افکت دی جی چه تاثیری در کیفیت صدای تولید شده می گذارد ؟

افکت دی جی چه تاثیری در کیفیت صدای تولید شده می گذارد ؟

در دسته بندی : آموزشی , دی‌جی

هرچند دی جی ها مدت زیادی در حال فعالیت هستند، تکنولوژی ها و محصولات جدیدی را ارائه و استاندارد های این صنعت را ارتقا می دهند. این محصولات و تکنیک های مختلف، جذابیت و هیجان این حرفه را بیشتر کرده اند. یکی از مهارت های مهم این عرصه استفاده از افکت دی جی است. استفاده از افکت دی جی مناسب می تواند مخاطب شما را مشتاق شنیدن کند؛ در حالی که افکت اشتباه نیز می تواند موجب خراب شدن کارتان شود. دی جی های برتر در سراسر جهان از تجربه خود و ترکیب افکت های پویا برای جذب مخاطب و افزایش کیفیت اجرای خود استفاده می کنند.

درباره افکت دی جی

افکت دی جی جلوه هایی هستند که صدای هر آهنگی را تغییر می دهند. مجموعه ای گسترده از افکت ها هست که یک دی جی می تواند از آن ها بهره مند شود. سخت افزار و نرم افزار هایی که دی جی ها استفاده می کنند در تولید این جلوه ها کاربرد دارند. معمولا قسمت افکت در بالای دستگاه دی جی قرار می گیرد. افکت های مختلفی هست که می تواند به دی جی ها کمک کند تا عملکرد خود را بهبود بخشند و از رقبای خود بهتر عمل کنند. این موارد شامل اکو، فیلتر ها، فازر ها، تاخیر ها و... می شوند.

چرا از افکت استفاده کنیم؟

افکت دی جی

اگر از آن دسته از نوازندگانی هستید که می خواهید مهارت ها و جادو های دی جی های حرفه ای را بیاموزید، می توانید از تکنیک هایی که در ادامه بیان می کنیم، بهره ببرید. این وسیله از میان تجهیزات دی جی فرصت های خلاقانه بی پایان و توانایی ایجاد یک سبک منحصر به فرد و متمایز را فراهم می کند. این افکت ها بخش جدایی ناپذیر اجرای دی جی حرفه ای است.

  • فیلتر و دو افکت با هم ترکیب شده

استفاده از فیلتر توسط دی جی بسیار رایج است. فیلتر، ترکیبی از دو افکت مختلف است. با استفاده از انواع مختلف فیلتر ها می توانید فرکانس های مختلف را حذف کنید. بسیاری از نوازندگان این افکت دی جی را برای کمک به ترانزیشن ها وارد می کنند. برای برش فرکانس های بالا و پایین، دستگیره را به چپ و راست بچرخانید، ترکیب های مختلف را امتحان کنید تا ترکیب ایده آلی از فرکانس ها را به دست آورید و قطعه ای منحصر به فرد بسازید. اگر به دنبال این هستید که کمی درام و تنش به مجموعه خود اضافه کنید، یک فیلتر می تواند در این مورد به شما کمک کند. از میان تجهیزات دی جی ، افکت کمک می کند سناریو های مختلف را در یک اجرا طرح ریزی کنید.

شاید استفاده از فیلتر ساده باشد؛ اما شما نباید به دلیل سهولت و سادگی از این افکت سوء استفاده کنید. بسیاری از دی جی های آماتور هنگام ایجاد اولین میکس های خود این اشتباه را مرتکب می شوند. مطمئن شوید که در هر ترکیب فیلتر را در جای درست استفاده می کنید و کیفیت کار خود را پایین نمی آورید. اگر بتوانید به خوبی با فیلتر بازی کنید، به طور خودکار مهارت میکس شما افزایش می یابد، استفاده اصولی از این تکنیک را فرا می گیرید و به مرور زمان متوجه می شوید که کجا و چگونه از آن استفاده کنید.

افکت فازر
  • افکت فازر

هنگام صحبت از بهترین افکت باید به افکت فازر نیز اشاره کنیم. افکت فازر باعث می شود به نظر برسد که صدا از یک بلندگوی چرخان بیرون می آید. شما موسیقی ای را که از یک بلندگوی چرخان بیرون می آید، چگونه توصیف می کنید؟ آیا تا به حال صدای آژیر را هنگام رانندگی در جاده یا وقتی در خانه هستید، شنیده اید؟ با افزایش فاصله بین شما و صدا، تن تغییر می کند. با وجود این که همان صدا است، آن را با لحن متفاوتی می شنوید. به این اثر داپلر می گویند. افکت فازر از این تکنیک استفاده می کند و با تغییر طول و عمق موج صوتی کار خود را انجام می دهد.

  • افکت عمق

آیا تا به حال سعی کرده اید در یک فضای بزرگ بازی کنید؟ اگر چنین تجربه ای داشته باشید متوجه می شوید که افکت عمق صدا را چگونه مانند صدایی در یک مکان وسیع پخش می کند. اجرای درست این افکت می تواند چالش برانگیز باشد؛ زیرا ایجاد تعادل و یافتن نقطه مناسب در این افکت کمی دشوار است. طرفداران الکترونیک، تکنو و حتی موسیقی هاوس از افکت عمق استقبال می کنند‌.

  • افکت اکو و محو شدن صدا

اکو عبارت است از تکرار صدا تا زمانی که به تدریج از بین برود. این افکت دی جی هنگامی اجرا می شود که می خواهند بخشی از آهنگ تکرار شود. این افکت با انتخاب منطقه مناسب می تواند به کار جلوه ویژه ای بخشد.

اگر می خواهید با اکو خود به نقاط مناسبی برخورد کنید، سعی کنید آن را در قسمت های قابل تشخیص آهنگ اعمال کنید. در بین لوازم دی جی افکت اکو است که آن قسمت را برجسته تر می کند و صدای آن را رسا تر به گوش می رساند. اگر می خواهید مخاطبان شما به بخش خاصی از آهنگ توجه بیشتری داشته باشند، از افکت دی جی کمک بگیرید.

افکت اکو و محو شدن صدا
  • مارپیچ

افکت مارپیچ ریورب بسیار شبیه به افکت اکو است. این افکت برای استفاده در انتهای آهنگ اصلی عالی است؛ زیرا موجب می شود تا زمانی که افکت غیرفعال شود، ریورب را به طور نامحدود حفظ کنید. برای این ترفند، آهنگ بعدی را به تدریج با استفاده از افکت فیلتر وارد کنید. سپس دکمه افکت روشن/خاموش را فشار دهید تا جلوه مارپیچ در مسیر اصلی آزاد شود. در ادامه با دستگیره خشک/خیس، قبل از قطع کردن فیدر در لحظه مناسب، به تدریج شدت را تنظیم کنید.

جمع بندی

یادگیری نحوه استفاده از افکت‌ دی جی می ‌تواند فرصتی فوق‌ العاده برای ایجاد فضای حرفه ای برای شما باشد. هنگامی که کار با افکت ‌ها را به خوبی فرا گرفتید، می‌ توانید به راحتی از آن ها در طول مسیر استفاده کنید و حرفه ای شوید. البته به خاطر داشته باشید که در زمان و به میزان مناسب از آن ها استفاده کنید؛ زیرا استفاده از افکت دی جی مانند نمک و فلفل در آشپزی است. با یادگیری و استفاده از افکت دی جی می توانید به اجرا های خود هیجان بخشید و سطح کار خود را ارتقا دهید.

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *