در خرید میکسر دیجیتال باید به چه نکاتی توجه کنید؟

در خرید میکسر دیجیتال باید به چه نکاتی توجه کنید؟

در دسته بندی : دی‌جی , راهنمای خرید

یکی از تجهیزاتی که برای تکنسین های صدا و هنرمندان اهمیت بسیار زیادی دارد، میکسر های دیجیتال هستند. امروزه صدای دیجیتال اطراف ما را احاطه کرده است. از سینما گرفته تا تلفن و رایانه های شما، همگی صدای دیجیتال دارند. این صدا ها به دلیل رمزگذاری دیجیتال فوق العاده به نظر می رسند. اما آیا تا به حال فکر کرده اید که این صدا ها چگونه تولید می شوند تا شنیدن آن ها لذت بخش باشد؟هنرمندان برای تولید صدا و تنظیم آن از میکسر دیجیتال استفاده می کنند. در این مقاله درمورد اینکه میکسر های دیجیتال چه هستند و چه کاربردی دارند، توضیح داده خواهد شد.

میکسر دیجیتال چیست و چرا اهمیت دارد؟

فرقی نمی کند که شما از سالنی بزرگ برای اجرا استفاده می کنید یا سالن های کوچک. در هر صورت علاوه بر سیستم صوتی شما به میکسر های دیجیتال نیاز خواهید داشت. میکسر های دیجیتال با نام های کنسول میکس، میکس دک یا میکسر نیز شناخته می شوند. این دستگاه صدای تولید شده را دریافت، پردازش، نظارت و هدایت می کند. میکسر هایی که در گذشته استفاده می شدند، آنالوگ بودند. اما امروزه اکثر تجهیزاتی که برای دریافت و کنترل صدا استفاده می شوند، میکسر دیجیتال هستند.

برای اینکه بیشتر با میکسر های دیجیتال آشنا شوید، لازم است که تفاوت بین مدل های آنالوگ و دیجیتال را بدانید. به طور کلی مدل های آنالوگ موج صوتی اصلی را دریافت و پخش می کنند. اما مدل های دیجیتال موج صوتی آنالوگ اصلی را دریافت و نمونه برداری می کنند و آن را به دنباله های عددی صفر و یک تبدیل می کنند. بعد از پردازش این صفر و یک ها به یک موج ولتاژ تبدیل می شوند که می توانند مانند یک موج آنالوگ عمل کنند اما با این تفاوت که کیفیت بسیار بهتری دارند.

میکسر دیجیتال

به غیر از میکسر دیجیتال و آنالوگ، میکسر های لاین و پاور نیز هستند. میکسر های لاین نیز معمولا خروجی آنالوگ دارند. میکسر لاین این امکان را فراهم می کند که چندین منبع صدا را با هم ترکیب کنید و یک خروجی اختصاصی برای پخش در دستگاه های دیگر داشته باشید. مدل های پاور نیز به نوعی هم میکسر و هم یک نوع تقویت کننده هستند. میکسر های پاور معمولا  گزینه ای عالی در کنار سیستم های PA محسوب می شوند؛ زیرا پاور میکسر ها قابلیت حمل و نقل دارند و و بسته به نیاز شما می توانند با دیگر میکسر ها نیز تطابق داشته باشند.

یکی از مزیت های میکسر دیجیتال این است که خروجی آن هرگز از بین نمی رود. تا زمانی که تجهیزات شما بتوانند داده های اعدادی را بخوانند و پردازش کنند، می توانید هر بار موج صوتی یکسانی را بشنوید. اما در صورتی که خروجی صدای مورد نظر خود را به صورت امواج صوتی آنالوگ باشد، با گذشت زمان شاهد افت کیفیت صدا خواهید بود.

به غیر از این موارد تمامی میکسر ها چه آنالوگ و چه مدل های دیجیتال یک سری اجزای مشترک دارند. برای مثال یک میکسر دیجیتال درست مانند مدل های آنالوگ ورودی و خروجی دارد. همچنین هر دو می توانند صدا را از منابع متصل به میکسر برkد، پردازش کنند و امکان تغییر در آن ها را فراهم کنند.

خرید میکسر دیجیتال

خرید میکسر دیجیتال

مهم ترین نکته قبل از خرید میکسر دیجیتال، این است که تعیین کنید برای تهیه یک میکسر برد چقدر می خواهید هزینه کنید؛ زیرا شما باید بهترین انتخاب را در بازه قیمتی مورد نظر خود داشته باشید. میکسر برد ها باید سال های سال برای شما کار کنند. هنگامی که می خواهید بودجه مورد نظر برای میکسر برد خود را مشخص کنید، این سوالات را از خود بپرسید تا تصمیم بهتری بگیرید:

  • کل بودجه شما برای تهیه یک سیستم صوتی کامل چقدر است ؟ میکسر برد ها تنها یکی از وسایلی هستند که شما باید برای ورود به دنیای موسیقی و صدا تهیه کنید. شما باید کل بودجه ای که برای تهیه تجهیزات استودیو لازم دارید، مشخص کنید تا تمام پول خود را برای خرید میکسر دیجیتال کنار نگذارید.
  • چه مقدار از بودجه برای دیگر خرید ها اختصاص داده شده اند ؟ اگر بودجه خود را برای خرید وسایل صوتی، تصویری و تجهیزات نورپردازی تقسیم کرده اید، باید مقدار پولی را که برای تهیه تجهیزات صوتی کنار گذاشته اید، مشخص کنید. بعد از خرید وسایل، مقدار بودجه شما باید آن قدری باشد که بتوانید با آن یک میکسر خریداری کنید.
میکسر های دیجیتال
  • آیا به ارتقا یا خرید وسایل جدید برای استفاده در کنار میکسر نیاز خواهید داشت؟ قیمت میکسر بسته به کیفیت و ویژگی هایی که ارائه می دهد در هر مدل متفاوت است. باید این را به خاطر بسپارید میکسر دیجیتالی که می تواند نیاز های شما را برطرف کنند، ممکن است که به لوازم جانبی دیگری نیز نیاز داشته باشد تا بهترین بازدهی را به شما بدهد. به همین دلیل ممکن است حتی بعد از تهیه میکسر دیجیتال نیز به یک سری هزینه های دیگر نیاز داشته باشید تا بتوانید از وسیله حداکثر بهره را ببرید.
  • به چه نوع میکسری نیاز خواهید داشت؟ همان طور که اشاره شد میکسر های دیجیتال مدل های متخلف دارند و هر کدام در بازه قیمتی خود یک سری ویژگی های خاص دارند. همان طور که یک میکسر دیجیتال ساده برای اجرا های حرفه ای در سالن های بزرگ کافی نخواهد بود، یک میکسر حرفه ای برای مکان های کوچک تر و اجرا های ساده تر نامناسب است. همیشه طبق بودجه خود پیش بروید. عاقلانه پول خود را خرج کنید. فکر نکنید که هر چه میکسر های حرفه ای تر و گران قیمت تری را انتخاب کنید، بهتر خواهد بود. میکسری که انتخاب می کنید باید بر اساس نیاز های شما باشد و نه بیشتر.

نتیجه گیری

تجهیزات صوتی که برای راه اندازی یک استودیو نیاز دارید، بسیار زیاد هستند. یکی از این تجهیزات بسیار مهم، میکسر های دیجیتال هستند. میکسر های دیجیتال می توانند صدای تولید شده را دریافت و پردازش کنند تا آن را به یک خروجی دیجیتال قابل پخش در دستگاه های دیجتالی تبدیل کنند. علاوه بر این ها میکسر های دیجیتال برای کنترل صدا به خصوص در اجرا های زنده نیز کاربرد دارند. برای آشنایی بیشتر با این وسیله، درمورد میکسر دیجیتال و نکات مرتبط با انتخاب یک مدل مناسب آن توضیح داده شد.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *