با ترن تیبل دی جی بیشتر آشنا شوید.

با ترن تیبل دی جی بیشتر آشنا شوید.

در دسته بندی : دی‌جی , راهنمای خرید

تمامی دی جی ها برای اینکه بتوانند به صورت حرفه ای کار خود را آغاز کنند به تجهیزات مختلفی نیاز دارند. یک دی جی برای تغییر و کنترل ضرب آهنگ و میکس گرفته تا دستکاری های مختلف برای صدا به یک ترن تیبل نیاز دارد. اما آیا تا به حال از خود پرسیده اید که ترن تیبل دی جی چیست و چه کاربردی دارد و چه چیزی باعث می شود تا با یک دستگاه پخش معمولی تفاوت داشته باشد؟ در این مقاله به طور کامل در مورد اینکه ترن تیبل چیست و چگونه کار می کند، توضیح خواهیم داد.

ترن تیبل دی جی چیست؟

ترن تیبل دی جی

ترن تیبل وسیله ای تخصصی است که توسط دی جی ها برای ترکیب و ایجاد تغییر در موسیقی های از پیش ضبط شده مورد استفاده قرار می گیرد. تفاوتی که ترن تیبل ها با یک دستگاه پخش معمولی دارند این است که ترن تیبل یک دیسک لغزنده بشقاب مانند دارد که روی میز آنالوگ خودش است. یک ترن تیبل به دی جی کمک می کند تا صدا هایی با افکت های ویژه تولید کند.

ترن تیبل ها به طور کلی در دو مدل درایو مستقیم و تسمه محور وجود دارند. مدل های درایو مستقیم موتوری دارند که به طور مستقیم و زیر صفحه دیسک قرار دارد. اما مدل های تسمه دار ترن تیبل دی جی همان طور که از اسمش پیداست موتوری دارند که از صفحه جدا و با استفاده از تسمه به صفحه گردان متصل می شود.

اکثر دی جی ها معمولا مدل درایو مستقیم را ترجیح می دهند؛ زیرا مدل های درایو مستقیم سرعت ثابت بیشتری دارند. همچنین هنگام توقف آهنگ استهلاک کمتری دارند و با گذر زمان کمتر آسیب می بینند.

ترن تیبل دی جی چه کاربردی دارد؟

ترن تیبل دی جی چه کاربردی دارد

ترن تیبل که به آن صفحه گردان دی جی نیز گفته می شود، دستگاهی است که از آن برای تنظیم موسیقی از پیش ضبط شده برای مهمانی ها و رویداد های مختلف استفاده می کنند. در واقع ترن تیبل را می توان یک دستگاه پخش کننده سی دی دانست که یک دیسک لغزنده دارد. این دیسک لغزنده مانند یک بشقاب روی صفحه آن قرار گرفته است. ترن تیبل برای تولید صدا های افکت دار و سایر افکت های ویژه که به صورت الکترونیکی روی آهنگ میکس شده اند به کار برده می شود.

یکی از مهم ترین کاربرد های ترن تیبل دی جی هماهنگ سازی دو آهنگ است که به آن بیت مچینگ نیز گفته می شود. به کمک این قابلیت، دی جی می تواند دو یا حتی چند آهنگ را همزمان و به طور یکپارچه پخش کند. برای این کار، دی جی باید به کمک ترن تیبل BPM (میزان ضربه در دقیقه) آهنگ را کنترل کند.

قابلیت بعدی ترن تیبل دی جی میکس است. به کمک ترن تیبل یک دی جی می تواند دو یا چند آهنگ را با هم میکس و تبدیل به یک آهنگ کند و آن را برای پخش آماده کند. این کار به کمک crossfader روی میکسر دی جی و محو برخی از قسمت های آهنگ امکان پذیر می شود.

قابلیت بعدی اسکرچینگ است. یکی از تکنیک های بسیار محبوب در بین دی جی ها تکنیک اسکرچینگ است که در آن با دستکاری صفحه گردان ترن تیبل دی جی می تواند الگو های ریتمیک و جلوه های صوتی ویژه ای تولید کند. بیشترین کاربرد این قابلیت در موسیقی هیپ هاپ است و معمولا دی جی ها از آن استفاده می کنند.

همچنین یک ترن تیبل دی جی شامل قابلیت های ویژه دیگری نیز است که در پخش کننده های سی دی معمولا نمی توان به آن ها دسترسی داشت. برای مثال ذخیره سازی حافظه فلش برای آهنگ های صوتی مختلف، علامت گذاری روی قسمت خاصی از آهنگ و حلقه سازی خودکار برخی از ویژگی های ترن تیبل ها هستند. این ویژگی ها به دی جی این امکان را می دهد تا میکس های پیچیده تری را ایجاد و در لحظه آهنگ ها را مطابق سلیقه خود تغییر دهد. در واقع تجهیزاتی مانند ترن تیبل دی جی برای کنترل هر چه بهتر دی جی بر روی آهنگ طراحی شده اند.

ترن تیبل دی جی چگونه کار می کند؟

ترن تیبل دی جی چگونه کار می کند

به طور کلی یک ترن تیبل دی جی استاندارد از یک صفحه گردان با دیسک و بازو برای پخش صفحات وینیل یا آهنگ های دیجیتال ساخته شده است. ترن تیبل یک پلاتر روی سطح اصلی میز گردان دارد که می تواند توسط یک موتور مستقیم یا غیر مستقیم که با تسمه کار می کند، به حرکت در بیاید. صفحه وینیل روی قسمت گردان ترن تیبل قرار می گیرد و با یک سرعت ثابت به چرخش در می آید. قسمت کارتریج ترن تیبل نیز به بازو روی سطح وینیل قرار می گیرد و برای خواندن و پخش موسیقی به کار برده می شود.

بازوی ترن تیبل نقش بسیار مهمی را بر عهده دارد. به کمک این قطعه می توان مطمئن شد که صفحه وینیل آسیب نمی بیند.

علاوه بر این موارد، یک ترن تیبل علاوه بر پخش موسیقی های از پیش ضبط شده امکان دستکاری صدا از طریق تکنیک های مختلف مانند ضرب آهنگ، میکس و... را به دی جی می دهد. همچنین دی جی می تواند به کمک ویژگی های مختلف ترن تیبل آهنگ ها را به طور همزمان برای مخاطبان پخش کند.

نتیجه گیری

یک دی جی برای آغاز کار خود به تجهیزات مختلفی نیاز دارد. یکی از تجهیزات ضروری مورد نیاز هر دی جی ترن تیبل است. ترن تیبل که به آن صفحه گردان نیز گفته شود، یک پخش کننده سی دی و فایل های صوتی است. اما یک تفاوت اساسی با آن ها دارد و آن هم این است که ترن تیبل به دی جی اجازه دستکاری فایل های صوتی و تغییر آن ها در لحظه را می دهد. برای اینکه بهتر با ترن تیبل دی جی آشنا شوید، در این مقاله در مورد ترن تیبل ها و کاربرد و نحوه کار آن ها توضیح داده شد.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *