چرا ایرفون اجرای زنده گزینه بهتری نسبت به هدفون است؟

چرا ایرفون اجرای زنده گزینه بهتری نسبت به هدفون است؟

در دسته بندی : دی‌جی , راهنمای خرید

با داشتن شناخت کامل از تمام تجهیزات اجرا، می توانید کاربردی ترین آن ها را استفاده کنید و کیفیت عملکرد خود را بالا ببرید. ایرفون اجرای زنده به محصولی شخصی و پرطرفدار تبدیل شده؛ اما تفاوت آن با هدفون چیست؟ آیا شما هم به یک ایرفون نیاز دارید یا هدفون برای نیاز شما کافی است؟ بیایید در ادامه بررسی کنیم که ایرفون اجرای زنده چیست و چه مزایا و کاربردی دارد.

ایرفون اجرای زنده چیست؟

ایرفون اجرای زنده در اصل برای نوازندگان ساخته شده است تا بتوانند صدای خود را روی صحنه، بدون نیاز به بلندگو های سنتی و مانیتور صحنه بشنوند. از آنجایی که نیاز های یک نوازنده کمی متفاوت از دیگر شنوندگان است برای همین ایرفون ها طراحی خاص و ویژگی های منحصر به فردی دارند که تمام نیاز های نوازندگان را بر طرف می کند. به طور خلاصه، هر ایرفون اجرای زنده باید ویژگی های زیر را داشته باشد:

  • با استفاده از ایزوله آکوستیک غیرفعال، صدای بیرون را به خوبی مسدود کند.
  • وضوح عالی را در محدوده فرکانس مورد دلخواه نوازنده ارائه دهد.
  • سطوح فشار صوتی نسبتا بالایی را فراهم کند.
  • سر جای خود فیکس باشد و هنگام حرکت اجرا کننده، تکان های اضافی نداشته باشد.
  • وزن آن بالا نباشد و اجرا کننده برای اجرا های طولانی از راحتی کامل برخوردار باشد.
  • هیچ تأخیری در پخش صدا ایجاد نکند.

طراحی ایرفون چه اهمیتی دارد؟

ایرفون اجرای زنده

با توجه به این ویژگی ها، تعجب آور نیست که طراحی ایرفون اجرای زنده از اهمیت خاصی برخوردار است. بخش های مهم در طراحی یک ایرفون اجرای زنده شامل موارد زیر است:

  • نازلی که صدا را به داخل مجرای گوش می ‌رساند و جایگزین هدفون های خارج گوش است.
  • نوک نازل که فومی یا سیلیکونی و راحت است.
  • قالب گیری سفارشی، یا شکل شاسی که به خوبی در هنگام اجرا فیکس باشد.
  • طراحی قلاب گوش یا حلقه روی گوش برای جلوگیری از کشیده شدن یا افتادن تصادفی.
  • یک اتصال فیزیکی و سیمی (به جای بلوتوث).

همه این ها ویژگی ها و مواردی هستند که یک ایرفون نیاز دارد. با طراحی هوشمندانه و نیاز سنجی دقیق، ایرفون ها توانسته اند محبوبیت و فروش خود را بیشتر و بیشتر کنند و در بازار های جهانی جایگاه خوبی داشته باشند.

ایرفون ها چگونه کار می کنند؟

یک تقویت کننده در دستگاه منبع یا گیرنده بی سیم، سیگنال الکتریکی آنالوگ را برای هر گوش در جک خروجی آن ارسال می کند. مانیتور های داخل گوش حاوی درایور های کوچکی هستند که این سیگنال های الکتریکی را به صدا تبدیل می کنند. برخلاف هدفون ‌های معمولی که تقریباً همیشه از درایور های دینامیک بر اساس اصل سیم پیچ متحرک استفاده می ‌کنند، طراحی‌ ایرفون ها اغلب از نوع درایور آرمیچر متعادل است. این طراحی به دلیل کوچک تر بودن، در سمعک ها نیز استفاده می شود.

درایور های آرمیچر متعادل با استفاده از اصل الکترومغناطیسی کار می کند. یک مخروط بلندگو متصل به مجموعه سیم پیچ، آرمیچری که بر روی محور بین دو آهنربا قرار دارد را تکان می دهد و باعث ایجاد موج صوتی بر دیافراگم می شود. این طراحی مزایای زیادی برای ایرفون ها دارد. علاوه بر اینکه فضای کمتری را نسبت به درایور های دینامیک سنتی اشغال می کند، جرم بسیار کمتری دارد و می تواند فرکانس بالا را با کیفیت بهتری ارائه دهد.

صدای ایرفون چگونه است؟

صدای ایرفون چگونه است

به این دلیل که ایرفون ها مستقیما به گوش متصل می شوند، بسیار کارآمد هستند. برای مثال آن ها به انرژی بسیار کمتری نسبت به هدفون ها نیاز دارند و می توانند به سادگی صدا را تقویت کنند و در سطوح بلند تری ارائه دهند.

در حالی که این جمله ممکن است بسیار شاعرانه باشد اما باید گفت که یک ایرفون شما را از دنیای بیرون جدا می کند. ایرفون اجرای زنده هنگامی که در گوش شما قرار می گیرد به صورت فیزیکی مهر و مومی ایجاد می کند که طیف گسترده ای از صدا های اطراف را مسدود کرده و تمرکز شما را روی صدای اصلی بالا می برد. این جداسازی برای اجراکنندگان روی صحنه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

چگونه از ایرفون استفاده کنیم؟

استفاده از ایرفون اجرای زنده بسیار ساده است، اگر چه ممکن است برخی افراد در ابتدا به اشتباه از آن استفاده کنند. باید به این نکته اشاره کنیم که حتی اگر همه کار ها را به درستی انجام دهید، باز هم ممکن است متوجه شوید که مانیتور های داخل گوش شما هنگام استفاده راحت نیستند. اگر با این مشکل برخورد کردید باید ایرفون را دوباره بررسی کنید. اگر مشکل شما رفع نشد، ممکن است مشکل از طراحی ضعیف ایرفون شما باشد.

برای استفاده از ایرفون سیمی و مستقیم روش خاصی وجود ندارد. فقط باید تصمیم بگیرید که سیم را روی گوش خود حلقه کنید. به یاد داشته باشید که با جلو و عقب کردن نازل به خوبی آن را در گوش خود فیکس کنید.

اگر ایرفون شما فوم یا سیلیکونی روی نازل دارد، حتما آن را بچرخانید تا به خوبی روی نازل فشرده شود. سپس با قرار دادن آن در گوش خود و کمی چرخاندن، آن را فیکس کرده و استفاده کنید. در هنگام تنظیم صدا به یاد داشته باشید که اطراف شما سکوت است و ممکن است هنگام اجرا نیاز پیدا کنید که فشار ایرفون را بیشتر کرده تا بهترین کیفیت را میان شلوغی دریافت کنید.

آیا باید ایرفون گوش تهیه کنید؟

آیا باید ایرفون گوش تهیه کنید

با توجه به ویژگی های این دستگاه، ایرفون اجرای زنده می تواند یک دستگاه ضروری برای هر مجری ای باشد. شما بسته به حرفه و نیاز خود، باید تمام خصوصیات ایرفون ها را بررسی کرده و بهترین مدل را با توجه به بودجه خود تهیه کنید. این محصول معمولا عملکرد بهتری نسبت به هدفون ارائه می دهد و انتظارات شما را برطرف می کند.

کلام آخر

در یک اجرای زنده شما باید با برطرف کردن تمامی نیاز های خود، محیط و شرایطی ایده آل بسازید تا تمرکز کافی در اجرا داشته باشید  و بهترین عملکرد را از خود نشان دهید. در این مسیر، ایرفون اجرای زنده می تواند با فیکس شدن در گوش شما صدای اطراف را به حداقل رسانده و با کیفیت عالی، صدای مورد نیاز شما را در سطح بالا به گوشتان برساند. ویژگی های متعدد ایرفون اجرای زنده حتما شما را شگفت زده خواهد کرد.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *