نقش بسیار مهم و پر رنگی را ایفا می کنند. شاید تصور کنید که وظایف آن ها تنها به پخش آهنگ برای مجلستان محدود می شود؛ در حالی که چنین نیست و در حقیقت یک دی جی حرفه ای کار های بسیاری برای انجام دادن دارد. از این رو اگر قصد دارید برای انتخاب دی جی عروسی خود وقت زیادی بگذارید، تصمیم عاقلانه ای گرفته اید. دلیل تاکید ما بر این امر آن است که دی جی ها به میهمانی شما نظم می دهند و تمام مراسمات کوچک و بزرگ را در آن شب به طور دقیق زمان بندی می کنند و کمک می کنند که به خوبی اجرا شود. در این نوشته قصد داریم شما را با وظایف دی جی عروسی و قیمت کار آن ها بیشتر آشنا کنیم.

دی جی عروسی چه کار هایی انجام می دهد؟

دی جی عروسی

در این بخش تمام مسئولیت هایی را که دی جی در عروسی بر عهده دارد، بر می شماریم و هر کدام را توضیح می دهیم:

  • ترکیب آهنگ ها و پخش بی وقفه آن ها

یکی از بدیهی ترین وظایف دی جی پخش آهنگ آن هم بدون وقفه ناخواسته است. به این نوع پخش dj jocking می گویند. دی جی ها برای این کار دو منبع موسیقی را به طور همزمان پخش می کنند و آن دو را با استفاده از یک میکسر دی جی و دو صفحه گردان با یکدیگر ترکیب می کنند. البته امروزه بسیاری از دی جی ها برای ترکیب موسیقی از کنترلر دی جی دیجیتال بهره می برند. در هر حال برای دی جی جوکینگ باید موسیقی ها با یکدیگر ترکیب شوند. دی جی ای که مجرب باشد به خوبی می داند که با چه شیوه ای حضار را به رقص دعوت و مجلس را پر شور و حال برگزار کند.

  • کمک به اجرای برنامه های از پیش تعیین شده

معمولا برنامه ریزی کلی عروسی که شامل تعیین محل آن و تهیه غذا می شود، بر عهده مسئول تشریفات و در مواردی هم خود تالار است. در این میان یک دی جی حرفه ای به به اجرا در آوردن این برنامه ها کمک می کند؛ زیرا می داند هر بخش از پذیرایی چقدر به طول می انجامد. او برنامه ای در دست دارد که مطابق با آن رویداد ها را هماهنگ می کند و اطمینان حاصل می کند که همه چیز درست پیش می رود. همچنین در صورت بروز هر اتفاق غیر مترقبه ای می تواند به سرعت به مجلس نظم دهد و همه چیز را سر جای خود برگرداند.

  • پخش موسیقی متناسب با رویداد ها

هر قسمت از مراسم ساخت موسیقی خاص خود را می طلبد. برای مثال اگر مراسم عقد هم در عروسی برگزار شود، موسیقی های عاشقانه و آرام پخش می شود و پس از آن هنگام رقص آهنگ های شاد و متناسب با حال و هوای جمع به صدا در می آید و حضار را به پیست رقص می کشاند. هنگام صرف شام نیز موسیقی آرامش بخش به گوش می رسد. تنظیم تمام این آهنگ ها و پخش آن ها در زمان مناسب جزو وظایف اصلی دی جی عروسی است.

دی جی عروسی
  • فراهم کردن تجهیزات مناسب

دی جی ماهر و مجرب تجهیزات باکیفیتی را همراه خود می آورد. در حقیقت محیا ساختن تجهیزات بدون عیب و نقص از الزامات دی جی ها است. بدون میکروفون، بلندگو و سایر تجهیزات میهمانان قادر نخواهند بود صدای عروس و داماد را هنگام بله گفتن به یکدیگر به خوبی بشنوند و در این حالت عروسی شور و حال خود را از دست می دهد. می بینید که در مراسمی که به این میزان اهمیت دارد، جزئیات چقدر مهم هستند و کاملا احساس می شوند.

  • نورپردازی

برخی از زوج ها، خصوصا در صورتی که عروسی شان بسیار گسترده است و میهمانان زیادی دارند ترجیح می دهند از شرکت هایی که به طور اختصاصی این کار را انجام می دهند، دعوت کنند. البته فراهم کردن تجهیزات نورپردازی و انجام این کار جزو خدمات اصلی بسیاری از دی جی های عروسی نیز قرار می گیرد. برای مثال Uplighting شامل سیستم های کوچک تری می شود که روی زمین قرار می گیرند و نور را از پایین به سمت بالا پراکنده می کنند. با این نورپردازی ها میز و زمین رقص شما درخشان تر و با شکوه تر به نظر می رسد.

  • بررسی صدا

اهمیت دی جی عروسی و کار هایی که انجام می دهد تنها به موارد گفته شده محدود نمی شود. تصور کنید در عروسی شما یا یکی از نزدیکانتان ولوم صدا خیلی کم یا خیلی زیاد باشد. این موارد معمولا به دلیل نقص تجهیزات رخ می دهند. دی جی های حرفه ای نه تنها از تجهیزات بسیار پیشرفته ای که به ندرت دچار اختلال و قطعی می شوند بهره می برند، بلکه در محل عروسی نیز پیش از شروع مراسمات صدا را بررسی می کنند تا مطمئن شوند که همه لوازم دی جی به درستی کار می کند.

انتخاب آهنگ مناسب با موقعیت
  • انتخاب آهنگ مناسب با موقعیت

زمانی که از ما می پرسند کار دی جی عروسی چیست، معمولا پاسخ می دهیم که:«آهنگ می نوازد». در حالی که کار او فراتر از انتخاب و پخش آهنگ هاست. دی جی پخش آهنگ های مناسب را در زمان مناسب و متناسب با حال و هوای جمعیت تنظیم و پخش می کند و این کار را مطابق با سلیقه شما که میزبان هستید، انجام می دهد. برای مثال اگر بخواهید عروسی پر شور و حال و هیجان انگیزی داشته باشید، فقط لازم است به او بگویید. آن ها نیز بنا بر تجربه خود آهنگ های مناسب را پلی می کنند. در صورتی که جو حاکم بر میهمانی تان رمانتیک و قدیمی است، آهنگ های قدیمی و آرام برایتان پخش می شود. همچنین اگر میهمانان شما به هر دلیلی در ابتدای مراسم تمایلی به رقص از خود نشان ندهند، دی جی حرفه ای می داند که چگونه آن ها را سرحال بیاورد و به رقص ترغیب کند.

  • ارائه مشاوره در انتخاب آهنگ

اگر در تلاشید که برای رقص دو نفره تان یک آهنگ احساسی انتخاب کنید و به دلیل شلوغی های نزدیک عروسی وقت کافی برای این کار ندارید، می توانید از دی جی خود کمک بخواهید. دی جی ماهر و مجرب می داند که کدام آهنگ ها برای این کار مناسب اند و تا کنون امتحانشان را در این کار پس داده اند. علاوه بر این ها با آهنگ های به روز آشنایی کافی دارند و شما خیالتان از این بابت کاملا راحت خواهد بود. پیشنهاد ما این است که چند هفته پیش از عروسی با دی جی خود جلسه ای ترجیحا به صورت حضوری داشته باشید و لیست آهنگ های آن شب را نهایی کنید.

  • ارائه خدمات تشریفات

به مسئول تشریفات emcee می گویند. در صورتی که دی جی شما کار های تشریفاتی مراسمتان را انجام دهد، مهم ترین نقش را خواهد داشت. زمانی که دی جی به عنوان کسی که میهمانی شما را مدیریت می کند، زمان دقیق رویداد ها را با میهمانان از پیش هماهنگ کند، صورت بهتری خواهد داشت نسبت به این که شخصی را مشخص کنید تا در عروسی فریاد بزند:«شام حاضر است»! در این حالت میهمانان برای کسب تکلیف لازم نیست مزاحم عروس یا داماد شوند و مستقیم سراغ دی جی می روند و شما به عنوان عروس و داماد شب آرام و خوشایندی را سپری خواهید کرد.

ارائه خدمات تشریفات
  • تنظیم ریمیکس مخصوص شما

علاوه بر نوع و صدای آهنگ، طول آن نیز حائز اهمیت است. شما در شب عروسی خود زمان محدودی دارید و نمی توانید برای مثال نیم ساعت را به کیک بریدن و رقصیدن با چاقو اختصاص دهید و فقط چند دقیقا با میهمانان برقصید. از سوی دیگر شاید تمایل داشته باشید برای مثال آهنگ رقص پدر و دختری آرامی داشته باشید سپس آهنگ تندی پخش شود و میهمانان را غافلگیر کند. دی جی حرفه ای آهنگ ها را مطابق با خواسته و سلیقه تان سفارشی می کند.

  • مدیریت و رفع هرگونه اتفاق پیش بینی نشده

بسیار طبیعی است که در روز عروسی بنا به دلایلی همه چیز طبق پیش بینی و خواسته شما پیش نرود. دی جی عروسی در این زمینه تجربه کافی دارد و قادر است با خونسردی و آرامش کامل همه چیز را به روال عادی برگرداند. برای مثال تصور کنید شام آماده نیست و قرار است دیر تر از برنامه از پیش مشخص شده سرو شود. در این حالت دی جی چند آهنگ اضافه پخش می کند و با سرگرم کردن میهمانان این تعویق را جبران می کند. یا زمانی که پدر عروس یا داماد قرار است سخنرانی مخصوص خود را داشته باشد، در دسترس نیست و به کار دیگری مشغول است، وظیفه دی جی است که نبود او را با صحبت کردن یا پخش آهنگی پوشش دهد. اگر دی جی عروسی حرفه ای ای را برای شب خاص خود دعوت کرده اید، نیازی نیست نگران اتفاقات ناخوشایند باشید. به این دلیل است که همیشه می گویند کار را به کاردان بسپار!

  • مهندسی صدا

همان گونه که پیشتر نیز اشاره کردیم کار دی جی عروسی تنها پلی کردن آهنگ ها به صورت پشت سر هم و ادغام آن ها با یکدیگر نیست. ممکن است شما نیز به عروسی ای رفته باشید که در آن صدای موسیقی آنقدر بلند است که حتی شنیدن صحبت های دیگران امکان پذیر نیست. شما تنها نیستید. در بسیاری از عروسی ها این اتفاق و اتفاقات مشابه روی می دهد. درست در این زمان است که مهارت های دی جی به کار می آید. دی جی متبحر باید به سیستم صوتی های گوناگون، نحوه ادغام آن ها با سیستم های دیگر و نحوه عیب یابی در صورت بروز مشکل کاملا مسلط باشد.

دی جی عروسی باید بداند که حرکت امواج صوتی مختلف از طریق رسانه های گوناگون به چه صورت است و بتواند برنامه ریزی کند که تجهیزات دی جی را برای به حداکثر رساندن آکوستیک اتاق سازماندهی کند. لزوما صدای بلند تر همیشه بهتر نیست و نمی تواند نشان دهنده مهارت های لازم و کافی یک دی جی باشد.

هزینه دی جی عروسی بر چه اساسی تعیین می شود؟

هزینه دی جی عروسی بر چه اساسی تعیین می شود

قیمت دی جی عروسی به عوامل زیادی بستگی دارد و نمی توانیم به طور دقیق مبلغ مشخصی را برای این کار تعیین کنیم. مکان عروسی شما، تجربه و تخصص دی جی، تجهیزاتی که به کار می برد همه و همه در تعیین قیمت آن تاثیر دارند. یکی از عوامل تعیین کننده زمان برگزاری مراسم است. برای مثال ماه های فروردین، مرداد، آبان و آذر نسبت به ماه های دیگر گران تر و پنج شنبه و روز های تعطیل، پس از آن چهارشنبه و جمعه و در آخر سه روز اول هفته به ترتیب گران تر اند. در مجموع قیمت دی جی عروسی در روز های اول هفته 20 درصد کمتر از پنج شنبه هاست.

اما اگر بخواهیم هزینه معقولی را در این زمینه به شما پیشنهاد دهیم می گوییم که زوج ها معمولا 10 تا 15 درصد از کل هزینه عروسی را به دی جی اختصاص می دهند. برای مثال اگر 100 میلیون برای این کار هزینه می کنید، 10 تا 15 میلیون آن را برای رزرو دی جی بپردازید. البته بهتر است یادآوری کنیم که هزینه ای که برای این کار می پردازید به آرامشی که یک دی جی حرفه ای در آن شب مهم برایتان به همراه می آورد، می ارزد. زیرا همان گونه که دریافتید وظایف دی جی در آن شب تعیین کننده و تاثیر گذار است. با تمام این اوصاف در ادامه عواملی را که بر هزینه دی جی اثر می گذارند، مفصل تر بررسی می کنیم:

  • زمان

یکی از مهم ترین مواردی که ممکن است تا کنون به آن بی توجه بوده باشید، زمانی است که دی جی برای شب عروسی شما صرف می کند. برای پرداخت هزینه به دی جی نیابد تنها ساعاتی را که او در مراسمتان حضور دارد در نظر بگیرید. به این فکر کنید که او به طور کلی چه زمانی را برای آن شب به کار شما اختصاص داده است. دی جی پیش از مراسم برای محیا کردن لیست مخصوص شما و تهیه یک اسکریپت منحصر به فرد زمان می گذارد. در همان روز نیز برای رسیدن به محل مراسم مسافتی را طی می کند، تجهیزات فراوان و گران قیمت را در کیف دی جی جای دهد، با خود حمل و آن ها را در محل برگزاری راه اندازی می کند. به این نکته نیز توجه داشته باشید که اگر او مجبور باشد مسافت زیادی را تا سالن مراسم طی کند، قطعا هزینه بیشتری را طلب می کند.

  • تجهیزات

تصور کنید که در حین مراسم عروسی تان به طور ناگهانی تجهیزات دی جی از کار بیفتد یا خراب شود. در این صورت بهترین شب شما خراب می شود و کاری هم از دستتان بر نمی آید. دی جی ها برای تهیه بهترین و به روز ترین تجهیزات هزینه زیادی صرف می کنند. قطعا از قیمت های نجومی این دستگاه ها آگاهی دارید. به علت همین قیمت های بالا دی جی ها برای نگهداری از این لوازم مانند بلندگو دی جی، میکروفون، کنترلر، میکسر و ... خیلی دقیق عمل می کنند. هرچه دی جی شما حرفه ای تر باشد تجهیزات بهتری دارد و ممکن است هزینه بیشتری نسبت به سایر دی جی ها از شما بخواهد.

  • هزینه های عملیاتی و بیمه

هزینه های عملیاتی شامل مواردی مانند پرداخت اجاره دفتر، مجوز های تجاری و هزینه های بازاریابی می شود. یکی دیگر از نکات مهمی که باید در ذهن داشته باشید این است که مطمئن شوید دی جی عروسی شما بیمه شده است. بیمه دی جی از شما، خود او و محل برگزاری در صورتی که تجهیزات آسیب ببیند یا به کسی آسیب برسانند، محافظت می کند. هرچند رخ دادن چنین اتفاقاتی در عروسی خیلی بعید است، همیشه باید جانب احتیاط را رعایت کرد.

هزینه های دی جی عروسی را چگونه مدیریت کنیم؟

هزینه های دی جی عروسی را چگونه مدیریت کنیم

 ممکن است برای پرداخت هزینه های عروسی خود بودجه کافی در اختیار نداشته باشید و هزینه های دی جی شما را سردرگم کند. برای پرهیز از هزینه های اضافه می توانید تاریخ مناسبی را برای برگزاری مراسمتان انتخاب کنید. برای مثال همان گونه که در بخش پیشین ذکر کردیم، در روز های پنج شنبه و تعطیلات رسمی به دلیل تقاضای زیاد هزینه ها بالا تر می رود. حتی برخی از دی جی ها در روز های وسط هفته تخفیفاتی بر پکیج هایشان اعمال می کنند که می تواند در این شرایط برایتان مفید باشد.

راه دیگر آن است که ساعت مراسمتان را کمتر کنید. اگر راه هایی برای کوتاه تر کردن ساعت های اجرا هست، آن ها را امتحان کنید تا در هزینه هایتان صرفه جویی شود.

جمع بندی

بسیاری از افراد تصور می کنند که اگر فردی را استخدام کنند که در مراسم عروسی شان آهنگ هایی را بنوازد و برود کافی است. آن ها احتمالا از کار های مهمی که دی جی عروسی در مراسم انجام می دهد و وظایف مهمی که در آن شب بر عهده دارد، ناآگاه اند. به طور کلی دی جی ها در واقع مدیریت کل مراسمتان را انجام می دهند. به این معنی که مراقب هستند همه مراسمات کوچک تر سر زمان مشخص و از پیش تعیین شده برگزار شود و در صورت مشکلی با تدابیر خود همه چیز را به حالت اولیه بر می گردانند. تمام میهمانان برای پرسیدن سوال ها یا درخواست های خود به دی جی مراجعه می کنند و مزاحم عروس و داماد در بهترین شب زندگی شان نمی شوند. در این مقاله این وظایف را مفصل تر بررسی کردیم و درمورد هزینه این دی جی ها نکاتی را بیان نمودیم.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *