تفاوت firewire (فایروایر) و usb c (یو اس بی سی)

تفاوت firewire (فایروایر) و usb c (یو اس بی سی)

در دسته بندی : آموزشی

در دنیای فناوری پورت های بسیار متنوعی برای اتصال وسایل به یکدیگر در دسترس است که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند. دو مورد از رایج ترین مدل های پورت که احتمالا اسم آن ها به گوش شما نیز خورده است، پورت های firewire و usb c هستند که کاربرد های بسیار زیادی دارند و در بسیاری از وسایل می توان مشاهده شان کرد. در این مقاله قصد داریم تا به تفاوت firewire و usb c اشاره کنیم و درمورد هر کدام از آن ها توضیح دهیم. برای این که بیشتر با این دو نوع پورت آشنا شوید، ادامه مقاله را مطالعه فرمایید.

USB چگونه کار می کند؟

تفاوت firewire و usb c

پورت های USB را می توانیم رایج ترین و محبوب ترین انواع پورت بدانیم که خود چندین مدل مختلف دارند. تمامی سیستم عامل ها از USB استفاده می کنند. پورت USB به شما این امکان را می دهد که وسایل مختلف را مانند موس، چاپگر و سایر لوازم جانبی، به رایانه خود متصل کنید. پورت های USB فوق العاده ساده هستند. همچنین سیستم هایی که پورت USB دارند بسیار انعطاف پذیر اند و می توانند به راحتی از طیف وسیعی از دستگاه ها پشتیبانی کنند.

یکی از محبوب ترین مدل های کابل USB مدل های تایپ سی هستند که یک استاندارد برای انواع USB شناخته شده اند. پورت تایپ سی یو اس بی در ورژن های 3.1 به شما کمک می کنند تا حداکثر 10 گیگابایت بر ثانیه اطلاعات و 20 ولت 5 آمپر توان را جا به جا کنید. این میزان توان برای تامین 100 وات بیشتر لپ تاپ ها کافی است.

همچنین عاملی که باعث ایجاد تفاوت firewire و usb c می شود این است که یو اس بی های تایپ سی از دستگاه های کوچک تر و نازک تر نیز پشتیبانی می کنند. پشتیبانی این مدل USB شامل نیاز های داده و انرژی بسیاری از دستگاه ها حتی در فشرده ترین فرمت های رابط نیز می شود. علاوه بر این ها نصب و اتصال دستگاه های دارای USB نیز بسیار آسان تر از دیگر پورت ها است. این دستگاه ها می توانند در چند لحظه به دستگاه های دیگر قطع یا متصل شوند.

فرایند کاری USB چگونه است؟

فرایند کاری USB چگونه است

فرایند کاری USB نیز ساده و تفاوت firewire با usb c در آن کاملا مشهود است. Enumeration نام فرایندی است که در آن دستگاه میزبان روشن می شود سپس همه دستگاه های متصل به پورت usb مورد بررسی قرار می گیرند. هر پورت متصل شده یو اس بی می تواند یک آدرس اختصاصی بگیرد. اطلاعات USB در تکه های 64 بایتی ارسال و تایید می شوند.

 ویژگی های USB

در ادامه برخی از مهم ترین ویژگی های USB را نام می بریم:

  • پشتیبانی کامل از 127 دستگاه که مستقیما با پورت USB به هاست متصل می شوند.
  • USB های ورژن 2.0 در بیشترین حالت 480 مگابیت بر ثانیه سرعت دارند؛ یعنی حدود 10 برابر ورژن 1.0.
  • کابل های USB 5 متر طول دارند. با ادغام هاب دستگاه طول آن ها می تواند تا 30 متر افزایش پیدا کند.
  • بیشتر رایانه ها یک پورت USB نسخه 2.0 در خود دارند که یک جفت سیم پیچ خورده برای انتقال داده در آن ها دیده می شود. دارای حداقل 3 پورت USB نسخه 3.0 نیز هستند. نسخه 3.0 چهار سیم بیشتر برای انتقال سریع تر داده ها دارد. یکی از عوامل ایجاد تفاوت firewire و usb c این است که در ورژن 3.0 می توان داده ها را در هر دو جهت به طور همزمان منتقل کرد.
  • پورت های یو اس بی می توانند 500 میلی آمپر برق را با ولتاژ 5 ولت تامین کنند. ورژن 3.0 USB نیز می تواند تا 900 میلی آمپر را جا به جا کنند.
  • دستگاه های USB به سرعت متصل و به سرعت از دستگاه جدا می شوند. سرعت انتقال داده ها در USB متغیر؛ اما قدرت ارائه شده آن ها ثابت است.
  • هنگامی که رایانه وارد حالت صرفه جویی انرژی می شود، دستگاه های میزبان را که با USB متصل شده اند، به حالت خواب می برد.

کابل های firewire

کابل های firewire

Firewire شباهت زیادی به پورت های USB دارد. طراحی این پورت به گونه ای است که قابلیت های انتقال سریع داده ها، هزینه کابل کشی کم، هزینه اجرای کم و عملکرد اتصال و قطع در لحظه را داشته باشد تا استفاده ازش مانند USB آسان باشد.

بیشترین کاربرد پورت firewire برای انتقال داده ها در بین تجهیزات صوتی و تصویری است. سرعت انتقال اطلاعات در این پورت ها حداکثر به 800 مگابیت بر ثانیه می رسد. البته سازندگان آن ادعا می کنند که در ورژن های آینده سرعت انتقال داده به 3.2 گیگابیت نیز افزایش خواهد یافت.

تفاوت firewire و usb c به نحوه کار آن ها نیز بر می گردد. هنگامی که رایانه روشن می شود، به تمام دستگاه های متصل از طریق پورت firewire فرمان اتصال می دهد و هر کدام از پورت ها یک آدرس اختصاصی خواهند داشت. همچنین شناسنایی پورت های firewire گاهی اوقات ممکن است کمی چالش برانگیز باشد؛ زیرا سیستم عامل ها برای شناسایی دستگاه های با پورت firewire نیاز به درایور دارند. در صورتی که درایور ها در سیستم عامل نصب نباشند باید آن ها را نصب کنید تا رایانه بتواند دستگاه را شناسایی کند.

نتیجه گیری

در این مقاله دو پورت رایج firewire و usb c را نام بردیم و درمورد ویژگی های هر کدام توضیح دادیم. در حال حاضر پورت های firewire را می توانیم بهتر از پورت های USB بدانیم؛ چراکه سریع تر هستند و سرعت انتقال بیشتری دارند. اما استفاده از آن ها ممکن است به آسانی پورت های USB نباشد؛ به دلیل این که ممکن است سیستم عامل پورت فایروایر را شناسایی نکند. برای آشنایی بیشتر با این دو پورت در این مقاله تفاوت firewire و usb c را بررسی کردیم و ویژگی های هر کدام را به طور مبسوط توضیح دادیم.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *